سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
شیخ احمد کریمه

حوزه/ شیخ احمد کریمه: تمام مطالب موجود در منابع دینی قابل استناد نیست و تمام آن هم نباید کنار گذاشته شود. برخی مسایل و احکام هستند که شرایط و اسباب ویژه خود را دارند و باید با موازین علمی دقیق آنها را بررسی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شماری از جنبش های اسلامی مصر بر اهمیت مواجهه با تحریف میراث علمی توسط گروه های افراطی و اصلاح برخی منابع دینی تاکید کردند. این اقدام شخصیت های دینی مصر پس از آن صورت می گیرد که داعش در اقدامات تروریستی خود از جمله سوزاندن خلبان اردنی به منابع دینی استناد کرد. این علمای مصری تاکید کرده اند که افراطیون از برخی بخش های منابع دینی برای فریب دادن جوانان استفاده می کنند.

دکتر احمد کریمه

دکتر احمد کریمه استاد شریعت اسلامی دانشگاه الازهر می گوید: تمام مطالب موجود در منابع دینی قابل استناد نیست و تمام آن هم نباید کنار گذاشته شود. وی افزود: برخی مسایل و احکام هستند که شرایط و اسباب ویژه خود را دارند و باید با موازین علمی دقیق آنها را بررسی کرد.

احمد کریمه افزود: شبکه های به اصطلاح دینی، مطالبی را به مردم ارائه کردند که نباید بیان می شد، زیرا انسان نباید هرآنچه را که می داند بر زبان بیاورد. وی در مورد اصلاح منابع علمی دینی نیز گفت: باید مراحل و شرایط روزگار مؤلفان و ویژگی های منابع لحاظ شود.

این استاد شریعت اسلامی دانشگاه الازهر گفت: اکنون احکام بردگی و جزیه دیگر قابل طرح نیست و خاطر نشان کرد که باید در مورد برخی مطالب میراث دینی با دقت برخورد کنیم و شرح های مناسب بر آنها نوشته شود که این مطلب در روزگار و شرایط معینی اعتبار داشته است.

وی افزود: ما باید از میان منابع دینی خود مطالب مناسب با زمان خود را انتخاب و انتزاع کنیم و به مطالبی که با روزگار ما سازگار نیست استناد نکنیم.

مؤسس جبهه الوسطية

صبرة قاسم مؤسس جبهه الوسطیه نیز می گوید: باید فهم علمای پیشین از منابع دینی مورد بازنگری و اصلاح واقع شود تا مردم در فهم دین خداوند دچار اشتباه و سردرگمی نشوند و کسی نتواند جوانان ما را به نام دین و ادله شرعی فریب دهد و آنها را به قتل مسلمانان تشویق کند.

قاسمی گفت: این وظیفه بر عهده علمای اسلام و در راس آنها الازهر و اوقاف مصر است که امید است به این وظیفه مهم بپردازند.

مؤسس جبهه الوسطیه گفت: هر فتوایی موضوع و ملاک خود را دارد و نباید میان ملاک های فتاوا خلط کرد و برای اجرای هر فتوا ابتدا باید شرایط اجرای آن حاصل شود و موانع اجرا نیز برطرف شود. وی خاطر نشان کرد که تمام نوشته های پیشینیان و علما نیازمند بازنگری و تحقیق است تا هر آنچه که ملاک های آن هنوز معتبر است عمل شود و هر فتوا و مطلبی که ملاک آن در روزگار ما تغییر کرده اصلاح شود و به اهل علم واگذار شود.

خالد الزعفرانی

خالد الزعفرانی کارشناس امور جنبش های اسلامی نیز می گوید که گروه های افراطی مانند داعش برای تایید جنایت های خود از منابع دینی سوء استفاده می کنند و در این زمینه الازهر باید حقیقت مطلب را برای همه بازگو کند.

زعفرانی افزود: برخی در فهم منابع دینی دچار اشتباه می شوند و متون را مطابق با میل و منافع خود تفسیر می کنند و رداین زمینه مؤسسات دینی باید با این مشکل به طور قاطع برخورد کنند تا این گروه های افراطی نتوانند جوانان ما را فریب دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha