جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عندلیب زاده

استاد حوزه علمیه قم گفت: روحانیون باید در منبر ها به شبهاتی که درباره جریان کربلا پرسیده می شوند، با اطلاعات دقیق و موثق پاسخ مناسب دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام والمسلمین محمد عندلیب همدانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر روز گذشته در جلسه ای که با حضور مبلغان گروه تبلیغی سراج، در مدرسه علمیه آخوند(ره) برگزار شد، گفت: طلاب باید شبهات جریان کربلا را پاسخ دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه در ادامه افزود: ما هیچ نقطه غیر روشنی را نباید در منبرها گفته، بلکه باید نسبت به شبهات مطرح شده پاسخ مناسب دهیم تا مخاطبین با درک صحیحی از معارف عاشورا مواجه شوند.

وی اضافه کرد: از جمله چیز هایی که در منبر ها نباید گفته شود، خواب و رویاست، چرا که این گونه مطالب حجیتی نداشته مگر این که جزو رویاهای صادقه ای باشد که منصوب به اشخاص ثقه ای بوده که یا آن را خودش گفته و یا این که شخص ثقه ای آن را نقل کرده باشد.

استاد حوزه علمیه همدان تصریح کرد: برخی در روضه ها خود را نسبت به اهل بیت(ع)، کلب و یا از این قبیل الفاظ می نامند، لازم است که در مجلس عزای ابا عبدالله الحسین(ع) و سایر ائمه(ع) از این دست مطالب گفته نشود.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: برخی سؤال می کنند که چرا حضرت زینب(س) مجدد به سرزمین سوریه عزیمت کردند، پاسخ این است که در آن زمان بیماری در مدینه رایج شده بود که به خاطر حال نامساعد حضرت، طبیبان وقت توصیه داشتند که حضرت در مکانی که آب و هوای مطلوبی داشته باشد  سکنا گزیند.

وی ابراز داشت: پوشیدن لباس سیاه اصولا در نماز به منزله اقل الثواب است، اما اگر به نیت عزاداری برای اهل بیت(ع) باشد نه تنها اقل الثواب نیست، بلکه ثوابی افزون دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عندلیب همدانی ادامه داد: یکی دیگر از چیز هایی که در مراسمات عزادای ابا عبدالله الحسین(ع) استفاده می شود، طبل است که در گذشته برای مسایل جنگی و رزمی به کار می رفته که در حال حاضر اگر موجب حق الناس و تشبه بودن به مجالس لهو نشد مانعی ندارد که در دسته ها ی عزداری استفاده شود.

وی در پایان افزود: ما همواره باید در بیان فضایل اهل بیت(ع) دقت لازم را داشته و با مطالعه منابع ناب و نورانی آن ها منابر را سرشار از حقیقت های والای اسلام کرده تا دست کسانی را که به دنبال کم رنگ ساختن این معارف هستند را کوتاه سازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha