پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حوزه/ سکولاریسم و اسلام حداقلی که قرائت ناقصی از اسلام است امروز در حال شکل گیری در کشورهای اسلامی است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه ،حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، در بیست و هفتمین همایش وحدت که با حضور علمای اهل سنت و شیعه در تالار برق استان کرمانشاه برگزار شد، با تشریح مجاهدت های پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: رسول اکرم(ص) به شدت با فتنه گرایی و نژاد پرستی مخالف بودند، زیرا از منظر اسلام هیچ تفاوتی میان نژادهای مختلف وجود ندارد بلکه تمامی مسلمانان از هر نژاد و قومی با یکدیگر برابر هستند.

وی خاطر نشان کرد: تعدای از کشورهای عرب زبان، اسلام را رکن ندانسته، بلکه عربی را رکن و اساسی برای خود می دانند و عرب را به واسطه اینکه پیامبر اکرم (ص) در میان آن ها دین اسلام را ترویج می کرد، یک قوم برتر می دانند.

معاون بین الملل حوزه های علمیه در ادامه افزود: قدرت های سیاسی سبب جدایی کشورهای اسلامی جهان شدند و مرزهای جغرافیایی را ایجاد کردند در صورتی که در اسلام میان مسلمانان حد و مرزی وجود ندارد و کمک و رسیدگی به مستضعفان جهان به خصوص مسلمانان یک وظیفه شرعی محسوب می شود.

وی اظهار داشت:  دشمنان اسلام جریان های کلامی را در جهان و میان مسلمانان ایجاد کردند و این سبب ایجاد نزاع و درگیری میان مسلمانان شد در صورتی که اسلام احترام به یکدیگر و تبادل علمی را واجب دانسته، اعتقادات گاهی متفاوت بوده و حتی اختلافاتی میان شیعیان و اهل سنت وجود دارد اما رعایت احترام واجب و از ضروریات است.

عضو هئیت علمی جامعه المصطفی ابراز داشت: پس از رحلت پیامبر(ص) اختلافات فقهی سبب شد عده ای افکار و اعتقادات خود را به دیگران منتقل کرده و فتاوایی متعدد موجب شکل گیری مذاهب مختلف شد که این عوامل سبب به وجو دآمدن دو ضایعه در جهان اسلام شد و افرادی که توانایی علمی نداشتند اقدام به صدور فتاوا کردند و سبب نزاع و درگیری میان مسلمانان و شکل گیری مذاهب مختلف شد.

وی با بیان اینکه سه تفکر و فهم از اسلام در حال شکل گیری و پیدایش است بیان داشت: قرائت تحجر گرایانه و اسلام متحجر در مذاهب در حال شکل گیری و رواج می باشد.

این استاد حوزه با اشاره به شکل گیری تفکری دیگر در اسلام گفت: سکولاریسم و اسلام حداقلی که قرائت ناقصی از اسلام است در حال شکل گیری در کشورهای اسلامی است که باید همه در مقابل آن هوشیار باشیم.

وی داشت: اسلام اصیل، اعتدالی و تمدنی یکی دیگر از تفکرهایی است که به سرعت در حال رواج است.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین زمانی در پایان خاطرنشان کرد: مسلمانان باید  شناخت و آگاهی بالا و  با کنار گذاشتن اختلافات، وحدت و انسجام را میان خود تقویت نمایند قطعأ با یکپارچگی میان مسلمانان ریشه های دین مبین اسلام محکم تر خواهد شد.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha