شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
علی شجاعی زند

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این شرایط باید دانست که اصل و کلیت نظام اسلامی که توسط رهبری به خوبی اداره می شود، مورد دفاع مردم و هوشمندان و نخبگان قرار گیرد زیرا این نظام عقلانی در این سی و پنج سال همیشه بر محور اعتدال و تعقل و پرهیز از تندروی حرکت کرده است.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» علی شجاعی زند پیش از ظهر امروز در نشست «پیامدهای فرهنگی و اجتماعی برجام»، در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: هر نظام سیاسی، مطالباب و مطلوبیت هایی دارد و در کنار آن، راهبردهایی برای نیل به آنها نیز وجود دارد.

وی افزود: در ماجرای هسته ای، تمامی توجهات به مذاکرت و جزئیات توافق معطوف بود  و در جریان کار بودن نیز مجالی برای بذل توجه به ابعاد دیگر مسئله را فراهم نمی آورد و گوش شنوایی هم برای آن وجود نداشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهارکرد: اینک که ماجرا از آن دو حیث به پایان خویش رسیده، فرصتی برای پرداختن به ابعاد دیگر آن پدیده یا پرداختن به آن از زوایای دیگر است.

وی افزود: بررسی مذاکره و توافق هسته ای به مثابه یک پدیده، یعنی از بیرون و رفتن سراغ فرامتن آن، نیازمند آن است که برخی از پارمترهای تعیین کننده دیگر را هم به میان می آوریم.

شجاعی زند اظهارکرد: این پارامترها در دو دسته مطالبات و راهبردها از هم قابل تکفیک اند؛ در ذیل دسته نخست می توان چهار هدف و مطلوبیت را برشمرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهارکرد: نکته اول، پایبندی بر اصول و آرمان های انقلاب است و دوم، حفظ عزت و اقتدار نظام، سوم، تعقیب و تامین منافع ملی و چهارم، حفظ و گسترش دستاوردهای هسته ای است.

وی افزود: در ذیل دسته دوم نیز انتخاب های متعددی وجود داشته که نظام از همان ابتدا راهبرد مذاکره تا حصول توافق را برگزیده و با فراز و فرودهایی تا به آخر تعقیب کرده است.

شجاعی زند اظهارکرد: آنچه این ادوار را از هم متمایز کرده و باعث شده است تا مذاکرات دوازده ساله در دوره اخیر به نتیجه برسد، نه تغییر در راهبردها؛ بلکه مربوط به تغییری است که در مطالبات و ترتیب مطلوبیت ها پدید آمده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهارکرد: این نکته ای است که اهمیتش برای آینده نظام به مراتب بیش از سرنوشتی است که برای صنعت هسته ای در ایران رقم زده شده و نیازمند بذل توجه بیشتر است.

وی افزود: در اینجا دو مفهوم انقلاب، نظام و دولت در کنار هم قرار میگیرند که شاید از نظر مفهومی این سه با هم در تناقض باشند؛ زیرا اساسا با نظام یکی نیست و هر نظامی پس از انقلابی بوجود آید، باید این مشی انقلابی به پایان برسد ولی نظام اسلامی با اخذ آرمانهای انقلاب، نظام خود را انقلابی قرارداده است.

شجاعی زند اظهارکرد: در کنار این دو، دولتی است که باید تمام این فشارها و هجمه هایی که به سبب آرمانها به کشور وارد می شود را تحمل و برای اداره امور کشور نیز پاسخگو باشد و به همین جهت دولت ها عموما، عملگرا شده و ممکن است در اعتنا به این ارزش های انقلابی اولویت بندی کنندکه این تعارضات با دولت ها تاحدی از این جا نشات می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم اظهارکرد: در انتخابات نیز افراد یا گروه هایی که برای کسب قدرت تلاش می کنند هرکدام شعارهایشان را به شکلی مطرح می کنند که گویی پیش از آنها کسی در کشور به دنبال آزادی و فرهنگ یا اصول انقلابی نبوده است و همین شعارها به شکل ناخواسته با اصل نظام و این اولویت های آرمانی ممکن است زاویه ایجاد کند.

وی گفت: در این شرایط باید دانست که اصل و کلیت نظام اسلامی که توسط رهبری به خوبی اداره می شود،  مورد دفاع مردم و هوشمندان و نخبگان قرار گیرد زیرا این نظام عقلانی در این سی و پنج سال همیشه بر محور اعتدال و تعقل

و پرهیز از تندروی حرکت کرده است و نباید هیچ دولتی به دشمن، گرایی بدهد که دشمن خیال کند که کار ما به پایان رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha