شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علوی بروجردی

حوزه / شيعه با شهادت خو گرفته و در طول تاريخ شهدای بسیاری تقدیم کرده است گفت: بسیاری از سادات و شيعیان را كشتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی در جمع طلاب و روحانیون قم با اشاره به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی(ع) و با بیان این که خود سيدالشهدا (ع)مي‌داند كه دلها چگونه براي كربلا و اربعين پرپر مي‌زند اظهار داشت: افتخاري برای جهان اسلام  است كه چنين اجتماع عظیمی به نام حسين‌بن‌علي – علیه السلام - به نام فضيلت، به تقوا، حريت و آزادگي در دنيا تشكيل مي‌شود.

وی با اشاره به این که در هیچ یک از ادیان، اجتماعي به اين بزرگی نیست گفت:  بالاترين آمار حج در سال‌هاي گذشته، سه و نيم ميليون نفر بود و مراسمي هم هندوها دارند كه مي‌گويند گاهي جمعیتشان از مراسم حج بيشتر مي‌شود؛ اما هرگز به جمعیت اربعین نمی‌رسد. آمارها حکایت از  20 میلیون  جمعیت در کربلا است، اما 10 میلیون نفر جمعیت روز اربعین را همه حتی سازمان‌های بین‌المللی اتفاق نظر دارند.

استاد حوره علمیه قم بیان کرد: در این ایام، در تمام جاده‌ها حسينيه می‌سازند؛ گاهي قبيله‌هاي سني هم براي زائران پیاده سيدالشهدا – علیه السلام - حسينيه می‌سازند. اما این جمعیت براي چه جمع مي‌شوند؟ برای این که در چهلم امام حسين – علیه السلام – بگويند: السلام عليك يا اباعبدالله الحسين. حسيني كه در برابر رذيلت قيام كرد.

عناد و دشمنی وهابیت با مکتب سیدالشهدا (ع)

وی تصریح کرد: تمام دنيای اسلام بايد به حسین – علیه السلام - افتخار كند، غير مسلمانان افتخار كردند و از آن حضرت تبعيت نمودند؛ اما عده‌ای مفتي سلفی حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه ما فقط سران حكومت را توبيخ نمي‌كنیم،  مقصر اصلي مردماني هستند كه تماشا كردند گفت: مشكل ما اين است كه هرچند يزيد با امام حسين – علیه السلام – را مانع خودش مي‌داند، اما از شام لشكر نمي‌فرستد؛ بلکه از كساني لشكر فراهم می‌کند كه دوستدار اهل بيت(ع) بودند؛  برخی از آنها، گاهي براي يك سبد خرما، به جنگ سيدالشهدا – علیه السلام – آمدند.

وی با اشاره به اینکه این مشکل، در طول تاریخ شیعه وجود داشته است ابراز داشت:  بعد از شهادت مظلومانه امام موسي کاظم – علیه السلام – در زندان، در حالی كه اين مكتب نیاز به تقويت داشت، برخی در امامت جانشین آن حضرت، امام رضا – علیه السلام – به دلیل نداشتن فرزند، تردید و حتی امامت ایشان را انکار کردند. حتی پس از تولد امام جواد – علیه السلام – هم برخی نسبت ایشان به امام رضا – علیه السلام – را انکار کردند و کار به جایی رسید که قيافه‌شناس آوردند تا نسبت فرزندی آن حضرت ثابت شود. در مجلسی که بعضي از بزرگان روات هم در آن حاضر بودند، يكي نگفت و در دهان منکران نزد كه شما درباره امام معصوم(ع) حرف مي‌زنيد، اما براي اثبات حرف خودش چرا به قيافه‌شناس و شاهد متمسک می‌شوید.

استاد حوره علمیه قم با بیان اینکه این درد و اشکال همیشه در بین شیعیان وجود داشته است گفت: در جریان قیام سیدالشهدا – علیه السلام –  امثال سلیمان‌بن‌صرد، مسلم را تنها گذاشتند. هنگامی که هاني را به دارالحكومه بردند، مسلم در حمایت از او قیام کرد و اگر امثال سليمان هم دنبال مسلم راه می‌افتادند، دستگاه ابن‌زياد را از بین می‌بردند؛ اما همه ساكت نشستند و در چنین فضایی، امثال شريح قاضي فرصت پيدا كردند تا مردم را فریب بدهند .

وی با طرح این سوال که چرا ما هميشه در تدبير، قصور و تقصير داريم، عنوان کرد: ما وقتي كه بايد كار كنيم و حركت كنيم، ساكت مي‌نشينيم و نگاه مي‌كنيم. ما از ديگران گله نداريم؛ از دشمنان و وهابي‌ها و... نمی‌نالیم؛ بلکه از خود ی ها  گله‌مندیم که برخی ها حرف های  بدتر از وهابي‌ها مي‌زنند.. ائمه(ع) مظلوم‌اند؛ اما نه در بين دشمنان. بعد از جریان كربلا، چقدر از شیعیان كشته شدند. اگر نصف توابین که در كنار سليمان کشته شدند، روز عاشورا كنار سيدالشهدا – علیه السلام – بودند، آن قضايا پيش نمي‌آمد.

وقایع کربلا بیانگر اوج رذالت و خباثت دشمنان

وی با اشاره به اینکه عرب جاهلي اگر چه دين نداشت؛ اما دارای امتيازاتی بود مطرح کرد: عرب جاهلي با زنان نمي‌جنگيد؛ آب بر روي كسي نمي‌بست؛ اما در کربلا این کارها را کردند؛ حتي امتيازات قومي و قبيله‌اي خودشان را هم زير پا گذاشتند. كار به جايي رسيد كه گوشواره از گوش دختران كشيدند و گوش‌هایشان را پاره كردند.

ماندگاری جریان کربلا

استاد حوره علمیه قم با بیان اینکه دشمنان خواستند آل پيغمبر و عترت(ع) را به خيال خود نابود كنند؛ اما نتوانستند گفت: در کربلا حتي خواستند اثري از اين  جسم‌هاي مطهر باقي نماند. در بين عرب رسم نبود كه بعد از كشتن، با اسب بر روي بدن‌ها بتازند. این کار خلاف جوانمردي بود؛ اما در کربلا اسب‌ها را نعل تازه زدندو بر روی بدن های راندند و اين جریان را همه نوشته‌اند و در تاريخ ماندگار شده است.

وی تصریح کرد: اين مظلوميت‌ها همه جمع شدند و تا به امروز باقی مانده‌اند. اين مظلوميت‌ها را آن افراد نفهميدند و خيلي‌ها هنوز هم نمي‌فهمند و مي‌خواهند اين بساط را برهم بزنند. هنوز هم بعضي خيال مي‌كنند با چند انفجار در مسير زوار امام حسین – علیه السلام – اربعين و عاشورا به‌هم مي‌ ریزند در حالی که این افراد نمی‌فهمند هزار سال پيش مردم دست خود را مي‌دادند و زيارت مي‌رفتند.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به اینکه شيعه با شهادت خو گرفته و در طول تاريخ شهدای بسیاری تقدیم کرده است گفت: بسیاری از سادات و شيعیان را كشتند. در همين تركيه در زمان خلافت عثماني، سه يا چهار بار شيعه قتل عام شد؛ با این حال، هنوز شيعه مانده است؛ چون سیدالشهدا – علیه السلام – ماند؛ چون مظلوميت ایشان ماند و اين مظلوميت‌ها همیشه باقي است.

وی بیان کرد: صدام چندین  سال بساط اربعين را تعطيل كرد و مردم را قتل عام مي‌كرد؛ اما صدام رفت و اربعين دوباره بهتر از گذشته آمد. طويريجي‌ها چندين مرتبه به دست صدام كشته شدند؛ اما امروزه وقتی موکب آنها راه می‌افتد،‌ تعدادشان از مرز يك ميليون هم می‌گذرد. حسين – علیه السلام – ماند؛ چنا‌ن‌كه فضيلت مي‌ماند و رذيلت از بین می‌رود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha