سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بابایی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: حرکت‎های با شکوه و آبرومند در عرصه فرهنگ اسلامی و تشیع از سوی رسانه‎های جهانی به شدت سانسور می‏ شود و تمام سوژه پردازی ها و فعالیت‎های تحلیلی رسانه‎های غربی بیشتر در زمینه مسایل منفی در حوزه فرهنگی اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت ‏الاسلام بابایی پیش از ظهر امروز در نشست علمی «توسعه فرهنگ اربعین؛ ضرورت جهان امروز» که در مرکز پژوهش اسلامی رسانه در قم برگزار شد،  دانش مدرن را نامانوس با مفهوم اربعین دانست و گفت: به همین جهت باید گفت که آنچه از جنس اربعین حسینی از به مذاق دانش مدرن یا خوش نمی اید و با توان فهم آن را ندارد.
وی افزود: البته در جایگاه ملی نیز باید افسوس خورد که هنوز نه حوزه و نه دانشگاه اثری فاخر با محتوای کاملا علمی و همه جانبه در خصوص اربعین ارایه نکرده است و بیشتر کتب و آثار هنری در قالب دلنوشته است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ذکر این مطلب که در نحوه زیست اربعین در یک ماه، یک زیست متفاوت با زیست مرسوم، رخ نمایی می کند گفت: این زیست بین زوار و خدام امام حسین(ع) یک شاخص‎های جدیدی از زیست انسانی متبلور می‎شود که در زندگی مدرن امروز آن شاخص‎ها دیده نمی‎شود و یا عکس آن وجود دارد.
پژوهشگر مباحث تمدنی دینی بیان کرد: اولین شاخصی که در اینجا باید به آن اشاره کرد و آن را با فهم زیست مدرن مقایسه کرد، بحث آسایش است.
وی افزود: بحث آسایش است؛ شاخص آسایش در غرب با بیمه نشان داده می‎شود؛ در همان زندگی نیز ممکن است آرامشی دیده نشود؛ یعنی در جامعه ای که همه چیز بیمه است خواب و مرگ، یک بحران تلقی می‎شود؛ امروزه در واشنگتن و نیویورک افرادی هستندکه پیش از سوار شدن به ماشین امکان بمب گذاری را چک می‏کنند و مشاوره مرگ دارند.
حجت ‏الاسلام  بابایی یادآورشد: در اربعین حسینی، هیچ آسایش ظاهری وجود ندارد و در عوض آن، آرامش فراوانی در بین مردم موج می‎‏زند؛ این مساله یک شاخص مهمی است که سبک زندگی اربعین را متفاوت می‎کند که هر مقدار به زحمت می افتیم به حقیقت نزدیک تر می‎شویم و آرامش بیشتری به دست می آوریم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: شاخص دوم، آن است که نه فقط خدمت به انسان، بلکه التماس به خدمت در این سفر موج می زند که این مساله در وضعیت خوشبینانه به انسان نیز این مساله وجود ندارد چه رسد به شرایط فعلی روابط انسانی؛ در تصور خوشبینانه، خدمت انسان به انسان و التماس به خدمت وجود ندارد در حالی که در اربعین، این التماس خدمت وجود دارد وانسان‎ها در تکریم و تعزیز به همدیگر آنچنان رقابت دارند که خاک پای زوار را جمع می‎کنند.
وی گفت: در ادبیات اندیشمندان بحث شده است که اخلاق از کدام نقطه شروع می‎شود که در چه زمانی فردی اخلاقی می‎‏شویم؟یکی از اندیشمندان غربی نقطه اخلاقی را زمانی می داند که انسانی خود را به خاطر انسان دردمند به درد بیاندازد؛ این مساله اساسا در فرهنگ سکولار به ندرت یافت می‎کنیم ولی در جامعه اربعینی به شکل مداوم این نگاه و اینکه هر کسی درد دیگران را به جان بخرد روی می‎دهد.
حجت ‏الاسلام  بابایی وفور محبت را به عنوان  شاخص سوم اربعین یاد کرد که با زیست فرهنگی مدرن کاملا متفاوت است و تصریح کرد: جامعه امروز جهانی، یک جامعه خشک است و اصل حب ورزی و اصل محبت و تمرین محبت، عملا یک زندگی متمایزی را تعریف می‏کند و انسان در این مقطع اربعین، تراکم و انباشتی از محبت‎ها را به چشم می‏بینیم؛ محبت انسان به انسان و محبت انسان به حقیقت متعالی، یک بستر بسیار سازنده‎ای است که در آن به تمرین انسان‎سازی و عشق ورزی بپردازیم
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: اصل تراکم معنویت به عنوان شاخص چهارم متمایز کننده فرهنگ زیستی اربعین با فهم و علم مدرن مطرح است؛ معنویت، حس نیاز در برابر بی نیاز است و در این حالت معنوی، اساسا انسان همچنان تمرین تواضع و فروتنی و عبودیت و بندگی و تمرین اظهار نیاز  و بی خود بودن در مقابل خدا می‎کند.
وی گفت: این تمرین، یک تمرین جمعی و اجتماعی است؛ یعنی حس معنویت در عراق و مسیر اربعین رخ می‏دهد و ظهور پیدا میکند؛ در کنار هم قرار گرفتن زائران در کنار هم یک حس معنوی جدید اجتماعی را ایجاد می‎کند که شاید در شرایط عادی رخ ندهد.
حجت ‏الاسلام  یادآورشد: هرجا انباشتی از عشق و محبت دیدیم، این انباشته ها انسان را به آستانه یک امت اسلامی نزدیک‏تر می‎کند؛ این انباشته‎ها ما را از سطح خرد به سطح کلان می‎کشاند که خلاهای جامعه غربی شده شرقی‎ها است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: شاخص پنجم  یک وضعیت و زندگی و سبک ساده‎ای از زندگی را به رخ می کشد که انسان ساده می خورد و ساده راه می‎رود و و کارهای دیگری انجام می دهد که کاملا نشانه ساده زیستی است.
وی گفت:  در اربعینی کسی بر دیگران آقایی نمی کند و بالانشین و پایین نشین وجود ندارد؛ در اربعین دو طبقه خادم و زائر وجود دارند که هر دو نیز در پرتو حقیقت امام حسین(ع) متجلی می‎شود.
وی اظهارکرد: نظم، شاخص دیگری از اربعین است؛ در بحث جامعه شناسی نظم در ادبیات مدرن دو نظم بیان می شود که اولین آن نظم
 قانونی و قراردادی است؛ نظم دیگر دورکهایمی و اخلاقی است که در وضعیت خوشبینی بر اساس مشترکات انسانی روابط خود را تنظیم می‎کند.
حجت ‏الاسلام  بابایی یادآورشد: در اربعین ممکن است نظم اخلاقی و قراردادی هم وجود داشت باشد ولی مهمترین نظم، نظم معنوی است؛ در اینجا برای تحقق این نظم به طرف انسانی نمی‎نگریم بلکه برای نظر کردن به دوست انسانی، رابطه خود را با خدا سامان می دهیم و با به سامان کردن رابطه خود و خدا رابطه خود را با انسان‎های دیگر به نظم می‎کشیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: برخی اندیشمندان مسیحی نیز اخیرا به نظم الهی اشاره کرده‎اند که جالب توجه است؛ این مساله را استاد مطهری در بحث انسان کامل خطاب به سارت از اگزیستانسیالیست های الحادی اشاره می‎کند؛ سارت بیان می کند که انسان با خدا پرستی از خود بیگانه می‎شود ولی استاد مطهری با توجه به عرف من عرق نفسه بیان می کند که انسان هرچه از خود انسانی که همان روح الهی است دورتر شود از انسان‎های دیگر دورتر می‎شود و به تعبیر دیگر از خود نیز به دور می‎شود.
وی گفت: اگر معارف اربعینی را به جامعه منتقل کنیم و در قالب‎های مختلف آموزش دهیم و تحمل سختی و محبت در عین سختی و خدمت محبتی و... قطعا این معارف به جامعه ما نیز در طول سال بازخورد خواهد داشت.
حجت ‏الاسلام بابایی با بیان این مطلب که اربعین در سالهای اخیر به یک مساله مبدل شده است بیان کرد: ولی هنوز یک اثر هنری فاخر در این زمینه تولید نشده است؛ هالیوود به مسایل آمریکا در سراسر جهان می پردازد ولی مسایل ما کمتر بین المللی است.
وی گفت: حرکت‎های با شکوه و آبرومند در عرصه فرهنگ اسلامی و تشیع از سوی رسانه‎های جهانی به شدت سانسور می‏ شود و تمام سوژه پردازی ها و فعالیت‎های تحلیلی رسانه‎های غربی بیشتر در زمینه مسایل منفی در حوزه فرهنگی اسلامی است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha