جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
اختتامیه دهمین جشنواره پژوهشی علامه حلی(ره)

دهمین جشنواره پژوهشی علامه حلی(ره) با تقدیر از صاحبان آثار برگزیده به ایستگاه پایانی رسید و آغازی شد بر جشنواره یازدهم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دهمین جشنواره پژوهشی علامه حلی(ره) حوزه های علمیه دقایقی قبل با حضور اساتید و مدیران حوزوی در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه قم به ایستگاه پایانی خود رسید و این پایان آغازی است برای شروع جشنواره یازدهم.

تصاویر اختتامیه را اینجا ببینید

تشکیل شورای پژوهش در مدیریت حوزه علمیه قم

حجت الاسلام والمسلمین حسن ترکاشوند معاون پژوهش حوزه علمیه قم در این مراسم با اشاره به این که در دوره مدیریت جدید حوزه علمیه قم اتفاقات خوبی رقم خورده است از تشکیل شورای پژوهش خبر داد و گفت: تاکنون مجوز ۴۰ مجله صادر شده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه فعالیت‌های پژوهشی در مدارس و ‌مراکز با جدیت دنبال می‌شود، مطرح کرد: در تلاش هستیم زمینه رشد و ارتقای توان طلاب در عرصه تحقیق و پژوهش فراهم شود.

وی با بیان اینکه یکی از بسترهای رشد جشنواره علامه حلی(ره) است، عنوان کرد: در جشنواره طلاب در کنار کسب دانش، مهارت نیز کسب می‌کنند.

برگزیده شدن بیش از ۲۳۰ اثر

در این مراسم حجت الاسلام طهماسبی دبیر جشنواره علامه حلی(ره) گزارشی از دهمین دوره جشنواره ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳ هزار اثر در ۱۰ گروه علمی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد حدود ۸۰۰ اثر از مدارس علمیه، ۸۰۰ اثر از مراکز تخصصی، هزار اثر از طلاب آزاد، ۲۰۰ اثر از حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) و ۱۱ اثر از جامعه المصطفی بوده است.

به گفته حجت الاسلام طهماسبی ارزیابی آثار در مرحله اجمالی، تفصیلی اول، تفصیلی دوم و تفصیلی سوم انجام شده است.

دبیر علمی دهمین دوره جشنواره علامه حلی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پس از ارزیابی، آثار به شورای علمی جشنواره راه پیدا می‌کردند، یادآور شد: طبق بررسی‌های انجام شده در شورای علمی جشنواره تعداد ۲۳۵ اثر به عنوان آثار ممتاز معرفی شدند که از این تعداد ۱۷ اثر رتبه اول را کسب کردند.

پخش کلیپ بیانات رهبر معظم انقلاب

پخش کلیپ بیانات رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه علم و دانش و نظریه پردازی در نظام اسلامی و نقش علم در پیشرفت کشور از برنامه های اختتامیه جشنواره دهم علامه حلی(ره) بود.

اساتید پایه رشد علمی و توسعه و پیشرفت‌اند

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور نیز به عنوان سخنران ویژه اختتامیه به سخنرانی پرداخت.

مدیر حوزه های علمیه در این مراسم با گرامیداشت روز معلم و یاد و خاطره استاد شهید آیت الله مطهری، اساتید را پایه رشد علمی و توسعه و پیشرفت خواند.

وی با تقدیر از عملیات وعده صادق و تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) یک نقطه عطف و تحول بزرگ علمی و فرهنگی و سیاسی در جهان بودند و جایگاه آن حضرت کاملا ممتاز و ویژه است.

آیت الله اعرافی به کتاب ۲۲ جلدی مسند الامام الصادق(ع) اثر مرحوم آیت الله حاج شیخ عزیزالله عطارودی(ره) اشاره کرد و گفت: مرحوم عطارودی احادیث موجود و باقی مانده از تراث امام صادق(ع) را جمع آوری کرده که به حدود ۴۰ هزار متن حدیثی و روایی از حضرت می رسد.

به گفته مدیر حوزه های علمیه کشور ثبت و ضبط  ۲۱ هزار و ۴۴ راوی و شاگرد امام صادق(ع) نشان می دهد که عدد ۴ هزار شاگرد عدد بی ربطی نیست و حدود ۴۰ هزار حدیث و بیش از ۲۲ هزار راوی در مقیاس آن زمان فوق العاده بزرگ است و نشان می دهد که امام صادق(ع) چه جایگاه و تاثیر گذاری داشته اند

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر حدود ۲۰ هزار حدیث امام باقر(ع) را به حدود ۴۰ هزار حدیث آمام صادق(ع) اضافه کنید قریب ۶۰ هزار روایت و حدیث از صادقین(ع) در دست ماست و تقریباً نیمی از تراث حدیثی ماست و این دو امام بزرگوار بیش از نیمی از تراث روایی و حدیثی ما را افاضه فرموده اند.

تقدیر از برگزیدگان

در این مراسم همچنین از صاحبان آثار برگزیده با حضور آیت اله اعرافی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha