سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024

جمعی از طلاب و فضلای کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه تاکید کردند: اگر اهل بیت امام حسین(ع) نبود، واقعه عاشورا به یک روایت غصه بار تبدیل می‌شد.

حجتالاسلام مجتبی فرهنگیان، رئیس امور مساجد مناطق قومی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در کرمانشاه، با اشاره به نقش خانواده در جامعه اظهارداشت: ازدیدگاه معصومین، خانواده تنها واحد اجتماعی است که ستون و هسته اصلی جامعه محسوب می‌شود و تنها جامعه انسان سازی است که مسئولیت تربیت عاطفی، دینی و در کل، شخصیت سازی افراد را به عهده دارد.

وی با اشاره نقش اهل بیت امام حسین(ع) در ماندگاری واقعه عاشور، افزود: فارغ از این که دلایل زیادی در تاریخ برای همراهی خانواده این امام همام در واقعه عاشورا مطرح شده، باید این نکته مهم را در نظر بگیریم که اگر خانواده همراه امام حسین(ع)نبود، چه پیامدهایی به همراه داشت، مطمئنا این واقعه عظیم تاریخی، تنها به یک روایت غصه بار تبدیل می شد و آن طور که باید، رویارویی حق و باطل درحرکت و برخورد تک تک اعضا خانواده با دشمن به نمایش گذاشته نمی شد.

به گفته و ی، حضور هریک از اعضا خانواده امام حسین(ع) در کربلا، برگ زرینی از رشادت‌ها، حماسه‌ها، صبر و مقاومت در برابر ظلم، پلیدی و باطل است.

رئیس امور مساجد مناطق قومی کشور با اعلام این که پس از گذشت قرن‌ها  از واقعه عاشورا، این نهضت هرسال یک پیروزی جدید به دست می‌آورد  گفت: معنی کل یوم عاشورا این است که هرروز به نام امام حسین(ع) با ظلم و باطل مبارزه می‌شود و حق و عدالتی احیا می شود از آن کودک خردسال گرفته که بزرگترین و پرافتخارترین درام تاریخی است که هرچه قدر گفته شود، هیچ گاه کهنه نشده و هر انسانی در برابر حماسه این موجود کوچک متاثر می‌شود.

حجت الاسلام فرهنگیان با اشاره به اینکه حضرت زینب(س)نقش پیام رسان و پیامبر حادثه کربلا بود، تا واقعه عاشورا به دست فراموشی سپرده نشود، گفت: حضرت زینب(س) فرایند عزت بار کربلا در میدان جنگ را به کاخ‌های اموی کشاند و همه را تحت تاثیر قرار داد و با افشاگری‌های خود پایه های مقبولیت دروغین دشمن را به لرزه درآورد.

وی همچنین با تاکید بر این که مطمئنا  فلسفه مبارزه امام حسین(ع) در عاشورا مبارزه تربیتی است گفت: عاشورا، فلسفه حقیقت در مقابل باطل است که جنسیت و سن در آن معنا و مفهومی ندارد، پدیده ای که جنگ‌جویان مهم نیستند انسان ها مهم اند، حال می خواهد کودک باشد یا بزرگسال !! اين است كه هر روز به نام امام حسين(ع) با ظلم و باطل مبارزه مى شود و حق و عدالت احياء مى شود اين پيروزى است و پيروزى بالاتر از اين چيست ؟ يزيدها و ابن زيادها مى‌روند، ولى حسين ها و عباس ها و زينب ها باقى مى مانند.

تاثیر آموزه های حسینی در تربیت دینی نسل جوان

حجت الاسلام فرهنگیان در ادامه ضمن ابراز تاسف از این که بسیاری از مشکلات خانواده‌های جامعه کنونی ما بحران هویتی، انفصال و شکاف میان نسل امروز و دیروز است که کاراکترهای تربیتی، آن طور که باید به نسل جدید به درستی منتقل نشده افزود: در حادثه عاشورا سه نسل در کنار هم در یک امر مهم که همان رویارویی با ظلم وستم است متفق القولند، چیزی که در جامعه ما کمتر به چشم می خورد؛ امام حسین(ع) در روز عاشورا خطاب به اهل بیت خود فرمودند: خود را آماده بلا کنید و بدانید که خداوند حافظ و رهایی بخش شما از دشمنان است و دشمنانتان به انواع بلا کیفر خواهد داد.

رئیس امور مساجد مناطق قومی کشور گفت: امام حسین(ع) خانواده را بستری برای تقوا و پرهیز از گناهان و دست‌یابی به محبت، مودت و آرامش قلمداد نموده، برآیند آن را تربیت فرزندانی سالم و صالح دانسته، ‌سیره قرآنی حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در همسر گزینی، تشکیل خانوده، تربیت فرزند و رشد اهل خانه و خانواده به سوی تعالی و کمالات عالیه الهی، حکایت گر این دیدگاه و تفکر ماندگار است.

حجتالاسلام فرهنگیان  ادامه داد: امام حسین(ع) به پیروی از سیره و سنت قرآنی رسول الله (صلی الله علیه و آله) به تشکیل، تشکل، سامان بخشی، رشد خانواده و اهل آن اهمیت ویژهای می‌دادند و خانواده سالم را همانند مصالح ساختمانی سالم برای یک بنای ماندگار می‌دانستند.

وی خاطرنشان ساخت: در جامعه امروز امربه معروف ونهی از منکر که اساسی‌ترین نقطه نظارتی بر حاکمان وخواص جامعه است، کمرنگ شده، شکاف میان والدین و فرزندان، تبعات بد و ناهنجارهای اجتماعی را فراهم آورده، بنیان و تحکیم خانواده ها متزلزل شده که پس از ریشهیابی و بررسی می‌توان به این نتیجه رسید که دوری از سیره اهل بیت(ص)، علی الخصوص امام حسین(ع)، سرمنشا تمام این مشکلات است.

عشق به وصال حق از اسوه های تربیتی نهضت حسینی

حجتالاسلام حسینی کیا، نماینده طلاب و فضلای کرمانشاه در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، نیز ضمن تعریف کلی از مفهوم خانواده به عنوان تنها واحد اجتماعی مستقل که تربیت کننده فرزندانی کارآمد، مستعد، ‌عاقل، ‌عالم، بصیر و غیرتمند، خوش رو و خوش اخلاق  است، گفت:  خانواده سالم، خانواده ای است که از معنویت و فرهنگ دینی، ‌سلامت جسمی و روحی، تعالی و استواری دینی و اخلاق و روحیات عالی برخوردار باشد.

وی، با اشاره به جایگاه رفیع خانواده از دیدگاه معصومین و ائمه اطهار(ع) گفت: می‌توان به این نتیجه رسید که عمده دلیلی که باعث شد تا معاندین و دشمنان امام حسین(ع) در جنگ با وی در کربلا، قد علم کنند ریشه در خانواده و تزلزل خانواده دارد، موضوعی که شاید کمتر مورد توجه محققین، پژوهشگران تاریخی دینی قرار گرفته است.

این مقام مسئول  با تاکید بر این که در طول تاریخ همواره یک زن موفق همراه پیام رسانان الهی بوده‌اند چنانچه حضرت عیسی (ع) با مریم(س)، امام علی(ع) با حضرت زهرا(س)، حضرت محمد(ص) با حضرت خدیجه(س) و سید الشهدا(ع) با حضرت زینب(س) بودند گفت: اولین نقش حضرت زینب(س) بعد از عصر عاشورا روضه‌ای خواند که دوست و دشمن را به گریه انداخت، زنان و کودکانی که پیام رسان و ناشر واقعه کربلا بودندو عمق فاجعه را به گوش اغیار رساندند.

وی همچنین تصریح نمود: ما هرچه داریم از محرم و صفر است، نقش و تاثیر آموزه‌های سید الشهدا در کربلا و روشنگری های محافل روضه امام حسین(ع)، نقش بسیار مهمی در تنویر فکر، ذهن، دیدجوانان و اقشار مختلف مردمی داشت.

وظیفه خطبا نشر مفاهیم با ارزش حسینی است

حجتالاسلام حسینی‌کیا با اعلام اینکه به برکت آموزه‌های حسینی؛ شیفتگان سید الشهدا(ع) در این مکتب آموخته‌اند که شجاعت، استحکام و کیان خانواده، در گرو پیروی از سیره امام حسین(ع) است،  افزود:  وظیفه خطبا، والدین، مدارس و دانشگاه ها، ادارات و نهادها و..... یادآوری و نشر مفاهیم با ارزش حسینی و رشادت‌های جنگ حق علیه باطل است.

نماینده طلاب کرمانشاه، با اشاره به اینکه خداباوری و عشق به وصال حق، از جمله اسوه‌های تربیتی و اخلاقی در نهضت حسینی است که شهادت و مرگ را شیرین تر از عسل برکام یاران امام حسین(ع) کرد، گفت: سيره امام حسين (ع) و قيام عاشورایی‌اش، پرتو كامل ترين الگوهاي ماندگار درتاريخ بشر است، كه زيباترين و ملموس‌ترين جلوه هاي انساني تربيت يافته را به تصويرمي كشند و آن را مدل براي آينده و مسير حركت همگان قرار مي دهند.

حجت الاسلام حسینی‌کیا، وفاداری،صبرو مقاومت، پایبندی به عفاف، حجاب، ایثار و آزادگی را از جمله الگوهای تربیتی قیام عاشورا عنوان کرد و افزود: لازم است مجموعه‌هاي فضيلتي  نهضت حسینی را  بیشتر مورد مطالعه و بحث قرار دهیم، تا از ميان پيچ وخم های  تاريخ، برجسته ها و ترازهايي را گزينش و به عنوان مدل زيستن و مردن معرفي نماييم.

صلابت و اقتدار تربیت دینی تجلی یافته در سیره امام حسین(ع)

حجت الاسلام گودرزی نماینده ولی‌فقیه در سپاه نبی‌اکرم(ص) هم در این گفتگو با اشاره به نقش الگویی ائمه(ع) در تربیت دینی در سیره امام حسین(ع) گفت: می توان بیان داشت که نهضت عاشورا به عنوان یکی از برجسته ترین جلوه های سیره عملی امام حسین(ع)، در زمینه تربیت دینی است.

وی با اعلام این که الگو های تربیت دینی در ارتباط انسان با خالق در سیره امام حسین(ع)، بسیار مورد توجه قرار گرفته، اضافه کرد: توجه به تفاوت‌های فردی انسان‌ها در روند تربیت و همچنین احترام به حقوق دیگران، از جمله مولفه هایی است که در چارچوب ارتباط انسان با دیگران قرار دارد.

این مقام مسئول همچنین ادامه داد: عزت نفس که صلابت و اقتدار در برابر دشمنان را به همراه دارد و همچنین تواضع در برابر دوستان و بندگان خدا از جمله آثار تربیت دینی تجلی یافته در سیره امام(ع) است که مبیّن نقش تربیت دینی در ارتباط انسان با خود است.

دلیل  عزاداری بر امام حسین(ع)

حجتالاسلام گودرزی در پاسخ به این سوال که چرا باید یاد شهدای کربلا را گرامی داریم و هدف از عزاداری حسینی چیست گفت: امام حسین(ع) چراغ هدایت بشری است و هدف از قیامش نجات بشریت از گمراهی است.

نماینده ولی فقیه در سپاه نبی اکرم(ص) افزود: امامان شيعه به عنوان بهترين مربيان تربيت انسان‌ها شيوه‌هایی را براي تقويت شخصيت انسان ها، به ويژه جوانان و نوجوانان ارایه نموده اند، که بسياري از مشكلات انسان‌ها، به ويژه جوانان از نداشتن روحيه اعتماد به نفس وخودباوری،ناشي مي شود.

حجت‌الاسلام گودرزی با اشاره به اینکه نهضت عاشورا از آغاز تا سرانجام، صحنه‌ای است كه همه الگوهای تربيتی را ارایه داده افزود: واقعه عاشورا محلی است كه نمايندگان تمامی اقشار جامعه و در همه مراحل سني از كودك و خردسال، نوجوان و جوان و ميان سال و پير، زن و مرد، و... حضور داشتند که نمونه بارزی از انسان کامل والگو برای جامعه کنونی ما محسوب می شوند.

تاثیر آموزه های حسینی در تربیت اسلامی

حجت الاسلام مفید، مسئول بسیج طلاب استان کرمانشاه هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمانشاه اظهارداشت: خانواده در منظر اسلام، مقدس‌ترین نهاد اجتماع است، چرا که رشد جامعه و اجتماع متعالی بسته به وجود خانواده است، انسان‌های برجسته عمده ترین علت برجستگی‌شان داشتن خانواده است. در منظر امام حسین(ع)خانواده به عنوان مهمترین نهاد برای تربیت اسلامی انسان، از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و تمام همت امام حسین(ع) این بودکه تشکیل خانواده بر اساس معیارهای صحیح یعنی وجود تقوا ، تدین ،عفت و حیا اصالت خانوادگی و حاکمیت ارزش‌ها، نیت و عمل فرد شکل گیرد.

 وی افزود: برهمین اساس می بینیم که خانواده امام حسین(ع)یک خانواده متعالی تربیت شده در بستر ارزش های دینی است به گونه ای که توانسته‌اند تحول عمیقی را  در جامعه انسانی به وجود آورند. مودت و رحمت که اصلی ترین زیر بنای تشکیل خانواده می‌باشد. برای رسیدن به سکون و آرامش حرف اول و آخر را در خانواده امام حسین(ع) می‌زند به گونه‌ای که شما می‌بینید امام حسین(ع) شعر عاشقانه برای خانواده خود می‌سراید .

این استاد حوزه ادامه داد: اگر مبنای زندگی انسان، خدا و خدا محوری باشد و خداوند متعال حاکم بر زندگی انسان باشد به این معنا که فرازو فرودهای زندگی خود را بر مبنای اراده و خواست الهی بنیان نهد پاسخ  این سئوال که چرا امام حسین(ع) خانواده را با خود همراه کرد، روشن خواهد شد، وقتی خدا بر خانواده حاکم بود و تربیت الهی خمیر مایه تشکیل خانواده گردید وهدف هم تحقق ارزش های الهی شد دیگر پرسش این سوال که چرا امام حسین(ع) خانواده را با خود همراه کرد معنا ندارد. امام حسین(ع) در پاسخ به این سئوال فرمود، خدا خواسته که مرا کشته ببیند و اهل و عیال مرا اسیر، بنابراین چون خواست خدا براین تعلق داشت و حسین(ع) نیز مصداق بارز تسلیم در برابر خداست، خود و خانواده را در ابتلای سنگین کربلا و حزین عاشورا وارد کرد.

حجت الاسلام مفید، با اشاره به اسوه های تربیتی و اخلاقی در نهضت حسینی گفت:امام حسین(ع) مظهر رحمت واسعه الهی بوده و رفعت ، مهربانی و گذشت از بدیها، از بالاترین ویژگی‌های اخلاقی امام حسین(ع)است به گونه ای که می بینیم تا لحظات پایانی عمر شریف خود و تا زمانی که عاشورا زنده است، امام حسین(ع) دستگیری از بندگان گناهکار و منحرف خداوند متعال را سرلوحه کار خود قرار دادند تا جایی که برای هدایت قاتل خود از هیچ اقدامی فروگذار نکرد.

امام زمان(عج) با استفاده از عاشورا جامعه انسانی را هدایت می کنند

حجت الاسلام کفیل، رئیس مرکز تخصصی اقامه نماز قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در کرمانشاه با اعلام این که متاسفانه ما تا کنون نتوانسته‌ایم از عاشورا بهره ببریم، افزود: امام زمان عج با استفاده از قابلیت های عاشورا جامعه را هدایت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه از طریق حادثه عاشورا می‌توان دنیا هدایت کرد گفت: کربلا تنها میدان جنگ و کشتار نبود، بلکه همه زیبایی های عالم در کربلاست و هرکس به نوعی محتاج و نیازمند عاشوراست.

رئیس مرکز تخصصی اقامه نماز قم تصریح کرد : اگر جوانان ما می‌خواهند راه رشد، تدین، سعادت و تغییر در زندگی را بیاموزند، همه و همه در آموزه های واقعه کربلا نهفته است.

حجت الاسلام کفیل با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم از عاشورا الگو برداری کنیم، باید با امید حرکت کنیم، گفت: امام حسین(ع) در این واقعه سنگین هرگز غضب ،تندی و بغض نکرد و همواره با حوصله و آرامش با محبت و عشق و علاقه با اهل بیت و یارانش برخورد می کرد.

وی همچنین تصریح کرد: ما باید با الگو پذیری از سیره امام حسین(ع)  نسبت به دغدغه‌های اجتماعی بی تفاوت نباشیم که اگر جامعه غرق در فساد و انحراف شود، مطمئنا چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha