دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آسیب های فضای مجازی

حوزه/ استاد دانشگاه و عضو انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم ، تقویت اخلاق و تقوای رسانه ای را لازمه عبور از آسیب های فضای مجازی و به طور کلی آفت های وسایل نوین ارتباطی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم بشیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: ما در خصوص این رسانه های نوین هم باید از یک سو دانش خود را ارتقا دهیم و هم از سوی دیگر نسبت به آفت ها و آسیب های آن ها به درستی اطلاع رسانی کنیم و طبعاً در این میان روحانیون به عنوان قشر نخبه و تاثیرگذار جامعه وظیفه سنگینی به عهده دارند ، چه آن که متولی ابلاغ و فهم دین به مردم نیز به شمار می روند.

وی افزود: در این خصوص هم برگزاری کلاس های آموزشی و مهارتی لازم است و هم برپایی همایش ها و سمینارهایی که در نهایت باعث افزایش دانش رسانه ای مردم و خانواده در پرتو فهم درست از دین و آموزه های دینی شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که نباید بگذاریم نسل جدید در گرداب متعفن فضای مجازی غرق شود، خاطرنشان کرد: در این باره هم باید آگاهی و هشدار داد و هم آسیب ها را نشان داد و این را به مردم گفت که اگر به این آسیب ها به طور جدی توجه نکنیم نه فقط افراد عادی ، چه بسا روحانیون مطرح و اساتید حوزه و دانشگاه نیز دچار مشکل جدی شوند، کما این که بازخوانی برخی از این تجربیات هم در این باره لازم و عبرت آموز است.

وی گفت: از سویی می بایست این باور را در بین مردم و خانواده ها ایجاد کنیم که آنچه انسان را به آرامش واقعی می رساند، همانا معنویت برخاسته از دین است نه هر معنویتی که این روزها عده ای در تبلیغ آن می کوشند آن را متناسب با سرعت پیچیدگی زندگی نشان دهند.

حجت الاسلام و المسلمین بشیری همچنین بیان داشت: از دیگر سو باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که در دنیای کنونی، میزان رشد معنوی و اخلاقی و بهره گیری افراد از معارف دینی دارای سرعتی بسیار کند است و ایجاد این ناهماهنگی به نسبت شتاب زندگی های پیچیده امروزی باعث بروز تنش و معضلاتی از جنس روحی و روانی همچون استرس و اضطراب و افسردگی شده است.

وی تاکید کرد: امروز به خصوص باید اخلاق رسانه ای و نیز تقوای استفاده از رسانه ها و ابزارهای نوین ارتباطی همچون تلفن همراه و شبکه های اجتماعی را پیدا کنیم، چه آن که اگر تقوای اینترنتی و موبایلی و تلویزیونی و ماهواره ای پیدا نکنیم قطعاً آسیب می بینیم و لازمه آن هم این است که مسایل دینی باید در زندگی ما بسیار جدی گرفته شود و در این باره چه قدر خوب و لازم است که ما از ابزارهای هنری و فیلم و سریال نهایت استفاده را کنیم.

وی در خاتمه افزود: بی شک در این خصوص چنانچه سواد رسانه ای به موازات تقوای رسانه ای افزایش یابد می توان تا حدود زیادی جلوی تنش ها و آسیب های عصر جدید را گرفت.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha