پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
4

حوزه/هجرت ایرانیان از مسیر گجرات هند باعث گسترش اسلام در منطقه جنوب شرق آسیا شده است... مسجد بیت الرحمن در شهر آچه که زیباترین و بزرگترین مسجد این شهر است با معماری ایرانی با گلدسته هایی شبیه مساجد ایران ساخته شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به همت اتاق ایران «دانشگاه شریف هدایت الله اندونزی» و با حمایت رایزنی فرهنگی ایران و دانشکده اصول الدین این دانشگاه، کارگاه یک روزه "قرآن و حاکمیت" در در سالن اجتماعات این دانشکده برگزار شد.

کارگاه قرآن و حاکمیت در اندونزی

استاد این دوره، آقای دکتر مُقسِط غزالی از اساتید دانشگاه شریف هدایت الله بوده است و شرکت کنندگان از دانشجویان لیسانس رشته اصول الدین، ارتباطات و تبلیغ، تربیت، شریعت و قانون و دوره تحصیلات تکمیلی بودند.

استاد مُقسِط غزالی ابتدا مفهوم حاکمیت را توضیح داد و سپس آیه "لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ" را برای دانشجویان تبیین نمود و اشاره کرد که هدف حکومت اقامه قسط و عدل هست.

در ادامه، با توجه به شروع حکومت جدید در آینده نزدیک در اندونزی، سؤالاتی را دانشجویان در خصوص چگونگی تأسی به قرآن در روند حاکمیت از استاد مربوطه مطرح نمودند که مدرس این کارگاه، پاسخ لازم را ارائه نمود.

در آغاز این کارگاه، جناب پروفسور دکتر مسری منصور رئیس دانشکده اصول الدین اظهار داشت: ما با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جهت تعمیق ایجاد گفتمان مفاهیم قرآنی همکاری های شایسته ای داریم که امید است این امر استمرار یابد.

* درخواست دانشگاه اسلامی شهر مدان اندونزی

همچنین دکتر حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با آقای احسان رامبه، استاد دانشگاه اسلامی شهر مدان اندونزی و رئیس جوانان سازمان محمدیه در جزیره سوماترا، دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار رایزن فرهنگی بر آمادگی ایران جهت همکاری با دانشگاه ها و سازمان های اسلامی شهر مدان سخن گفت و در ادامه، آقای احسان رامبه اظهار داشت: بنده از طرف ریاست دانشگاه برای درخواست تأسیس اتاق ایران در شهر مدان در این جلسه حضور پیدا کردم و امیدوارم در آینده نزدیک این امر محقق شود.

ابراهیمیان ضمن ابراز تشکر از محبت ریاست دانشگاه اظهار داشت: براساس برنامه مبادلات فرهنگی و با توجه به ملاقات اینجانب با مدیر روابط بین الملل وزارت دین و بر اساس مقررات کشور اندونزی، این درخواست را در اسرع وقت بررسی خواهیم کرد و امیدواریم در آینده بسیار نزدیک، شاهد بازگشایی اتاق ایران در این دانشگاه باشیم.

رایزن فرهنگی اظهار داشت؛ اتاق ایران، پنجره زیبایی است به عنوان حضور مستمر همراه با لبخند محبت آمیز ج.ا.ایران در محیط دانشگاه، که در موضوعات علمی و فرهنگی در جهت تعمیق روابط دو کشور، تعامل دارد.

*برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور قاریان ایرانی

مسابقات بین المللی قرآن کریم در شهر پالمبنگ اندونزی واقع در مرکز استان سوماترای جنوبی با حضور قاریان اندونزیایی و بین المللی آغاز شد.

حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی مدعو دولت اندونزی است که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه آن شرکت می کند.

آقایان مهدی ساعد و مصطفی اصفهانیان از ایران در این مسابقات حضور دارند.

این مسابقات توسط دولت اندونزی که این بار به استان سوماترای جنوبی واگذار شد، برگزار می گردد و تا 5 مهر ماه 93 ادامه خواهد داشت.

برنامه افتتاحیه این مسابقات در مجتمع ورزشی این شهر از ساعت 20.00 با حضور معاون رئیس جمهور، وزیر دین، رئیس مجلس، استاندار سوماترای جنوبی و میهمانان داخلی و خارجی از جمله رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در اندونزی با قرائت قرآن توسط قاری زن از مراکش آغاز گردید و سپس سرود های محلی و سنتی و نیز نعت رسول اعظم ارائه گردید.

لقمان حکیم سیف الدین، وزیر دین در سخنان افتتاحیه خود اظهار داشت: این فرصت مهمی است برای مسلمانان جهت تعمیق ارزش های قرآنی و اجرای آن در زندگی روزمره. قرآن دارای یک ارزش شمولی است که تمام سیستم های خصوصی و اجتماعی را پوشش می دهد و به بشریت جهت توسعه زندگی بهتر الهام می بخشد.

وزیر دین این مطلب را در پاسخ به وضعیت کنونی جهان اسلام که با یک چالش جدی در قالب ظهور گروه های کوچک به نام جهاد با به کار گیری از راه های خشونت آمیز، روبرو شده است، بیان کرد و تأکید نمود: تحمیل آرا و نظریات در دین با نظام اخلاقی اسلامی که بر پایه قرآن جهت احترام متقابل در تنوع بنا شده است، سازگاری ندارد.

ایشان ادامه داد: انتظار می رود این مناسبت بتواند پل ارتباط میان پیروان ادیان، به ویژه مسلمانان در پیشبرد زمینه های علوم، فناوری و تحقیقات، همکاری های اقتصادی، بهداشتی، سیاسی و امنیتی باشد. روح قرآن می تواند تأثیر مثبتی برای کشور اندونزی داشته باشد و قرآن بر اهمیت شناخت یکدیگر و همکاری در میان تنوع ملت ها و دولت ها تأکید می کند.

سپس نوبت به بودیونو، معاون رئیس جمهور رسید و ابتدا به نمایندگانی از 40 کشور از جمله اندونزی خوش گفت و از همه به نشان دادن چهره اسلام آرام و صلح آمیز دعوت به عمل آورد و به مسلمانان در سراسر جهان برای حفظ صلح توصیه کرد و به ایجاد هماهنگی، سازگاری و همزیستی مسالمت آمیز در کشورهای خود فراخواند.

در ادامه اظهار داشت: ما باید افتخار کنیم که اسلام می تواند با زمان و دموکراسی سازگاری داشته باشد.

ایشان اظهار داشت: اسلام دینی است که محبت را ارج می نهد. اسلام به شدت پیروان خود را برای تحمیل اراده خود، انجام ترور و توجیه خشونت منع نموده است.

ایشان گفت: از این رویداد می توان به عنوان یک فرصتی برای شناخت بهتر نسبت به اسلام، نیز وسیله ای برای ایجاد صله رحم، دوستی، ابزاری برای تعمیق برادری اسلامی و نشان دادن اسلام سازگار با پیشرفت و دموکراسی، استفاده کرد.

وی افزود: اسلام در مجمع الجزایر، از دوره اولیای نه گانه ثابت کرد که می تواند با فرهنگ و فضای خود انطباق پیدا کند. اسلام نیز درس همزیستی و دفاع از حقوق اقلیتها را می آموزد، همانطور که پیامبر اکرم (ص) در منشور مدینه انجام داد.

وی در پایان گفت: حقانیت اسلام فرا زمانی و مکانی است. پیامبر اسلام نه تنها برای مسلمانان، بلکه به عنوان رحمت برای جهانیان مبعوث گردیده است، لذا الگو گیری از حضرت را ادامه دهیم و اسلام رحمۀً للعالمین را به تحقق برسانیم.

گفتنی است هیأت داوران از 17 نفر از اساتید آن رشته تشکیل شده است که 11 نفر اندونزیایی و 6 نفر دیگر از کشورهای مالزی، عربستان سعودی، برونئی، قطر، مصر و اردن هستند.

در طول زمان مسابقات، نمایشگاه هنری و خوشنویسی آیات زیبا از قرآن کریم با همکاری موسسه خوشنویسی اندونزی منطقه سوماترای جنوبی برگزار می گردد که بهترین آثار خوشنویسی از خوشنویسان مناطق سوماترای جنوبی، بنکولو و جاوای میانی به نمایش گذاشته می شود. علاوه بر این، در اطراف صحنه مسابقه، مردم، شرکت کنندگان و دیگر مهمانان دعوت شده می توانند از انواع کالا و محصولات غذایی سنتی و محلی باردید کنند.

* کارگاه آموزشی مبانی ولایت فقیه ویژه اساتید دانشگاه

خبر دیگری از اندونزی حاکی است آقای حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی در دانشکده الهیات دانشگاه الرانیری شهر آچه اندونزی حضور یافت و پس از گفتگو با رئیس دانشکده و اساتید دانشگاه، در کارگاه آموزشی "مبانی فقهی، حقوقی و سیاسی ولایت فقیه" که با حضور اساتید دانشگاه از دانشکده های مختلف تشکیل گردید، عهده دار تدریس این کارگاه شد.

این کارگاه که ویژه اساتید دانشگاه بود، از صبح ساعت 8 آغاز شد و تا ساعت 12 ادامه داشت.

ابراهیمیان ابتدا به بیان مفهوم ولایت و نیز مفهوم فقیه پرداخت و سپس به مبانی فقهی آن پرداخت.

در ادامه مبانی حقوقی آن را نیز با توجه به مندرجات قانون اساسی تبین کرده؛ سپس به مبانی سیاسی این نهاد مهم در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: نظام سیاسی بر مبنای ولایت فقیه نظامی است که هم جمهوریت نظام و هم اسلامیت، در آن، لحاظ شده و این سیستم مختص جمهوری اسلامی ایران است.

مدرس این دوره در ادامه اظهار داشت: امنیت ملی اندونزی برای ما بسیار مهم است و ما بنا به دعوت دانشگاه جهت انجام تدریس این موضوع حضور پیدا کرده ایم و هیچگاه به دنبال تحمیل سیستم ایران بر سایر مناطق نیستیم. هدف ما صرفاً تبیین نظریه جدید امام خمینی برای اداره حکومت که در ایران اسلامی محقق شده است، می باشد.

گفتنی است شهر آچه دروازه ورود به اسلام توسط ایرانیان، اعراب و هندی ها (منطقه گجرات ) بوده است که در این استان جلوه های ادب فارسی و حتی اشعار سعدی نیز وجود دارد.

* برگزاری کارگاه آموزشی "فلسفه علم" در شهر آچه

کارگاه آموزشی فلسفه علم در جمع اساتید دانشکده الهیات دانشگاه الّرانیری شهر آچه اندونزی توسط اتاق ایران این دانشگاه با حمایت رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران برگزار گردید.

استاد این کارگاه آموزشی دکتر ارغم کوسوَنجونو از دانشگاه گاجامادای شهر جوگجاکارتای اندونزی بوده است.

مدرس این دوره، ارتباطات علمی و فلسفی با کالج اسلامی صدرا وابسته به جامعه المصطفی (ص) در جاکارتا دارد و با مباحث فلسفی از شخصیت های ج.ا.ایران آشنایی دارد.

دکتر ارغم که مسؤولیت معاونت دانشکده الهیات دانشکده گاجامادا را نیز به عهده دارد، ابتدا به تاریخچه و اهمیت فلسفه علم در پیشبرد علوم را اشاره کرد و به تبیین دوره آن از قبل از یونان قدیم تا دوران معاصر پرداخت.

در ادامه، در خصوص نظریه شناخت اسلامی سخن گفت و اظهار داشت: نظریه معرفت اسلامی از سه رکن تشکیل می شود که عبارتند از بیانی، برهانی و عرفانی که تفاوت بسیاری با نظریه شناخت غربی وجود دارد.

مدرس این دوره، در ادامه اشاره ای به مکتب ملاصدرا نمود و اظهار داشت : بنابر دیدگاه ملاصدرا، بدیهی‌ترین مسئلهٔ جهان، مسئلهٔ وجود یا هستی است که ما با علم حضوری و دریافت درونی خود، آنرا درک کرده و نیازی به اثبات آن نداریم. اما ماهیت، آن چیزی است که سبب گوناگونی و تکثر پدیده‌ها می‌شود و به هر وجود، قالبی ویژه می‌بخشد. همهٔ پدیده‌های جهان در یک اصل مشترکند که همان "وجود" نام دارد و وجود، یگانه‌است؛ زیرا از هستی‌بخش (یعنی خداوند یگانه) سرچشمه گرفته، اما ویژگی‌های هر یک از این پدیده‌ها از تفاوت میان ذات و ماهیت آنها حکایت دارد. بنا بر این دیدگاه، اصل بر وجود اشیا است و ماهیت، معلول وجود به شمار می‌آید.

در پایان، اساتید و دانشجویان حاضر در این کارگاه، سولاتی را از استاد مطرح نمودند که پاسخ لازم ارائه گردید.

مصاحبه مطبوعاتی رایزن فرهنگی ایران

روزنامه "سرامبی محراب" روز پنج شنبه سوم مهر با آقای حجت الله ابراهیمیان مصاحبه مطبوعاتی ترتیب داد.

ابراهیمیان در این مصاحبه از تاریخ فرهنگ و ادب فارسی در منطقه "آچه دار السلام " اندونزی گفت و علاقه ایرانیان به این منطقه از جنوب شرق آسیا را یادآور شد.

وی اظهار داشت: استان " آچه دارالسلام " اندونزی برای ما به دو جهت اهمیت مضاعف دارد؛ اول: اینکه حکومت در این استان همانند ایران، حکومت اسلامی است و دوم: اینکه تجار ایرانی که از عالمان دینی هم بوده اند از مسیر گجرات هند در این منطقه حضوری فعال داشتند که از نظر تاریخی این امر برای ما بسیار مهم است و لذا ما روابط فرهنگی با مردم و مراکز علمی این استان را تعمیق می بخشیم.

ابراهیمیان در ادامه فلسفه وجودی اتاقهای ایران در اندونزی را یادآور شد و تاکید کرد ارتباطات ما صرفا جنبه آکادمیک و فرهنگی دارد.ما آماده ایم در آینده نزدیک فستیوال فرهنگی ایران را در آچه برگزار نماییم.همچنین ردپای زبان و ادب فارسی در منطقه آچه دارالسلام را با کمک فارسی دوستان اندونزیایی پی خواهیم گرفت.

این مصاحبه بلافاصله در فردای آن روز در روزنامه منعکس گردید.

* نقش ایرانیان در گسترش اسلام در جنوب شرق آسیا

پروفسور دکتر فرید وجدی، ریاست دانشگاه الرانیری شهر آچه در دیدار با رایزن فرهنگی اندونزی گفت:

هجرت ایرانیان از مسیر گجرات هند باعث گسترش اسلام در منطقه جنوب شرق آسیا شده است.

آقای حجت لله ابراهیمیان رایزن فرهنگی با پرفسور دکتر فرید وجدی، ریاست دانشگاه اسلامی الرانیری شهر آچه دیدار و گفتگو کرد.

دراین دیدار ابتدا پرفسور از علاقه مندی خود به مباحث تاریخی اشاره کرد و گفت: اینجانب کتابی در زمینه تاریخی نوشتم و در آن به موضوع امامت نزد شیعیان و نیز فعالیت های دوره صفویه در ایران اشاره کردم.

سپس ایشان اظهار داشت: شهر آچه که امروز مسلمانان شافعی مذهب در آن حضور دارند محل ورود اسلام به منطقه جنوب شرق آسیا بوده است که توسط تجار و عرفای ایرانی از مسیر گجرات هند انجام گرفته است.

ابراهیمیان دراین دیدار گفت: شهر آچه از دو جهت برای ما بیشتر اهمیت دارد؛ اول اینکه این منطقه تنها منطقه در اندونزی است که شریعت اسلامی اجرا می شود و از این جهت با ایران اسلامی شباهت دارد. دوم اینکه زبان و ادب فارسی در این شهر به دلیل وجود ایرانیان در قرن حدود 14 میلادی، حضور تاریخی دارد و وظیفه ماست که به این منطقه توجه کنیم.

در ادامه دو طرف بر چند امر به توافق رسیدند:

1- امضای تفاهم نامه تاسیس اتاق ایران که در زمان رایزن محترم سابق با ارسال منابع به این دانشگاه، اتاق ایران افتتاح شده بود و لازم است تفاهم نامه آن امضا شود که طبق برنامه ریزی انجام گرفته قرار است د ر آینده نزدیک همزمان با تشکیل سمینار، تفاهم نامه فوق امضا گردد.

2- برگزار سمینار" رشد علم و تکنولوژی در ایران" در این دانشگاه

3- همکاری دانشگاه الرانیری با دانشگاه های ایران و انعقاد تفاهم نامه همکاری

بزرگترین مسجد شهر آچه اندونزی با معماری ایرانی ساخته شده است

در دیدار رایزن فرهنگی ایران با پرفسور دحامان بصیر رئیس دانشکده الهیات دانشگاه آچه اندونزی مطرح شد: ما خواستار انتقال مباحث فلسفی ایران به شهر آچه هستیم.

آقای حجت الله ابراهیمیان با پرفسور دکتر دحامان بصیر رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الرانیری دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دو طرف بر ایجاد رابطه علمی میان ایران و آچه تاکید نمودند.

آقای پرفسور دکتر دحامان بصیر اظهار داشت: ما برای ایرانیان احترام قائل هستیم چون سهم مهمی از ورود اسلام به اندونزی که از شهر آچه، شروع شده است توسط ایرانیان بوده است و سنگ قبرهای موجود به زبان فارسی نشانه آن است و حتی مسجد بیت الرحمن در شهر آچه که زیباترین و بزرگترین مسجد این شهر است با معماری ایرانی با گلدسته هایی شبیه مساجد ایران ساخته شده است و این نشان دهنده علاقه مردم این منطقه به فرهنگ ایرانیان است.

پرفسور دکتر دحامان بصیر افزود: ما پیشرفت های ایران را در مباحث علمی به خصوص فلسفه و قرآن واقفیم و برای همین مایلیم که تجربیات علمی شما به دانشگاه ما منتقل شود.

ابراهمیمیان در این دیدار ضمن سپاس از اظهار محبت رئیس دانشکده، اظهار داشتند: آچه و مردم مسلمان این شهر برای ما ایرانیان عزیز هستند و ارتباط علمی با دانشکده الهیات این دانشگاه برای ما مایه خوشحالی است به همین منظور دو پیشنهاد را بیان می کنم:

1-اعزام گروهی از اساتید دانشکده به ایران پس از دعوت یکی از دانشگاه های ایران که رایزنی فرهنگی به عنوان واسطه در این کار همکاری لازم را انجام خواهد داد.

2- برگزاری کارگاه آموزشی یک هفته ای با حضور یک یا دو تن از اساتید برجسته ایرانی در دانشگاه

این پیشنهاد مورد استقبال آقای دکتر دحامان بصیر قرار گرفت و مقرر شد در آینده نزدیک با همکاری اتاق ایران دانشگاه مقدمات این امر پس از درخواست دانشگاه انجام شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha