جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام واعظ موسوی

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که احتمال این که شب بیست و سوم، شب قدر باشد به مراتب بیشتر است، گفت: در شب قدر بکوشیم که هم بیداری جسمی خود را حفظ کنیم و هم در عرصه معنوی حقیقتاً بیدار و هوشیار شویم.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه قدر در خصوص منزلت غیرقابل تصور این شب پرفضیلت اظهار داشت: خداوند علاوه بر آیه " انا انزلناه فی لیلة القدر" در جای دیگری از قرآن کریم می فرماید "انا انزلناه فی لیلة مبارکه" .

وی اضافه کرد: در واقع خداوند تبارک و تعالی در شب قدر که به فرموده خودش، شب بسیار میمون و مبارکی است قرآن کریم به عنوان دستور زندگی انسان را بر قلب مبارک پیامبر خاتم(ص) نازل فرموده تا انسان های مطیع و فرمانبرداری که فرمایشات پیامبر(ص) را قبول کرده و به کامل ترین دین یعنی دین اسلام گرایش پیدا نموده، برای تمام لحظات و همه برنامه های زندگی اش دستور العمل الهی داشته باشند و بتوانند با پیروی از فرامین حضرت حق، به شکوه و عظمت در دنیا و سعادت در آخرت نائل شوند.

شبی که تقدیرها را می نویسند

وی با بیان این که بر اساس روایات فراوان،  شب قدر شب تقدیر امور همه انسان هاست، گفت: مسلما در این شب که در روایات بسیاری درباره اهمیت آن ذکر شده لازم است که یک انسان مومن نه تنها بیدار بماند و شب زنده داری کند بلکه به معنای حقیقی و معنوی بیدار شده و از اوهام و خرافات و مسائل اخلاقی بد و وسوسه های شیطانی خود را نجات دهد.

استاد حوزه علمیه قم همچنین خاطرنشان کرد: مهمترین مناسبت در ماه مبارک رمضان به فرموده خود خداوند شب قدر است که  "خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ" می باشد و عبادت در آن شب بهتر از هزار ماه عبادت است؛ شب قدر ، شب بسیار شریفی است که در آن سرنوشت بندگان خدا اعم از خیر یا شر تقدیر می شود.

رابطه خود را با خالق اصلاح کنیم

وی با بیان این که لازم است که در این شب انسان به خود بپردازد و در ارتباط خود با خالقش بازنگری اساسی صورت دهد، افزود: در این شب نورانی و بی مثال،  از خدا بخواهیم که حوائج مادی و معنوی ما را برآورده کرده و ما را از شر شیاطین جن وانس به حق چهارده نور مقدس و معصوم، رهایی بخشد.

چرا احتمال شب بیست و سوم بیشتر است؟!

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی ادامه داد: در روایاتی از اهل بیت(ع) آمده که در شب قدر که به احتمال بسیار زیاد، همین شب بیست و سوم ماه رمضان است، فرشتگان بر روی زمین فرود آمده و پراکنده می شوند و از مجالس مومنین عبور می کنند و بر آنها سلام فرستاده و به دعای آنها تا طلوع فجر آمین می گویند.

وی ادامه داد: چنین شبی بر اساس اخبار و روایات دارای مراتبی است که آخرین مراتب آن امضای مقدراتی است که دیگر قابل تغییر و تبدیل نیست؛ البته بر اساس احادیث ما، چند شب در طول سال صلاحیت اتصال به چنین وضع را دارند که از جمله آن ها شب نیمه شعبان، نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان  است که از روایات استفاده می شود که بهترین آنها شب بیست و سوم است که آنچه در این شب تقدیر می شود، قابل تغییر نیست.

روایتی از پیامبر(ص)

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: یک روایت بسیار قوی و مستند که امامان معصوم(ع) ما از جد بزرگوارشان پیامبر اکرم(ص) نقل می کنند این است که شب بیست و سوم شب قدر است و البته روشن است که اهل بصیرت و آنهایی که درصدد رسیدن به مقامات معنوی و مراتب انسانی هستند احتیاط می کنند و هر پنج شب( از نوزدهم تا بیست و سوم رمضان) را احیاء نگه می دارند تا بتوانند به زندگی فردی و اجتماعی خودشان سر و سامانی بدهند و به جدیت معنوی خودشان بیفزایند.

توفیق توبه در زیباترین شب بندگی

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی تصریح کرد: انسان مومن در شب قدر با کسب توفیق دعا و توبه و استغفار در راستای کسب رضای الهی و اهل بیت(ع) گام برمی دارد و می کوشد که از رهگذر فیض لایتناهی این شب، به منبع اصلی نور و رحمت که خدای متعال است، هر چه بیشتر و بهتر نزدیک و نزدیک تر شود، به طوری که نور گرفته و بتواند برای جامعه بشری، نور افشانی کند.

نگاهی به مهم ترین اعمال شب قدر

استاد حوزه علمیه قم در خاتمه سخنان خود با اشاره به این که دعا و مناجات، شب زنده داری و استغفار از جمله اعمال و آداب مورد تاکید در شب قدر است، بیان داشت: از جمله اعمال بسیار ارزشمند زیارت سیدالشهدا و توسل به ائمه هدی (ع) به ویژه قطب عالم امکان حضرت ولی عصر(عج) است، چرا که ما در مراسم قرآن به سر گرفتن خدا را به خودش، قرآنش و این 14 نور مقدس قسم می دهیم که ما را از رهایی یافتگان از آتش جهنم قرار داده و زمینه هدایت و سعادت ما در دنیا و آخرت را فراهم کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha