چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 339583
۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
ارمنستان

هفتمین شماره از ماهنامه دینی، فرهنگی، علمی مسجد کبود ایروان با عنوان «پیام مسجد» منتشر شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، هفتمین شماره از ماهنامه­ی دینی، فرهنگی و علمی مسجد کبود ایروان با نام «پیام مسجد» به صورت تمام دیجیتال تهیه، آماده سازی، طراحی و منتشر شد.

مطالب این مجموعه شامل بخش های متنوعی از قبیل معارف قرآنی، سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، سبک زندگی، پرسش و پاسخ دینی، مناسبت های مذهبی، اطلاعیه و تصاویر برگزیده و غیره می باشد.

این نشریه از طریق پست الکترونیک برای علاقمندان به ویژه ایرانیان مقیم ایروان ارسال گردید.

درباره مسجد جامع کبود ایروان

به نوشته یکی از مورخان مشهور ارمنی مسجد جامع کبود ایروان همچون فیروزه ای در قلب شهر ایروان می درخشد و دلهای مومنین موحد را به خود جلب می نماید. این مسجد توسط حسینعلی خان ایروانی والی ایروان حدود سال 1179 هجری قمری، مطابق با سال های 65-1764 بنا شده و بزرگترین مسجد شهر محسوب می شده است. علت نامگذاری آن را برخی شباهت ساختمان و ظاهر بنا به مسجد کبود تبریز و برخی دیگر کاشی های مینایی آبی رنگ آن  می دانند.

مسجد کبود تنها یادگار معماری  باقی مانده  از قرن هجدهم میلادی ( سده دوازدهم هجری قمری ) ایران در ارمنستان می باشد و مجموعه ای زیبا و آکنده از هنر آن دوران شمار می رود که در مهمترین خیابان شهر ( ماشتوتس ) قرار گرفته است که همچنان و به مرور بر اهمیت و ارزش مادی و معنوی آن افزوده می شود.

فعاليت هاي فرهنگي در مسجد جامع ايروان

 مسجد کبود  ایروان شامل مجموعه ای  از برنامه های دینی ،فرهنگی  و آموزشی است.  از جــملـــه فعـاليت هاي فرهنگي انجام شده در مسجد مــي توان از برگزاري مراسم  مختلف مذهبي، تاسيس كتابخانه، كلاس هاي زبان فارسي و نمايشگاه دائمي عكس و مركز اطلاع رساني مسجد جامع ايروان نام برد.

قابل ذکر است با پیشنهاد و پیگیری جمهوری اسلامی ایران، دولت ارمنستان اقدام به ثبت این اثر تاریخی و مذهبی نزد سازمان جهانی یونسکو نموده که مراحل اجرای آن در دست اقدام می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha