پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله  استادی

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه صالح بودن طبقه نخست جامعه در هدایت، تقوا و رفتار جامعه تاثیرگذار است، گفت: اگر امور از مسئولان حکومت اصلاح شود، شاهد جامعه صالحی خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  آیت الله رضا استادی شامگاه دوشنبه 5 بهمن ماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره «مومنون» که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با اشاره به آیه 23 این سوره «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ»، اظهار داشت: متن دعوت حضرت نوح(ع) در قالب مبدا و معاد بوده است؛ مردم زمان این پیامبر الهی به پرستش بت می پرداختند و بر این اساس حضرن نوح(ع)، قوم خود را به یکتاپرستی دعوت کرده و آنها را در صورت سرپیچی، به عذابی دردناک انذار می دهد.

وی با اشاره به آیه 33 سوره مومنون «وَقَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِلِقَاء الْآخِرَةِ وَأَتْرَفْنَاهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا مَا هَذَا إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَيَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ»، گفت: «الْمَلَأُ» در ماده به معنای پر کردن می باشد اما در برخی از آیات مفهوم «جماعت» نیز برداشت می شود.

این عضو شورای عالی حوزه، افزود: در آیات مختلف قرآن کریم از کلمه «الْمَلَأُ» به مفهوم «اشراف»، «ذوالامر»، «عظما»، «کبرا»، «اقویا» و «روئسا» نیز یاد شده است.

آیت الله استادی با اشاره  به وجود اشراف  در هر قومی ابراز داشت: از آنجا که روسای هر قوم در شرایطی هستند که هیبت و عظمت آنها در چشم و دل مردم جلوه دارد، به آنها «الْمَلَأُ» گفته می شود.   

*نشانه اثبات پیامبری

وی در ادامه به نشانه های مهم اثبات پیامبری اشاره داشت و گفت: هر پیامبری ضمن معرفی خود به عنوان رسول دین، با «معجزه» اثبات می کند که از سوی ذات اقدس الهی مبعوث شده است.

*بهائیت حق دعوت به مباحثه ندارد

این عضو جامعه مدرسین همچنین به ادعاهای پیروان فرقه ضاله بهائیت اشاره کرد و گفت: پیروان این فرقه ضاله حق ندارند که موضوع مباحثه با مسلمانان را مطرح کنند چرا که اثبات «پیامبری یک پیامبر» با معجزه زمانی صورت می گیرد که دعوت وی رسوا کننده خودش نباشد.

این عضو شورای عالی حوزه، افزود: اصل ادعای پیامبری بعد از مبعوث شدن حضرت رسول اکرم(ص) به عنوان خاتم الانبیاء، خود به خود باطل و فاسد است و به همین دلیل لزومی ندارد که مباحثه ای صورت گیرد.

*دلایل مغالطه آمیز اشراف قوم حضرت نوح(ع)

آیت الله استادی در ادامه به آیه 24 سوره مومنون « فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَوْمِهِ مَا هَذَا إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُرِيدُ أَن يَتَفَضَّلَ عَلَيْكُمْ وَلَوْ شَاء اللَّهُ لَأَنزَلَ مَلَائِكَةً مَّا سَمِعْنَا بِهَذَا فِي آبَائِنَا الْأَوَّلِينَ» اشاره داشت و گفت: اشراف قوم حضرت نوح(ع) خطاب به مردم 5 دلیل مغالطه آمیز می گفتند که دعوت این نبی خداوند را قبول نکنند.

وی افزود: نخستین دلیل اشراف قوم حضرت نوح(ع) در رد رسالت ایشان این بود که «این پبامبر الهی همانند مردم ،بشر است»؛ در حالی که پیامبری به اثبات معجزه است نه اینکه مردم چه مسئله ای را دوست دارند.

این عضو شورای عالی حوزه، «بدبینی» را دومین دلیل رد رسالت حضرت نوح(ع) از سوی اشراف قوم عنوان کرد و ابراز داشت: آنها می گفتند «چطور ممکن است مقامی در وسع بشر باشد ولی ما نداشته باشیم» در حالی که هیچگاه مدارج افراد همانند یکدیگر نیست.

آیت الله استادی همچنین با اشاره به اظهارات قوم نوح(ع) مبنی بر اینکه اگر خداوند می خواست پیامبری را به بعثت برساند باید از جنس فرشته باشد، ابراز داشت: خداوند مصلحت دانسته است که پیامبران را از بشر مبعوث کند و نیازی ندانسته که انبیاء از جنس فرشته باشند.

وی، «استبعاد» را چهارمین استدلال بطلان رسالت حضرت نوح(ع) از سوی اشراف قوم عنوان کرد و اظهار داشت: آنها مدعی بودند که در گذشته سابقه نداشته که خداوند پیامبر مبعوث کند در حالی که پیامبران الهی همواره در اعصار مختلف از سوی خداوند(ع) مبعوث شده بودند و ملاک پیامبری، ارتباط داشتن از طریق وحی با خداوند  و معجزه است.

این عضو جامعه مدرسین در مورد پنجمین دلیل اشکال قوم نوح به آن حضرت ، با اشاره به آیه 25 سوره مومنون «إِنْ هُوَ إِلَّا رَجُلٌ بِهِ جِنَّةٌ فَتَرَبَّصُوا بِهِ حَتَّى حِين»، ابراز داشت: اشراف قوم حضرت نوح(ع)، این پیامبر الهی را به جنون متهم می کردند و می گفتند «باید منتظر مرگ وی باشیم تا دعوتش از بین برود» در حالی که دعوت الهی همواره پایدار است.

این عضو شورای عالی حوزه، تصریح کرد: هنگامی که فرزند ذکور پیامبراکرم(ص) نیز از دنیا رفت، عده ای از منافقین به ایشان نسبت ابتر دادند که خداوند سوره «کوثر» را نازل و «نام»، «نسل» و «دعوت» حضرت رسول(ص) را تا ابد حفظ کرد.               

*کارشکنی اشراف قوم در مسیر رسالت

آیت الله استادی با تاکید بر اینکه اشراف هر قوم همواره انبیاء الهی را مورد آزار، اذیت و اتهام قرار می دادند، گفت: در زمانی که حضرت رسول اکرم(ص) در مکه حضور داشتند، اشراف قوم به مردم می گفتند پنبه در گوش های خود قرار دهید تا دعوت به یکتاپرستی را متوجه نشوند.

وی با بیان اینکه اشراف قوم همیشه مانعی برای اجرای رسالت انبیاء بودند، گفت: آنها به جای خواست دلیل از انبیاء الهی، مدعی بودند از آنجا که اقشار ضعیف جامعه به پیامبران ایمان می آوردند پس پیامبران، رسولان خداوند نیستند!    

*عاقلان به پیامبران ایمان می آوردند

این عضو شورای عالی حوزه با تاکید بر اینکه همواره عاقل ترین مردم به دعوت انبیاء ایمان می آوردند، گفت: امروز نیز با وجود افزایش فسق و فجور، شاهد هستیم که توجه به حق بودن پیامبران افزایش یافته است.

*گرایش به تشیع گسترش یافته است

آیت الله استادی با بیان اینکه گرایش به مکتب تشیع و دین اسلام رو به گسترش است، ابراز داشت: هرقدر علم و آگاهی جوامع بیشتر می شود، گرایش به حق و قبول حق نیز افزایش می یابد.

وی افزود: براساس روایات، هنگامی که امام زمان(عج) ظهور می کنند عقل مردم زیاد می شود که زمینه ساز تقویت اعتقادات ملل است.

*حکومت صالح، مردم را صالح می کند

این عضو شورای عالی حوزه با تاکید بر اینکه اگر حکومت صالح شود مردم نیز صالح می شوند، ابراز داشت: در صورتی که حکومتی صالح در عربستان شکل بگیرد و وهابیت از بین برود، قطعا شاهد ظلم های فعلی در این منطقه نخواهیم بود.

آیت الله استادی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی نیز اگر مدیران و خواص کشور صالح باشند، مردم نیز بهتر می شوند.

وی افزود: در روایات اشاره شده است که اگر علما و حکام صالح شوند، مردم جامعه نیز صالح می شوند اما اگر فاسد شدند همه مسائل دچار فساد می شود.

این عضو جامعه مدرسین در پایان با بیان اینکه صالح بودن طبقه نخست جامعه در هدایت، تقوا و رفتار جامعه تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: اگر امور از مسئولان حکومت اصلاح شود و نزاع و خدشه نباشد، شاهد جامعه ای صالح خواهیم بود.

انتهای پیام/313/33    

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha