چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله وحید

حوزه/ حضرت آیت‎الله وحید خراسانی با بیان اینکه برای فهم بهتر قرآن هیچ راهی به جز تمسک به اهل بیت(ع) نداریم، اظهار کردند: آنچه از این بیت خارج نشده است باطل است و حق تنها منحصر به همین بیت و آن چیزی است که از این بیت صادر می‏ شود پس باید به این بزرگان متوسل شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیتالله  وحید خراسانی امروز در درس تفسیر خود در مسجد اعظم با ذکر این مطلب که در قیامت همه انسان ها به آنچه کرده اند می رسند، گفتند: خداوند به هیچ کسی ظلمی نمی کند و انسان ها به آنچه کرده اند گرفتار شده و یا  نیکی کرده اند رستگار می شوند.

ایشان افزودند: در روز قیامت است که برایند عمل انسان در قالب یک کتاب که توسط ملایک اللیل و ملایک النهار نوشته می شود در مقابل انسان قرار داده می شود.

این مرجع تقلید با اشاره به این نکته که این دو کتاب به دو دسته انسان در قیامت داده میشود، اظهارکردند: این دو کتاب شامل کتاب فجار و دیگری کتاب ابرار است که کتاب فجار به فجار و ابرار به ابرار داده میشود.

ایشان تصریح کردند: خداوند بیان میکند که کتاب فجار لفی سجین است و کتاب ابرار در علیین؛ حال اینکه علیین و سجین چیست، بحثی است که ما به فهم آن نمیرسیم و تنها روزی میفهمیم که آن را ببینم؛ سوال دیگر این است که اگر کتاب فجار در علیین، پس خود آنها به کجا میروند و همچنین همین مساله نسبت به علیین صدق میکند.

این مرجع تقلید بیان کردند: خداوند ملایک روز را برای اعمال روز و ملایک شب را برای اعمال شب آفرید ولی در فجر صادق هر دوی این ملایک همزمان شاهد و ناظر اعمال ما هستند و به همین دلیل است که این لحظات افضل زمان ها هستند.

حضرت آیتالله  وحید گفتند: چه بسیار انسانهایی که عادت به خواندن دارند و عادت به فهمیدن ندارند؛ در روز قیامت آنچه گوش، شنیده و چشم دیده و لامسه حس کرده است، علیه انسان شهادت میدهند، ولی کیست که بفهمد و عمل کند؟!

معظم له با بیان اینکه  برای فهم بهتر قرآن هیچ راهی به جز تمسک به اهل بیت(ع) نداریم، اظهار کردند: آنچه از این بیت خارج نشده است باطل است و حق تنها منحصر به همین بیت و آن چیزی است که از این بیت صادر می‏شود پس باید به این بزرگان متوسل شد.

ایشان با ذکر این مطلب که آفت کلام، یا هوای نفس است و یا خطای سهوی و عمدی، خاطرنشان کردند: از آنجایی که کلام معصومین(ع) عاری از خطا و هوای نفس است هیچگاه خطایی در آن ایجاد نمیشود.

حضرت آیتالله  وحید گفتند: افلاطون که رییس فلاسفه اشراقی است در لحظه مرگ چند جمله بسیار مهم گفت؛ وی گفت که بی اختیار زاده شده و بی اختیار خواهم رفت و حال میفهمم که هیچ نمیدانم؛ البته افلاطونی لازم است که  بفهمد که هیچ نمیفهمد، زیرا بسیاری عالمان که جهل مرکب دارند خود را عالم میدانند درحالی که به این حد نرسیدند که بفهمند که هیچ نمیدانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha