دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

عزاداری‌های محرم در تمام کشورهای جهان به خصوص کشورهایی که شیعیان در آن حضور دارند بسیار پررنگ و با شور و شوق خاصی برگزار می‌شود.

در قاره آمریکای جنوبی نیز عزاداری در ماه محرم ویژگی‌های مخصوص به خود دارد به ویژه آنکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار تغییرات زیادی شده است.

جهت آشنایی بیشتر با نحوه عزاداری در کشور آرژانتین که از مهمترین کشورهای آمریکای جنوبی است، مصاحبه ای با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ربانی مسئول بخش آمریکای جنوبی دفتر مقام معظم رهبری و مدیر کل امور بین‌الملل سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان ارجمند می‌گذرد.

*** با تشکر از فرصتی که در اختیار مرکز خبر حوزه قرار دادید، لطفا بفرمایید مراسم عزاداری در آرژانتین قبل از انقلاب چگونه بوده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و درود بر امام راحل(ره) و شهدا، کشور آرژانتین در آمریکای جنوبی واقع شده است و بیش از یک میلیون مسلمان دارد که بخشی از آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، جامعه شیعیان آرژانتین اکثرا لبنانی الاصل هستند و مراسم عزاداری را به صورت سنتی برگزار می‌کنند، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هر شب دور یکدیگر جمع شده و حادثه عاشورا را زنده نگاه می داشتند، حاج حمزه یکی از کسانی است که از روی مقتل برای مردم روضه می‌خوانده و با وجود اینکه بیشتر شیعیان زبان عربی را فراموش کرده‌اند، اما حزن و اشک و اندوه در چهره آنها دیده می‌شد.

*** پیروزی انقلاب اسلامی چه تأثیری در این مراسم داشت؟

بنده به عنوان مبلغ از طرف امور بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1362 به آرژانتین اعزام شدم و در اول ماه محرم الحرام توسط یکی از برادران عرب زبان به اولین جلسه عزاداری در محل جمعیت اسلامی شیعیان در بوینس آیرس پایتخت کشور آرژانتین شرکت نموده، ولی متوجه شدم بیشتر شیعیان خواندن نماز را بلد نیستند و از مسایل شرعی و اسلامی خصوصا احکام بی‌خبرند.

خانم‌ها به مردان دست می‌دادند و از محرم و امام حسین(ع) فقط اسم و رسم آن باقی بود، جامعه عمومی هم که پیروی اهل بیت(ع) را یدک می‌کشید با مجالس عزای حسینی(ع) بیگانه و ناآشنا بود، به صراحت می‌توان گفت: دین و حجاب و نماز در جامعه فراموش شده بود و آنچه شیعیان به قول خودشان از دین می‌دانستند دوری از شراب و گوشت خوک و استفاده از ذبح اسلامی بود.

بعد از پیروزی انقلاب و پس از چند سال فعالیت تبلیغی مداوم و برنامه‌ریزی، بالاخره آثار تحول مثبت به تدریج ظاهر گردید و اولین افراد با حجاب در جامعه ظاهر شده و جوانان اهل نماز راه خود را به مسجد «التوحید» که کانون فعالیت شیعیان بود باز کردند.

البته دشمن هم بیکار ننشسته بود و تا خانمی با حجاب می‌شد، او را به ایرانی شدن متهم می‌کرد و اگر جوانی به احکام اسلامی نزدیک می‌شد و شروع به نماز خواندن می‌کرد او را به طرفداری از ایران متهم می‌کردند با اینکه او واقعا با حجاب و نماز خود به اسلام بازگشته بود.

*** امروزه آیین‌‌های عزاداری در آرژانتین چگونه است؟

محرم در آرژانتین حال و هوای دیگری دارد، قبل از فرارسیدن محرم مردم به مسجد التوحید، محل برگزاری مراسم عاشورا دعوت می‌شوند، سخنرانان نیز به زبان اسپانیولی مسلطند و وقایع عاشورا را برای مردم تعریف و تحلیل می‌کنند، همچنین روز شمار عاشورا به زبان اسپانیولی در اختیار عزاداران حسینی قرار می‌گیرد تا همه افراد به زبان مادری خودشان امام حسین(ع) را بشناسند.

در پایان مراسم سینه‌زنی با سبک لبنانی و ایرانی به صورت آرام و جذاب برگزاری می‌شود و اشک زن و مرد برگونه‌های آنان سرازیر می‌گردد.

باید گفت این مراسم هر سال بهتر از سال قبل برگزار می‌گردد.

*** برای معرفی نهضت حسینی(ع) در سطح بین‌الملل چه باید کرد؟

حادثه عاشورا این قابلیت را دارد که در سطح بین‌المللی بر روی آن سرمایه‌گذاری شود و امام حسین(ع) منادی آزادی و آزادگی به جهانیان شناسانده شود، جهان تشنه معنویت و آزادگی است و حسین(ع) بزرگترین مشعل هدایت و مردانگی است و به سرعت فطرت‌های پاک را به سوی خود جذب می‌کند.

چرا باید کمونیست‌ها از چه گوارا، الگوی مبارزه با مستکبرین بسازند، اما ما هنوز در معرفی امام حسین(ع) حتی به جامعه خویش در گام‌های اولیه‌ایم.

به نظرم باید امام حسین(ع) را در سطح بین‌المللی به عنوان انسانی که همه چیز خود را در راه اعتلای حق فدا کرد معرفی کنیم.

همچنین باید یک تقسیم کاری میان حوزه علمیه قم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مرکز جهانی علوم اسلامی صورت بگیرد تا این مراکز بتوانند با همکاری یکدیگر یک برنامه جامع و کامل برای ایام محرم، در راستای ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) و زمینه‌سازی برای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) ارائه دهند زیرا فرهنگ تشیع یک فرهنگ جهانی است و قابلیت جهانی شدن را درون عناصر خود دارد.

بدون شک یکی از عناصری که خداوند برای این منظور قرار داده، چراغ نورانی حسین(ع) و نهضت عاشورا است و ما به عنوان مبلغین دین وظیفه داریم پیام کربلا را به جهانیان برسانیم تا جهان از یوغ ظلم و ستم رها و به آغوش گرم اسلام و اهل بیت(ع) باز گردد.

*** در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

سند بین‌المللی تبلیغ باید تدوین شود تا بتوان بر اساس آن علاوه بر انسجام همه سازمان‌ها و نهادها، معارف ناب اسلامی را به بهترین وجه در اختیار تشنگان و علاقه‌مندان قرار داد.

برای این کار، از شیوه‌هایی مانند برگزاری سمینارهای عاشورا، تدوین مقالات و کتابچه‌هایی پیرامون سیره و نهضت امام حسین(ع)، تقدیر از علمای اهل سنت که در امر احیای عاشورا نقش داشته‌اند، تولید و ترجمه فیلم‌های پیرامون شخصیت سیدالشهدا(ع) مثل فیلم روز واقعه، ایجاد سایت‌های اختصاصی امام حسین(ع) در سطح جهان به زبان‌های مختلف و اختصاص بودجه خاص به هر کشور برای دهه محرم استفاده کرد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha