سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام محمد هادی مفتح

حوزه/ عضو هیأت علمی دانشگاه قم گفت: شهید مفتح به خوبی متوجه این مشکل شده بود که دانشگاهیان و حوزویان با زبان هم آشنا نیستند و زبان یکدیگر را متوجه نمی شوند که نمونه آن انحراف جمعی از دانشجویان بود که هیچ تسلطی بر حوزه دین نداشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلین  محمد هادی مفتح،  امروز  در آستانه  سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه و همچنین روز پژوهش در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر جامعه الزهرا(س)  که در این نهاد علمی و آموزشی برگزارشد، بیان کرد: عمر شهید مفتح بسیار کوتاه بود، ولی عرض وجودی عریضی داشت و هر جا که وارد می شد تا شعاع زیادی محیط و اطرافیان خود را تحت تاثیر قرار می داد.

وی با بیان اینکه اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه از دهه ۱۳۳۰ در ذهن این شهید بوده است، گفت: در آن فضایی که دانشگاهیان در  تصور حوزویان افراد بی دینی بوده اند و از سوی دیگر حوزویان در دید دانشگاهیان افراد بی سواد و بی علمی بوده اند و به همین دلیل این دو قشر از هم فاصله داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین  مفتح افزود: در این شرایط شهید مفتح به این نتیجه می رسد که باید به دانشگاه نزدیک شد و افراد آن را جذب کرده و حتی معتقد بود که باید وارد تحصیلات دانشگاهی شد تا جایی که خود وارد دانشگاه شده و شروع به تحصیلات دانشگاهی نمود و پس از وی بزرگانی دیگری از جمله شهید بهشتی وارد دانشگاه می شود.

وی ادامه داد: آنچنان وی بر تحصیلات دانشگاهی تاکید داشته که حتی اصرار داشت که با لباس  روحانیت در دانشگاه حاضر باشد  و معتقد بود که این حرکت بسیار تاثیرگذار است زیرا نشان دهنده موفقیت یک طلبه در تحصیلات دانشگاهی است.

محقق و پژوهشگرحوزه گفت: حرکت شهید مفتح در این مسیر بوده که قشر دانش آموز و دانشگاهی را متوجه این نکته کند که هیچ منافاتی بین تحصیلات دانشگاهی و دینی وجود ندارد.

فرزند شهید مفتح خاطرنشان کرد: ابتدای شکل گیری دانشگاه همزمان با ضدیت رژیم پهلوی با دین و دینداری بوده است و در همان دوران هر گونه تظاهر به دینداری و برگزاری مجالس روضه را ممنوع کرده بود که نتیجه آن دانشگاهی بود که در آن از دین هیچ خبری نباشد و این مطلوب رژیم پهلوی بوده است.

این استاد دانشگاه افزود: شهید مفتح به خوبی متوجه این مشکل شده بود که دانشگاهیان و حوزویان با زبان هم آشنا نیستند و زبان یکدیگر را متوجه نمی شوند که نمونه آن انحراف جمعی از دانشجویان بود که هیچ تسلطی بر حوزه دین نداشتند، ولی بنا بر فهم خود برداشت های اشتباهی از مقوله دین کردند و در نهایت منجر به تشکیل گروه فرقان و خروج آنها از دین شد.

حجت الاسلام والمسلمین مفتح ادامه داد: پایگاه اصلی این شهید مسجد قبا و جاوید بوده است و یکی از نوآوری های وی این بوده است که برای اولین بار در جهت نزدیکی حوزه و دانشگاه یکی از اساتید دانشگاه را برای سخنرانی به مسجد دعوت کرد که این کار وی هم مورد اعتراض کسانی واقع شد که متوجه هدف وی نبودند.

وی گفت: امام خمینی(ره) در جریان تمام کارها و فعالیت های این شهید بوده است و در بسیاری مواقع حرکت و مسیر ایشان را مورد تایید قرار داده است.

این محقق حوزه و دانشگاه  خاطرنشان ساخت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهید مفتح وظیفه اصلی خود را فعالیت در دانشگاه می دانست و اولین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه را برگزار کرد.

فرزند شهید مفتح در پایان گفت: محل شهادت وی که در دانشگاه اتفاق افتاد هم بسیار تاثیر گزار و الهام بخش بوده است و زندگی مبارک و پرثمر وی در نهایت منجر به این وحدت شده است.

انتهای پیام  

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha