چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کودک

اگر والدین در نوع رفتار خود دقت لازم را داشته باشند، به یقین می توانند فرزندان سالمی را تربیت کنند؛ چرا که شاکله اولیه کودکان در بنیاد خانواده و بر اساس عملکرد پدر و مادر شکل می گیرد.

حجت الاسلام روح الله شریفی، از مشاورین خانواده استان خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه »در اهواز، با اشاره به فرا رسیدن روز کودک، بر لزوم تربیت اسلامی از سوی والدین تأکید کرد و اظهار داشت: کودکان سرمایه های فردای نظام اسلامی ایران بوده و باید روش های ویژه ای را برای تربیت آنها آموخت و به کار گرفت.

این فعال عرصه فرهنگی، به روش های تربیتی اسلامی کودکان اشاره و تصریح کرد: تربیت دینی کودکان صرفا به معنای آموزش نماز و احکام نیست، بلکه باید روش های زندگی اسلامی را به کودکان آموزش داد.

وی با بیان این که رفتار صحیح و به دور از اعمال ناشایست والدین، بهترین روش برای تربیت کودکان است، بیان داشت: اگر والدین در نوع رفتار خود دقت لازم را داشته باشند، به یقین می توانند فرزندان سالمی را تربیت کنند؛ چرا که شاکله اولیه کودکان در بنیاد خانواده و بر اساس عملکرد پدر و مادر شکل می گیرد.

حجت الاسلام شریفی، یکی دیگر از روش های تربیتی فرزندان را ورود آنها به مساجد توسط پدران و مادران عنوان کرد و گفت: دیگر عامل تأثیر گذار در تربیت اسلامی کودکان، سوق دادن آنها به سوی مسجد همراه با والدین است، به طوری که اگر پدری همراه با فرزند خود برای اقامه نماز جماعت در مساجد حاضر شود، این روش در ناخودآگاه ذهن کودک آثار شگرفی را می گذارد.

این مشاور خانواده، با اشاره به آسیب های تربیت نا صحیح فرزندان، گفت: بروز معضلات بی شمار اجتماعی همچون بد بینی، عدم رعایت حقوق شهروندی، بی حجابی، سرقت و دروغ گفتن، برخی از آسیب های تربیت نا صحیح فرزندان در خانواده است.

وی آشنایی به موقع فرزندان با وسایل رسانه جمعی و ابزارهای ارتباطی را نقشی مهم در پیشبرد سطح فکری کودکان دانست و تصریح کرد: ابزارهای رسانه جمعی و ابزارهای ارتباطی همچون موبایل و تبلت به عنوان شمشیری دو پهلو است که اگر نتوان به خوبی از آنها بهره برد، آسیب های غیر قابل توصیفی را به روح و اندیشه کودکان ما وارد می آورند.

این فعال عرصه فرهنگی، در ادامه افزود: اینکه والدین نحوه استفاده از ابزارهای اجتماعی را به فرزندان خود بیاموزند، امری مهم و ضروریست؛ چرا که امروز قرن ارتباطات بوده و باید فرزندان ما نحوه صحیح استفاده را آنان را بیاموزند که در غیر این صورت فرزندان خود با استفاده از دیده ها و شینده های فیلتر نشده از این ابزارها بهره می برد.

حجت الاسلام شریفی، در پایان با تأکید بر اجرای دوره های آموزشی تربیت کودکان ویژه طلاب متأهل، اظهار داشت: اگر طلاب بتوانند سیره معصومین(ع) در خصوص تربیت صحیح فرزندان را در ابتدا برای کودکان خود عملی کرده و پس از آن در اجتماع پیرامون به والدین آموزش دهند، جامعه اسلامی ایران در آینده ای نه چندان دور به چنان موفقیت های چشم گیری دست خواهد یافت که جهان را دگرگون می کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha