شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
دکتر محمد جواد توکلی

حوزه/ اقتصاددان های برجسته معتقدند اتفاقا جمعیت زیاد یک سکوی پرش برای کشورهاست، به عنوان مثال کشورهایی مانند چین و هند با جمعیت بالا و نیروی کار زیاد رشد اقتصادی خوبی دارند و اگر مدیریت اقتصاد خوب باشد غالبا جمعیت به عنوان یک متغیر مثبت عمل می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر محمدجواد توکلی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش نیم روزه "شبهات فرزند آوری" (اقتصادی، پزشکی، تربیتی و روانشناسی)، که در سالن همایش های این موسسه در قم برگزار شد در سخنانی به تبیین برخی شبهات عرصه اقتصادی فرزندآوری پرداخت و گفت: بحث اقتصادی یکی از شبهات عمده مشکلات فرزندآوری می باشد و برای اینکه در تله جمعیتی نیفتیم لازم است بنا بر تاکید مقام معظم رهبری یک اقناع ذهنی عمومی و نخبگانی صورت پذیرد.

وی با اشاره به آیه صد و چهل سوره مبارکه انعام خاطرنشان کرد: قرآن کریم می فرماید قَدْ خَسِرَ الَّذِینَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَیْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَی اللَّهِ ۚ قَدْ ضَلُّوا وَمَا کَانُوا مُهْتَدِینَ؛ در این آیه شریفه هفت توبیخ از سوی خداوند تبارک و تعالی در مورد فرزندآوری و ترس از فقر بیان شده است که لازم است از آن درس بگیریم.

توکلی گفت: در شبهات مربوط به فرزندآوری ما در دو سطح خرد و کلان با این شبهات روبرو هستیم، در سطح کلان گفته می شود که افزایش جمعیت باعث تخریب محیط زیست، فقر و کمبود منابع می شود و گاهی هم در سطح خرد برخی افراد نداشتن شغل و درآمد کافی یا تربیت و چنین چیزهایی را بهانه می کنند که به نوعی این بهانه ها نادرست است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اقتصاددان های برجسته معتقدند اتفاقا جمعیت زیاد یک سکوی پرش برای کشورهاست، به عنوان مثال کشورهایی مانند چین و هند با جمعیت بالا و نیروی کار زیاد رشد اقتصادی خوبی دارند و اگر مدیریت اقتصاد خوب باشد غالبا جمعیت به عنوان یک متغیر مثبت عمل می کند.

وی افزود: شبهات اذهان عموم در عرصه جمعیت اکثرا ناشی از ترس فقر است، باید آسیب شناسی شود که چرا آقایان و خانم ها از ازدواج استقبال نمی کنند و سن ازدواج بالا رفته است، اینکه انسان به دنبال یک اوضاع توهمی خوب برای ازدواج و فرزندآوری باشد اشتباه است چرا که هر چه سن انسان بالاتر برود انتظارات او بیشتر می شود و در نهایت نیز دچار تجرد قطعی می شوند.

توکلی با اشاره به هزینه های سنگین افتادن در تله جمعیتی، خاطرنشان ساخت: این تله جمعیتی یک خودکشی دسته جمعی است و ما نهایت پنج سال برای رهایی از تله جمعیتی فرصت داریم.

وی افزود: اگر دچار مشکل تله جمعیتی شویم در آینده آنچه که باید برای رفاه مردم خرج شود خرج سالمندان می شود؛ همواره تجربه نشان داده است کسانی که زودتر ازدواج می کنند و زودتر به فرزندآوری اقدام می کنند سعی و تلاش بیشتری در زندگی دارند و برکت زیادی نصیب آنان می شود، خیلی از مشکلات و هزینه ها مختص به خانواده های تک فرزندی است.

توکلی ابراز داشت: برای خلیفه اللهی بودن انسان باید نسل ادامه پیدا بکند و این دستکاری بشریت در عرصه جمعیت به نوعی خلاف نظم طبیعت است.

وی در پایان سخنان خود به وظایف دستگاه های گوناگون در عرصه فرهنگسازی برای افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: برای افزایش جمعیت خانواده ها در درجه اول و بعد از آن آموزش و پرورش و رسانه ها نقش زیادی دارند، ضروری است که برای حل این بحران همه پای کار بیایند چرا که مشکل اصلی جمعیت مشکل ذهنی و فرهنگی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha