شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
نیکوکاری

حوزه / مهدی توسلی در نشست خبری نخستین جشنواره عکس نیکوکاری گفت: موضوع نیکوکاری به صورت بسیار جدی در تاریخ این سرزمین ریشه دوانده است. برای مثال در اشعار حافظ و مولانا می‌توان به وفور توجهات خیرخواهانه را مشاهده کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست خبری نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری امروز ۲ اردیبهشت برگزار شد. در این جلسه مهدی توسلی مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری «خیر ماندگار» و حسن غفاری دبیر جشنواره حضور داشتند.

توسلی در ابتدای جلسه بیان کرد: موضوع نیکوکاری به صورت بسیار جدی در تاریخ این سرزمین ریشه دوانده است. برای مثال در اشعار حافظ و مولانا می‌توان به وفور توجهات خیرخواهانه را مشاهده کرد البته تمام تلاش ما این است به نحوی فرهنگ نیکوکاری را تبلیغ کنیم که تاثیر گذار باشد. برای همین نیز زبان هنر را برای رسیدن به این خواسته انتخاب کرده‌ایم.

وی افزود: عکس، میراثی گرانبها با ظرفیت ایجاد و گسترش فضای گفت‌وگو است. به کمک عکاسی، مردمان نسل‌های مختلف با داشته‌های فرهنگی خود آشنا می‌شوند. عکاسی با ثبت مصداقی از درون فرهنگ‌ها، قله‌هایی را نمایان می‌سازد که هر کدام می‌تواند مشتاقان را به سوی خود فرا خواند.‌ نیکوکاری تمدنی از تمدن‌های بشر است که در تمامی ملل و با هر زبان و آیینی ستودنی و دارای تعاریف زیاد انسان دوستانه است. مرکز فرهنگ نیکوکاری «خیر ماندگار» با توجه به ظرفیت و توانایی عکس و عکاسی در کنار سایر فعالیت‌های خود در صدد است با برگزاری جشنواره ملی عکس نیکوکاری به برپایی راهبردی و گسترش هر چه بیشتر این فرهنگ کمک کند.

مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری «خیر ماندگار» گفت: نیکوکاری در جامعه ایرانی با مصادیقی همچون؛ وقف، فرهنگ اهدای عضو، تکریم سالمندان، کمک به بیماران خاص، حفظ محیط زیست و حیات وحش، فعالیت‌های داوطلبانه، اردوهای جهادی، حمایت از کودکان کار، حمایت از زنان سرپرست خانوار، فقر زدایی، کارآفرینی اجتماعی، خیران مدرسه ساز، مدیریت بحران آب و ... از جمله حوزه‌هایی است که جامعه ایرانی به حوزه نیکوکاری ورود کرده‌ است.

در بخش دیگر نشست، حسن غفاری دبیر جشنواره اظهار کرد: ابن جشنواره نگاه آموزشی دارد و تلاش دارد به فراخور این موضوع به شهرها و فضاهای دیگر استاد اعزام کند. جشنواره در سه بخش برگزار می‌شود. مستند، عکاسی هنری معاصر و بخش ویژه قسمت‌های مختلف این رویداد را شکل می‌دهد. در بخش مستند؛ عینیت گرایی و واقع گرایی، ویژگی اصلی آثار است. در بخش دوم؛ تولید تصویر مفهومی با رویکرد عکاسی مستند یا رویکردهای تولیدی از قبیل عکاسی دستکاری شده، عکاسی کارگردانی شده، کلاژ، فتو مونتاژ ، هوش مصنوعی و .. حوزه‌ای مد نظر هستند. در بخش ویژه نیز جهان از نگاه افرادی دارای معلولیت با موضوع آزاد مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: آثار ارسالی در بخش مستند می‌بایست از سال ۱۳۹۰ به بعد بوده و در جغرافیای کشورمان عکاسی شده باشد. عکس‌های ارسالی نباید دارای امضاء، تاریخ، قاب، لوگو باشد. در بخش مستند هر گونه اصلاح هنر، تنظیم نور و قاب بندی عکس تا حدی که سندیت عکس را مخدوش نکند پذیرفتنی است. در نهایت ارسال اثر برای این مسابقه به منزله اعلام مالکیت اثر توسط ارسال کننده است.

وی در انتها با تشکر حامیان معنوی جشنواره گفت: از وزارت کشور، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، سازمان بهزیستی، خانه هنرمندان ایران، انجمن عکاسان ایران، انجمن عکاسان انقلاب، انجمن عکاسی میراث فرهنگی، انجمن صنفی عکاسان سینمای ایران، شبکه مستند، سکوی«بله»، شبکه ملی موسسات نیکوکاری و موسسه نیکوکاری رعدالغدیر حامیان معنوی جشنواره هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha