جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ نشست نقد دیدگاه های برنامه سازان در حوزه کارشناسی دینی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رحیم زاده گفت: بدون آن که تعصب نسبت به لباس روحانیت داشته باشیم باید بگویم که در بهترین و اثرگذارترین مباحث را در سطح تلویزیون ، روحانیون مطرح می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حسین رحیم زاده، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست نقد و بررسی دیدگاه های برنامه سازان در حوزه کارشناسی دینی که در تالار اندیشه اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه برگزار شد ، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: به لطف الهی در حوزه علمیه استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد و حوزه همچنان محل تولید این استعدادهاست و ما باید این ها را شناسایی و معرفی کنیم.

وی همچنین با بیان این که ما در حوزه علمیه دارای استعدادهای و توانمندی های بسیاری در زمینه کارشناسی مسایل دینی از دریچه رسانه ای هستیم، اظهار داشت: باید سعی کنیم از کارشناسان و صاحب نظرانی برای حضور در برنامه های دینی صدا و سیما استفاده کنیم که این ها روایات اهل بیت (ع) را به درستی تفسیر کرده و توضیح دهند نه این که حرف های خودشان را که بعضاً هم ممکن است مستند نباشند، طرح کنند.

مدیر گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه اول سیما، افزود: تجربه نشان داده کسانی که فقط خوب حرف می زنند برای رسانه ملی به شدت مخرب هستند بلکه هدف ما در درجه اول باید این باشد که حرف خوب بزنیم و مستند و بر اساس معارف و آموزه های برگرفته از قرآن و اهل بیت(ع).

وی بیان داشت: از سوی دیگر در مقطع کنونی باید برای ارتقای برنامه های معارفی سیما ، آن هایی که غیر کیفی هستند و هنوز روی آنتن می روند را به تدریج حذف کرده و بر مساله کیفیت و اثرگذاری توجه بیش از پیشی داشته باشیم.

مدیر گروه فرهنگ و معارف شبکه اول سیما همچنین با اشاره به این که در ماه رمضان گذشته 83 عنوان برنامه دینی در شبکه های مختلف پخش شد، گفت: عدم دیده شدن برخی برنامه ها به علت کنداکتور پخش نامناسب است اما برخی نیز به شدت مشکل کیفی دارند و باید در کارشناسی دینی آن ها اصلاحات لازم صورت گیرد.

وی افزود: عنصر اصلی در برنامه های معارفی سیما، کارشناس است که البته در درون خود بحث کارشناسی نیز حایز اهمیت است؛ نکته مهم دیگر این است که برخی برنامه ها سوال محور هستند و برخی شبهه محور و حال آن که ما باید به سمت ساخت برنامه های مساله محور حرکت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین رحیم زاده بیان داشت: البته در این خصوص لازم است که ما هدف از طرح مساله در برنامه معارفی سیما را به خوبی بدانیم و ساز و کار لازم برای آن را طراحی کنیم تا در جذب و هدایت مخاطب به حداکثر اهداف مدنظر دست یابیم.

وی با بیان این که اگر برنامه کیفی و اثرگذار تولید و پخش نکنیم، مخاطب را از دست می دهیم، گفت: درک مسایل و نیازهای مخاطبان که در کلام مقام معظم رهبری به طور مشخص وجود دارد باید جزو ضروری ترین کارها در برنامه سازی تلویزیون به خصوص در زمینه برنامه های معارفی باشد.

مدیر گروه فرهنگ و معارف شبکه اول سیما همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از الزامات در این عرصه آشنایی برنامه سازان و به خصوص کارشناسان دینی ما به زبان دین در قاب رسانه است و به هر حال باید به این مهم توجه کرد که امروز معارف آل محمد(ص) را چگونه و به چه طریقی باید به مخاطبان انبوه بیان کرد.

وی افزود: به هر حال محور برنامه مخاطب است اما این سخن به معنای عوام زدگی نیست و از سویی در برنامه های معارفی سیما نباید فکر کنیم که رسالت ما فقط حفظ متدینین است بلکه باید به همه اقشار جامعه که عموماً جزو قشر خاکستری هستند توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین رحیم زاده در خاتمه بیان داشت: در برهه حساس کنونی به خصوص در زمینه کودک و نوجوان و نیز بانوان نیازمند کارشناسان دینی هستیم که با تسلط بر حوزه کاری خود بتوانند در رسانه با مخاطب به خوبی سخن گفته و آن ها را به مسایل مورد نیاز متوجه سازند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha