شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 293405
۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۴

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی گفت: مرکز پژوهش های تمدنی بیروت(مرکز الحضارة) جزو پنج ناشر بزرگ جهان عرب به حساب می‌آید.

رییس مرکز پژوهش های تمدنی بیروت در گفتگو با سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، با اشاره به هدف از تاسیس این مرکز اظهار داشت: این مرکز به عنوان یک مرکز پژوهشی و مطالعاتی در بیروت با هدف تبیین اندیشه ها و دیدگاه های نوین موجود در ایران به ثبت رسیده است و به دنبال این است که نشان بدهد تفکر تمدنی اسلامی که با تجربه دهه های اخیر در ایران گره خورده، دارای چه ویژگی هایی است و برای توسعه این تفکر چه کارهایی باید انجام داد.

وی افزود: این مرکز به دنبال مطرح کردن یک پروژه جدید فکری است؛ پروژه ای که به عنوان یک نظریه بدیل در برابر دیدگاه هایی که در سطح جهان مطرح است، می تواند به عنوان یک اندیشه شاخص در معرفی اسلام مطرح باشد.

* درون مایه های فکری ایران را معرفی می کنیم

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی با بیان اینکه این مرکز به منظور معرفی درون مایه های تفکر اسلامی در ایران و ایجاد ارتباط با نخبگان فکری جهان اسلام تاسیس شده است، اظهار داشت: این مرکز خودش را در نقطه ارتباط و تعامل با جهان اسلام قرار داده و در عین حال که از منابع درون ایران و اندیشه فقه اسلامی و تشیع استفاده می کند خودش را در کانون تفکر اسلامی قرار داده است.

* نگاه کلی به همه سرمایه های فکری ایران داریم

وی افزود: این مرکز هیچ گونه جهت گیری خاص نداشته و نگاه کلی به همه سرمایه های فکری ایران دارد و این نکته از امتیازات مرکز به حساب می آید و هیچ موسسه خاصی را نمایندگی نمی کند.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی با بیان اینکه بهترین محصولات فکری ایران را شناسایی و به زبان عربی منتشر نموده ایم، بیان داشت: با موسسات و مراکز فرهنگی و علمی ایران توافق نامه هایی را امضا کرده ایم  تا بتوانیم به تولید مشترک دست پیدا کنیم و سرمایه ها را به مشارکت بگذاریم تا بتوانیم اندیشه های تازه ای تولید کنیم.

وی با انتقاد از عدم تعامل فکری سازنده بین ایران و جهان عرب در طول دهه های گذشته اظهار داشت: این نقطه ضعف سبب شده یک فاصله عمیق بین گفتمان ایران با گفتمان جهان عرب ایجاد شود و حتی بین نزدیک ترین گروه های دینی که می توانند تعامل خوبی باهم داشته باشند، تعامل مشاهده نمی شود.

* سوء استفاده سلفیه و غرب از جدایی گفتمان ایران و جهان عرب

رییس مرکز پژوهش های تمدنی بیروت گفت: امروز شاهد شکاف و جدایی بین گفتمان ایران و گفتمان جهان عرب هستیم؛ جریان سلفی گری از یک سو و غرب از سوی دیگر تلاش کرده اند از این فاصله میان ایران و سایر کشورهای عربی استفاده کنند.

وی افزود: اتهامات علیه ایران در رسانه های عربی حتی بر روی نخبگان دینی هم موثر افتاده است.

* از کشورهای مختلف عربی نویسنده داریم

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی با اشاره به تلاش این مرکز برای ارتباط مستمر با نخبگان جهان عرب، اظهار داشت: از همان آغاز تلاش داشتیم که در تعامل با نخبگان جهان عرب، پروژه های خود را پیش ببریم، لذا حلقه مشاورانی که با مرکز در انتخاب کتب و نشست ها مشارکت می کنند، بسیار گسترده است و از مغرب عربی، تونس، الجزایر، عراق، سوریه و در شبه جزیره عربی نویسنده داریم.

وی با بیان اینکه وجود ما در بیروت به عنوان یک کانون عربی حائز اهمیت است، اظهار داشت: در بیروت از یک فضای رسانه ای و ارتباطی گسترده برخورداریم، این ویژگی لبنان است که در آن همه چیز به عنوان یک ویترین رسانه ای مطرح است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: لبنان برای ما یک سرزمین خودی به حساب می آید؛ جامعه شیعی و طوایف مسیحی و سنی که با فکر ما همراهی دارند، خود موجب فراهم آمدن یک ضمانت اجرایی مستمر در افق آینده می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی با اشاره به انتشار 150 اثر در جهان عرب از سوی این مرکز اظهار داشت: به عنوان یک مرکز نشر فکری معرفتی قوی در جهان عرب به حساب می آییم و البته در پشت انتشار آثار، فکر و اندیشه نهفته است.

* متهم به کم کاری در زمینه قرآن هستیم اما ...

وی با اشاره به سلسه تالیفات این مرکز در زمینه قرآن گفت: ما را در جهان عرب متهم به کم کاری در زمینه قرآن می کنند و ما سعی کردیم در پیشانی کار، مطالعات قرآنی را که یک حجم بزرگی از فعالیت های مرکز را تشکیل می دهد، ارائه نماییم.

رئیس مرکز پژوهش های تمدنی بیروت گفت: محور اصلی فعالیت های ما اندیشه تمدنی و نشان دادن جهات مختلف فکر تمدنی بوده است که در این زمینه نیز با توجه به خلأهای موجود، آثار خوبی ارائه شده است.

* 160 اندیشمند اسلامی را معرفی می کنیم

وی با اشاره به سلسله اندیشمندان معاصر اسلامی تاکید کرد: 160 اندیشمند اسلامی را در طول 150 سال اخیر مشخص کرده و برای هر کدامش، سفارش تحقیق دادیم که خوشبختانه تا کنون 27 کتاب از این مجموعه منتشر شده است.

وی با بیان اینکه به طور قاطع می توان گفت که چنین مجموعه ای به لحاظ تعداد، شخصیت و تنوع شخصیت تاکنون در جهان عرب وجود نداشته است، اظهار داشت: شخصیت های شیعی و ایرانی  در این مجموعه گنجانده شده است و این کتاب ها از سوی کتابخانه های عربی مورد استقبال قرار گرفته است.

رییس مرکز پژوهش های تمدنی بیروت با اشاره به سلسله آثار پیرامون فکر ایرانی اسلامی اظهار داشت: در این مجموعه ها به دنبال ابعاد فکری و فرهنگی جامعه ایران هستیم، ارائه جریان های سیاسی و تاریخ معاصر ایران و بررسی وضعیت نظام تعلیم و تربیت ایران، موسسات حقوقی و وضعیت زن در ایران از جمله موضوعات آثار منتشر شده در این سلسله است.

* اکثر آثار منتشر شده، تجدید چاپ شده است

وی به سلسله آثار تعاملات ایران و جهان عرب اشاره کرد و گفت: اکثر آثار منتشر شده از سوی مرکز، تجدید چاپ شده است و البته سیستم توزیع و معرفی کتاب به مخاطب نیز یکی از عوامل این امر بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان اینکه در تمام نمایشگاه های جهان عرب حضور داریم، اظهار داشت: امروز مخاطب نخبه عربی این بِرَند را به عنوان مجموعه فرهنگی در جهان عرب می شناسد و این نشان از تحقق اهداف مرکز است.

وی به ارائه کتاب هایی از قبیل روش های تفسیری قرآن، فهم القرآن، روش های تفسیری نوین در حوزه قرآن، نظریات فقه الدولة، حقوق الانسان، فقه المرأة، نظریات السلطة در حوزه فقه اشاره کرد و گفت: در حوزه مطالعات زن پژوهی مجموعه ما بسیار غنی است و شش اثر در این خصوص چاپ شده و چندین اثر نیز زیر چاپ است.

* هر هفته یک اثر منتشر می کنیم

رییس مرکز پژوهش های تمدنی بیروت گفت: تا پایان سال هر هفته یک اثر را منتشر خواهیم کرد که بسیاری از آنان به سفارش مرکز و ترجمه کتاب های مطرح در ایران است.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی از انتشار کتاب های نظریه ولایت فقیه، ریشه های کلامی در امامت، نظریه اقتصاد اسلامی، حدیث پیمانه را در آینده نزدیک خبر داد و گفت: کتاب هایی درباره شخصیت علامه طباطبایی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در دستور کار است.

وی کتاب معرفی حوزه ها و دانشگاه های ایران و گستردگی حضور آموزش عالی در ایران به همراه آدرس و مشخصات و ویژگی های آن را از دیگر کتابهای در دست انتشار عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha