جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تروریست داعش

حوزه/ جهت شناخت هر چه بهتر داعش می بایست این گروه را در زمینه هایی چون: «سیاسی»، «فرهنگی»، «مبانی فکری»، «دیدگاه ها» و «منابع مالی» آن ها بررسی کرد.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، با تأسیس «جبهه النصره» به وسیلۀ «محمد الجولانی» در عراق، ابوبکر بغدادی از وی سرپیچی کرد. ایمن الظواهری رهبر القاعده، حق را به جولانی داد و ابوبکر بغدادی از «جبهه النصره» جدا شد و با تکفیر این گروه، داعش را در سال 2011 تأسیس کرد.

از سویی حزب نوری مالکی برای سومین بار در عراق قدرت را به دست گرفت و اهل سنت، کُردها و بخشی از شیعیان در مخالفت با او اجماع کردند. این مسئله زمینۀ حضور داعش را در عراق بیشتر فراهم آورد و با خیانت استاندار موصل، برخی از رؤسای اهل سنت و سکوت کُردها و همکاری بعثی ها، شهر موصل با سه میلیون نفر جمعیت و سه هزار نظامی سقوط کرد. داعش تا نزدیکی بغداد آمد و سقوط بغداد نزدیک بود؛ اما شیعیان و نظامی ها مقاومت کردند و داعش به جنگ با کردها و ایزدی ها رفت. ابوبکر بغدادی با تصرف موصل در ماه رمضان ادعای خلافت کرد.

* برخی زمینه های سیاسی ظهور گروه های تکفیری و داعش در جهان اسلام عبارتند از: 1. فروپاشی امپراطوری عثمانی؛ 2. تأسیس اسرائیل در قلب اسلام؛ 3. حضور انگلستان و آمریکا در منطقه؛ 4. وجود حاکمان سکولار و پان عربیسم و چپ گرا در کشورهای اسلامی؛ 5. سرکوب طرفداران اسلام سیاسی توسط حاکمان و عدم موفقیت اسلام گرایان سیاسی در تشکیل حکومت اسلامی؛ 6. نبود خلافت اسلامی در جهان اهل سنت.

* از عوامل فرهنگی شکل گیری گروه های تکفیری در منطقه نیز می توان به این امور اشاره کرد: 1. نفوذ فرهنگ غرب و گسترش تفکر اومانیس و سکولاریسم؛ 2. قدرت یابی شیعه و گسترش تفکر آن به عنوان فکر رقیب؛ 3. بی سوادی اقطاب صوفی و کاهش نفوذ آن ها در مقابل تبلیغات وهابیت.

* مبانی فکری داعش عبارتند از: 1. پذیرش مبانی معناشناختی «ابن تیمیه» در باب توحید و شرک؛ 2. مفهوم جاهلیت و جهاد که «سید قطب» در کتاب معالم فی الطریق مطرح کرد؛ 3. تأکید بر آیه «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ»؛ 4. «عدوّ قریب» دانستن مسلمان و «عدوّ بعید» دانستن آمریکا و اسرائیل؛ 5. تأکید بر کتاب نواقض الإسلام محمدبن عبدالوهاب؛ 6. تأکید بر این جمله ابن تیمیه که «قوام الدین بکتاب یهدی و بسیف ینصر».

* برخی از دیدگاه های داعش عبارتند از: 1. شیعیان احکام اسلامی را انجام نمی دهند، پس مشرک و مرتد هستند و باید با آن ها جنگید تا اسلام بیاورند؛ 2. مسیحی ها یا باید اسلام بیاورند یا جزیه بدهند یا کشته شوند؛ 3. تشکیل دولت اسلامی در عراق، از حمایت عزه و فلسطین مهم تر است؛ 4. خطر دشمن نزدیک (شیعیان) از کافر اصلی بیشتر است.

* داعش منابع مالی هنگفتی دارد؛ از جمله: 1. میلیون ها دلار از بانک های موصل تصاحب کردند؛ 2. هفت منطقه نفتی و چند پالایشگاه دارند؛ 3. از مردم زکات می گیرند؛ 4. شاهزاده های عربستان و شیوخ ثروتمند جنوب خلیج فارس برای تضعیف شیعه به داعش کمک می کنند.

منبع: نمایه، چکیده نشست های علمی حوزوی، دفتر چهارم. مقاله استاد مهدی فرمانیان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha