یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

معاون بين الملل حوزه‌هاي علميه تصريح كرد: هر ساله براي ايجاد اختلاف بين شيعه و سني، ميليون‌ها دلار از سوي آمريكا هزينه مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين محمدحسن زماني، در همايش رسول مهر در جمع علما و روحانيون شيعه و سني استان هاي خراسان که  در اردوگاه مازندران مشهد برگزارشد، با اشاره به آيه شريفه وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ (مؤمنون/52) و با بيان اين كه مهم آيات الهي است كه بر وحدت تأكيد دارند، ابرازداشت: تلاش براي وحدت اسلامي مصداقي از عبادت است و كار سياسي محسوب نمي‌شود.

وي با بيان اين كه يكي از صفات قرآن كريم حكمت است، گفت: خداوند در آيات مختلف بر توحيد رب تاكيد دارد و خطاب به امت اسلام مي‌گويد كه رب واحد امت واحد مي‌طلبد.

معاون بين الملل حوزه‌هاي علميه افزود: با توجه به اين امر، وحدت انديشه‌اي بايد در ميان امت باشد كه با آن، تجلي وحدت ربوبي ايجاد نمايند.

حجت الاسلام و المسلمين زماني خطاب به علما و روحانيون شيعه  و سني گفت: ترك وحدت خلاف تقواست،زیرا همه علماي اسلامي بر وحدت تاكيد دارند بنابراین همه باید تلاش کنیم اندیشه تکفیری از بین برود.

معاون امور بين الملل حوزه‌هاي علميه تاكيد كرد: با توجه به اين كه خواندن شهادتين گواه بر مسلماني است، گفت: بزرگنمايي و ایجاد فاصله زياد بين مذهب خود با سايرين باعث روی گردانی از وحدت می‌شود و باید برای مجال ندادن به دشمنان بر مشترکات دین تاکید کنیم.

حجت الاسلام و المسلمين زماني افزود: به هر حال در درون هر مذهبي اختلاف آرا وجود دارد و بر همين اساس اختلافاتي بين نظرات شيعه و سني هست، اما مشتركات آنان فراوان تر مي‌باشد.

وي غرض ازوحدت را با يكديگر بودن دانست و افزود: برخي از افراد تند و ضد وحدت، تصور مي‌كنند كه با اين كار بايد از مواضع مذهبي خود صرف نظر كنند؛ در حالي كه وحدت با كوتاه آمدن از اين مواضع حاصل نمي‌شود، بلكه همزيستي پيروان اسلام همراه با عمل به مباني و عقايد خود تعريف وحدت است.

معاون بين الملل حوزه‌هاي علميه، گفتگو و تبيين عقايد و فقه يكديگر را بي اشكال برشمرد ابرازداشت: افراد جاهل و تند در طرفين هستند، اما نبايد كار غلط آنان را به ديگران تسري داد.

وي با بيان اين كه نمي شود با جاهل وحدت كرد، بلكه عقلا بايد بر اين امر اهتمام ورزند، گفت: تعصب منفي و تحجر و عدم تمايل به كسب اطلاعات علمي و بهره‌گيري از دانش ديگران يكي ديگر از عواملي است كه برخي افراد به  خاطر آن از وحدت روي گردان شده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمين زماني بیان داشت: استفاده از كتاب‌هاي مذاهب مختلف و بهره‌گيري از دانش يكديگر از اموري است كه بايد بهره برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha