سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ |۲۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 28, 2024
شهرستانی

مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: شاهنامه فردوسی و ادبیات حماسی، نقطه اتکای جامعه ما در مسیر اُمیدآفرینی و مقابله با یأس و نومیدی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر سیدحسین شهرستانی طی سخنانی در نشست «محفل» که به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و با عنوان "امیدورزی و ساخت جامعه از منظر فردوسی" به همت مجموعه رسانه ای فکرت برگزار شد، با بیان که متأسفانه در شرایط فعلی یأس و نومیدی به گفتار غالب در جامعه ما تبدیل شده است، ابراز داشت: در حال حاضر مهمترین سلاح دشمن، همین بحث یأس آفرینی است و لذا ما با کلان روایت یأس مواجه هستیم و حال آن که در برابر موج نااُمیدی که به سکه رایج روزگار ما تبدیل شده باید بتوانیم چراغی از امید را روشن کنیم.

وی افزود: بر این اساس باید تأکید کنیم که امروز کارزار اصلی انقلاب اسلامی، کارزار اُمید است کما اینکه مقام معظم رهبری نیز بارها بر این نکته تصریح داشته‌اند که باید به‌دنبال تقویت رویکرد امید در جامعه باشیم و از سوی دیگر نباید در این قضایا اولویت‌ها را فراموش کنیم.

وی با اشاره به این که امید و یأس یک گرایش وجودی است و نه صرفاً مبتنی بر اطلاعات و دانش‌ها، گفت: امید همواره در شرایط و بستری محقق می‌شود که با وجود سختی‌ها و مشکلات، یک نگاه رو به جلویی در مسیر تحول وجود دارد همچون وضعیت انقلاب اسلامی که تا قبل از پیروزی بسیاری از مبارزان در زندان پهلوی بودند اما به آینده حرکت و نهضت حضرت امام (ره) به‌شدت امید داشتند.

مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی همچنین با بیان اینکه باید به زیرساخت‌های عمیق فرهنگی در بحث امید آفرینی در جامعه توجه ویژه‌ای کنیم، افزود: ادبیات از عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگ است و ما با تکیه‌بر آن می توانیم به مقابله جدی با موج یأس‌آفرینی در جامعه بپردازیم.

وی بیان داشت: ادبیات حماسی که یکی از قله‌های آن در شاهنامه فردوسی تجلی‌یافته، حائز اهمیت است آن هم در بحث ایجاد امید اجتماعی و ملی که ما به‌شدت به آن نیازمند هستیم.

شهرستانی با بیان این که ادب پارسی، ادبیات امید و زندگی است گفت: امید در ادیان الهی به‌طور خاص مورد تأکید قرار گرفته و این امید با پیامبر اکرم (ص) و دین اسلام در تاریخ مستحکم می‌شود ضمن آنکه در اسلام و به‌ویژه شیعه ما با بحث امامت و مهدویت منادی امید به آینده حقیقی و روشن هستیم.

وی با بیان اینکه انس با ادبیات به‌خصوص ادبیات حماسی، اُمیدزاست، افزود: در شاهنامه فردوسی هم نگاه حماسی و هم نگاه ملی برجسته است لذا ما امروز بیش از هر شاعر دیگری باید به فردوسی و شاهنامه او در تقویت نگاه ملی و حماسی توجه کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha