سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام قنبری - المصطفی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قنبری گفت: هویت اسلامی تمام مسلمانان را در یک جبهه واحد قرار می دهد؛ لذا هر منتسب به جریان شیعی و یا سنی، به دنبال تفرقه در میان امت اسلامی باشد، قطعا بویی از مبانی اصیل اسلامی نبرده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین قنبری معاون ارتباطات و بین الملل جامعة المصطفی در دیدار سلیم ارگون معاون سازمان امور دیانت ترکیه و هیات همراه، توجه به هویت و اصالت دینی و اسلامی را بسیار مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: تنوع های دینی و مذهبی فضاهای جدیدی را در حوزه هویت بخشی به مجامع انسانی ایجاد نموده است.

وی با بیان این که هویت بخشی جامعه دینی و اسلامی از خود اصل دین بر می خیزد، یادآور شد: امام علی(علیه السلام) در تعریف جامعه و بشریت مردم را به دو دسته تقسیم نموده، آنان را برادران دینی و یا شبیهان ما در خلقت تعریف می کنند.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعة المصطفی با تأکید بر این که مسلمانان از تمام مذاهب و نحله ها به یک امت واحد که همان امت اسلامی است تعلق دارند، یادآور شد: در تعابیر دینی و قرآنی بر این نکته که تمام مسلمانان با یکدیگر برادرند تاکید شده است.

وی تأکید علمای اسلام بر حفظ برادری در میان تمام مسلمانان را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: آیت الله العظمی سیستانی، اهل سنت را نه تنها برادران شیعه، بلکه در تعابیری از آنان به «انفسنا» یاد می کنند.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعة المصطفی تصریح کرد: ماهیت هویت اسلامی تمام مسلمانان را در یک جبهه واحد قرار می دهد؛ لذا هر منتسب به جریان شیعی و یا سنی، به دنبال تفرقه در میان امت اسلامی باشد، قطعا بویی از مبانی اصیل اسلامی نبرده است.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری ضمن تأکید بر اهمیت و جایگاه تعابیر انسانی در میان مسلمانان، خاطرنشان کرد: تمام بشریت در گذرگاه های مختلف تاریخی، مخاطبان دینی مبانی اصیل اسلام هستند.

وی با اشاره به این که وحدت میان جوامع بشری، وحدت ایمانی و انسانی است، تصریح کرد: تمسک بر وحدت ایمانی و انسانی هیچ جایگاهی برای تفرقه و دشمنی در میان جوامع انسانی باقی نمی گذارد.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعة المصطفی در ادامه ضمن ابراز امیدواری بر عملیاتی سازی روز افزون اندیشه امت اسلامی در جای جای جهان اسلام، گزارشی از فعالیت های جامعة المصطفی ارائه نمود و اظهار داشت: شهر مقدس قم پایگاه مرجعیت دینی شیعی بوده، بالغ بر 100 مجموعه حوزوی اعم از جامعة المصطفی در این شهر فعالیت می کنند که مباحث آموزش های دینی را در دستور کار خود قرار داده اند.

وی افزود: جامعة المصطفی به عنوان نهاد بین المللی و حوزوی در خارج از مرز های ایران فعالیت نموده، تاکنون بالغ بر 45 هزار دانش آموخته را از 130 ملیت جهان تربیت نموده است، اکنون بیش از 30 هزار نفر در مراکز جامعة المصطفی در حال فراگیری آموزه های الهی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری به فعالیت رسمی جامعة المصطفی در 60 کشور جهان اشاره نمود و ابراز داشت: دانش آموختگان جامعة المصطفی بالغ بر 200 مرکز آموزشی و فرهنگی را در جای جای جهان تأسیس نموده اند.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعة المصطفی ضمن تأکید بر تدوین تفاهم نامه همکاری میان سازمان های اسلامی، اذعان داشت: همکاری سازمان دیانت ترکیه و جامعة المصطفی در راستای مباحث آموزشی مراکز و واحدها از مهمترین بسترهای همکاری فی مابین به شمار می رود.

وی تولیدات جامعة المصطفی در حوزه پژوهش و تحقیقات را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: تولید پژوهش های اسلامی مشترک به زبان های مختلف اعم از دائرة المعارف های دینی یا حوزه های علمی دیگر، رویکرد مهمی است که باید مورد توجه عرصه های همکاری سازمان دیانت ترکیه و جامعة المصطفی قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری در پایان برگزاری همایش های مشترک بین المللی را بسیار مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: برگزاری همایش ها و کنفرانس های علمی مشترک، بستر مناسبی برای ارائه نظرات همسو در موضوعات مختلف دینی و حتی موضع گیری های منطقه ای همچون مقابه با اندیشه های افراطی و داعشی است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha