شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیت الله آدینه وند

حوزه/ کارگردان آمریکایی گفت، اگر می خواهید شیعه را در دنیا تبلیغ کنید نیازی به هیچ چیزی ندارید، اتاق ساده آیت الله العظمی بروجردی را به مردم دنیا نشان دهید تا...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عرفان، عصر امروز در مراسم سالگرد ارتحال مرحوم  آیت الله آدینه وند، در مسجد عبداللهی قم گفت: امام محمد باقر(ع) اولین موسس حوزه علمیه تشیع بودند و این تاسیس از بسیاری از جوانب، یک عمل استثنایی است.

وی افزود: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) خلا بسیار بزرگی در عالم اسلام ایجاد شد؛ نکته اول خانه نشین کردن امام علی(ع) و به خلافت رسیدن کسانی بود که به هیچ وجه در حد و اندازه های امام نبودند و جامعه را به انحراف کشاندند.

این استاد حوزه بیان کرد: تاریخ فراموش نکرده است که این خلیفه ها حتی نمی توانستند به همه سوالات عمیق و بعضا ساده مردم نیز پاسخ دهند و جواب سوالات را از امام علی(ع) می پرسیدند؛ مراجعات مکرر آنها به امام در مواقع سخت نشان می دهد که چه کسی لایق خلافت بر مسلمین بود.

وی گفت: مشکل دیگر آن بود که این جامعه سالها از مدیریت امام معصوم(ع) دور بود و حتی اجازه نشر احادیث پیامبر نیز داده نمی شد؛ اگر در آن سالها این اتفاق نمی افتاد قطعا عدالت تمام دنیا را فرا می گرفت؛ همانگونه که امام زمان(عج) این شرایط را در دنیا ایجاد خواهد کرد.

استادعرفان گفت: امام علی(ع) با جاذبه معنوی خود دنیا را جذب می کردند، زیرا ایشان همانگونه که بزرگترین فاتح اسلام بودند دنیا را با همین نور ولایی جذب می کرد و نیازی به شمشیر نداشتند؛ اسلام برای فتح دلها، نیازی به شمشیر نداشت؛ مثل همان نوری که پادشاه اتیوپی(حبشه) را با چند آیه مسلمان کرد.

وی اظهارکرد: متاسفانه پس از جریان سقیفه شاهد آن بودیم که کانون های فکر و فرهنگ اسلام اصیل مورد هجمه قرار گرفت و جامعه ای که امام آن خانه نشین شود، نقل و کتابت احادیث نبوی ممنوع گردد، آینده ای بد در انتظار او است.

این استاد حوزه بیان کرد: امام علی(ع) در دوران حکومت نیز بارها مورد هجوم دشمنان داخلی و خارجی قرار گرفتند و به حدی علیه ایشان توطئه تبلیغاتی و نظامی و... شد که اجازه ندادند این دین در بین مردم رواج یابد.

وی گفت: اگر اجازه می دادند که امام(ع) در بین مردم حضور داشته باشند و حتی اجازه می دادند احادیث نبوی که امام علی(ع) را برادر و جان و وصی و باب علم و...  معرفی کرده ، برای مردم بیان می شد دیگر کسی غیر شیعه نبود.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان افزود: این جامعه آلوده به شرک و نفاق به سمتی رفت که دیگر چیزی از اسلام باقی نمانده بود و در این فضا امام محمد باقر(ع) از فضای خوبی که ایجاد شد، برای نشر فرهنگ و معارف اسلامی بهره بردند و اولین حوزه تشیع را ایجاد و جهان اسلام را از مرگ حتمی نجات دادند.

این مدرس حوزه علمیه اظهارکرد: ویژگی شاگردان امام محمد باقر(ع) که در طول تاریخ در بین علمای تشیع ظهور کردند، باعث تداوم این نور شد که به این روزگار رسید؛ یکی از مهمترین ویژگی های این یاران یعنی علمای بزرگ شیعه، اخلاص بود.

وی گفت: بزرگان حوزه ما از اینکه کسی به دنبال مطرح کردن نام آنها باشند نیز ناراحت می شدند؛ مثل آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی که حتی اجازه ندادن از ایشان فیلم مستند ساخته شود و فرمودند که نیازی به این فیلم ها نیست و آن کسی که باید از من فیلم بگیرد گرفته است.

استاد عرفان گفت: مرحوم آیت الله جواد تهرانی در همه آثار علمی خود نام عبدالله زارع را با این هدف که هر کسی عبدالله است و زارع دنیا است را می نگاشتند و اصلا اجازه نمی دادند که از ایشان نامی باقی بماند، حتی وصیت کردند که سنگ قبر نیز بر ایشان درست نکنند.

این مدرس حوزه علمیه اظهارکرد: ساده زیستی از دیگر خصایل این علمای بزرگ است؛ تا جایی که شیخ انصاری در زمان مرجعیت خود در دو اتاق که یکی از آنها منزل شخصی و دیگری محل رجوع مردم بود زندگی می کردند و وقتی که میهمانی برای ایشان به اتاق شخصی می آمد عیال ایشان به بیرون می رفتند.

وی بیان کرد: روزی یک مستند ساز آمریکایی به خاطر شهرت آیت الله العظمی بروجردی در جهان اسلام و جهان، به ایران آمد و خواست که از ایشان یک فیلم مستند بسازد؛ وقتی که وی خانه ساده ایشان را دید به مرحوم علوی که به انگلیسی مسلط بود، گفت که اگر می خواهید شیعه را در دنیا تبلیغ کنید نیازی به هیچ چیزی ندارید مگر اینکه این اتاق ساده را به مردم دنیا نشان دهید تا ثابت کنید که بزرگان شما به دنبال خدا هستند نه دنیای خود.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان در پایان مرحوم آدینه وند را عالمی عامل، مهذب، ربانی، مجاهد و بزرگ منش خواند که شاگردان بسیاری را در مکتب امامت پرورش داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha