سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
معاون وزیر

حوزه/ در زمینه شناخت مراکز حوزوی کم کاری کرده ایم ،زیرا بسیاری از نیازهای امروز آموزش و پرورش در سایه تعامل و همکاری و در چارچوب سیاست های ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش می تواند رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش که چندی پیش با سفر به قم از مجموعه های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه ومعاونت پژوهشی حوزه علمیه خواهران بازدید کرده بود در گفت وگو با خبرگزاری«حوزه»، ظرفیت های حوزه برای کمک به آموزش و پرورش جهت تحقق سند تحول بنیادین را  تشریح کرد.آنچه در پی می خوانید برش هایی از گفت و گو با مهندس اسفندیار چهاربند است .

 آموزش و پرورش هنوز ظرفیت های بی بدیل حوزه را نشناخته است / حوزه علمیه ظرفیت توانمند سازی دینی معلمان کشور را دارد؛‌ بخشهای مهمی از ظرفیت عظیم حوزه های علمیه برادران و خواهران و مجموعه هایی مانند جامعه الزهرا(س) و جامعه المصطفی (ص) بر اهمیت این مساله افزوده است.

در شناخت مراکز حوزوی کم کاری کرده ایم

در زمینه شناخت مراکز حوزوی کم کاری کرده ایم ،زیرا بسیاری از نیازهای امروز آموزش و پرورش در سایه تعامل و همکاری و در چارچوب سیاست های ستاد همکاریها می تواند رقم بخورد.

مرکز نور، فرصتی طلایی برای تربیت  اسلامی

مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، فرصتی طلایی برای تربیت نظام اسلامی در آموزش و پرورش می باشد،این مرکز سرمایه ای عظیم در حوزه علوم اسلامی و انسانی وبسیار فوق العاده است ، دریای اطلاعات و دیتایی که در این مجموعه وجود دارد، می تواند بسیاری از نیازهای نرم افزاری آموزش و پرورش را پاسخگو باشد.

 مرکز کامپیوتری نور، یک فرصت بسیار استثنایی و طلایی برای توسعه علوم تربیتی مبتنی بر معیار و نظام اسلامی در آموزش و پرورش است. این مرکز،گنجینه ای از پژوهش های علوم تربیتی مبتنی بر نظام اسلامی است که می تواند برای مریبان و معلمین و برنامه ریزان و سیاست گذاران حوزه علوم تربیتی و برنامه درسی مورد استفاده قرار بگیرد.تلاش می کنیم این ارتباط بیش از گذشته توسعه یابد و از خدمات و برکات فراوان این مرکز بهره مند شویم.

آموزش و پرورش دارای زیر ساختهای گسترده ، پهناور و موثری است و با ضریب بالایی در اقصی نقاط کشور قابل دسترسی می باشد ،می توانیم با تبادل اطلاعاتی که در بانک های اطلاعاتی مرکز تحقیقاتی کامپیوتری نور وجود دارد، دسترسی معلمین و مربیان را به این بانک های اطلاعاتی فراهم کنیم.

این کار به بهترین نحو و بدون اینکه هزینه ای برای معلمین و یا آموزش و پرورش ایجاد شود امکان پذیر است تا با دسترسی به این اطلاعات و یافته ها ،توانمند تر از گذشته به حل و فصل مسائل مستحدثه ای که در مسائل تربیتی به واسطه توسعه فضای مجازی به وجود آمده پاسخ گویند.

ظرفیت های  مرکزملی پاسخگوئی به شبهات دینی

 مرکز ملی پاسخگوئی به شبهات دینی حوزه علمیه قم، حتما می تواند در تعامل با معلمان و تبادل تجربیات برای پاسخگوئی به مسائل شرعی دانش اموزان اثر گذار باشد. حوزه و آموزش و پرورش در این باره می توانند تعامل خوبی داشته باشند ،فعالیت های مرکزملی پاسخگوئی به شبهات دینی یک نیاز اساسی برای دانش آموزان است.

دانش آموزان باید به منبعی برای پاسخگوئی به مسائل شرعی و اعتقادی و اخلاقی دسترسی داشته باشند، قرار شد نشست های مشترکی برگزار کنیم و محتواهای مناسبی برای این همکاری تعیین شود.

*راهکارهای رفع نگرانی های برای پاسخ به شبهات دینی

با همکاری مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برای رفع شبهات دینی، روی چهــار موضــوع بایــد کار کنیــم، تــا نگرانــی هــا در خصــوص بحــث مــورد نظــر رفــع شــود، یکــی در خصــوص مخاطبیــن اســت، مــا در آمــوزش و پــرورش اولویّت‌مــان بــا معلــم و مربــی اســت، یعنــی اگــر بخواهیم وارد حــوزه دانــش آمــوزی شــویم، بــدون اســتفاده از ظرفیــت معلــم و مربــی کار بــه جایــی نمــی رســد. از مسئولان محترم این مرکز تقاضا دارم تصــورکنند، نهــاد پشــتیبانی کننــده هســتند و اولویــت ایــن پشــتیبانی هــم بــا معلــم و مربــی اســت ، تمرکــز و انــرژی را در ایــن خصــوص قــرار دهنـد، وقتــی مخاطــب مشــخص شــد ،متناســب بــا آن خــود را بازبینــی کنیــم تا بــرای پشــتیبانی از مخاطــب آمــاده شــود.

بــد نیســت تمهیداتی اندیشیده شود به دانــش آمــوزان هــم دسترســی داشــته باشــیم، هرچند نمــی تــوان انتظــار داشــت بــه جمعیت 13میلیونــی دانــش آمــوز متصــل شــود،اما می شود تعداد قابل توجهی از این بخــش عمــده مشــکلات فرهنگــی کشــور مربــوط بــه روش هــا اســت ، وقتــی مخاطــب مشــخص و ســاختار معرفــی شــد، پس از ساختار باید ، روش هــا و فرآیندها را معرفــی کرد تا بهتــر بتوانــ ارتبــاط گیــری نماییم.

 در بحــث محتوایــی تولیــدات خوبــی صــورت گرفتــه، امــا بــه دلیــل ناهمــوار بــودن بحــث هــای روشــی و فرآیندهــا بــه مشــکل برخــورده ایــم.پــس از بحــث روش هــا، مســأله محتــوا پیــش مــی آیــد، معلــم را بایــد توانمنــد کــرد تــا در پاســخگویی بــه دانش آموزان، بــازوی مرکزملی پاسخ گویی به سئوالات دینی مرکز شــوند.

 بایــد کاری کــرد کــه رویکــرد محتــوای مــا رویکــرد آموزشــی باشــد ،نــه اینکــه منتظــر بمانیــم ســؤالی از ســوی معلــم مطــرح شــود تــا پاســخ داده شــود،بلکه پیــش بینــی هــای لازم را مــد نظــر قــرار دهیم و معلــم را مثــل فــردی کــه در ایــن مرکــز پاســخ مــی دهــد، آمــاده کنیــم.

لازم است مهارتی کــه کارشــناس پاســخگویی در ایــن مرکــز پیــدا کــرده اســت را بــه معلــم آموزش بدهیــم ، یعنــی رویکــرد بــه لحــاظ محتوایــی، رویکــرد توانمندســازی باشــد ، اگــر رویکــرد به سمت تربیــت یــک معلــم بــه عنــوان پاســخگو باشــد، آن موقــع در تمــام مــدارس کشــور صاحب حضور کارشناسان مرکزملی پاسخ گویی خواهیم بود.

دوره هــای ضمــن خدمت توانمندســازی برگــزار کنیــم

 معلــم بایــد در مــدارس پاســخگو باشــد، اگــر لازم اســت، آمــاده ایــم در راســتای توانمندســازی معلمــان دوره هــای ضمــن خدمت بــرای پاســخگویی بــه ســؤالات شــرعی برگــزار کنیــم، زیرا نبایــد بپذیریــم معلــم یــک مصــرف کننــده و مراجعــه کننــده باشــد، بلکــه بایــد پاســخگوی سئوالات دینی باشــد. اگــر رســالت ایــن مرکــز توانمندســازی معلمــان باشــد، هــم بــار خــود را ســبک تــر کــرده و هــم در بلندمــدت نقــش راهبــری و مدیریتــی ایــن مرکــز را حفــظ مــی کنــد و مرکــزعلاوه بر طلاب و روحانیون  بــه واســطه معلمیــن نیز پاســخگو مــی شــود و ایــن حــق نظــام جمهــوری اســلامی اســت کــه معلــم آن پاســخگوی مسائل دینی دانش آموز باشد. 

 مــابا همکاری و همفکری حوزه و روحانیت  آمــاده برگــزاری ایــن دوره هــا هســتیم و هیــچ اشــکالی نــدارد ،معلــم فیزیــک، ریاضــی، فارســی و قــرآن در ایــن دوره هــا شــرکت کننــد و ارزش گــذاری شــود و ایــن صلاحیت را در آنهــا بــه وجــود بیاوریــم و ایــن انتظــار را بــه آنهــا القــا کنیــم کــه شــأن معلــم در جمهــوری اســامی پاســخگوبودن در قبال آموزه های دینی است. بــه ایــن صــورت تمــام آمــوزش و پــروش پاســخگومی شــود و نــگاه جامعه و حوزه و حتی دانش آموز  بــه معلــم یــک نــگاه طلبــه محورمیشود.

*مدرســه کانــون تربیتــی محلــه اســت

در ســند تحــول آمــوزش و پــرورش آمــده اســت کــه مدرســه کانــون تربیتــی محلــه اســت، فضیلــت ایــن مدرســه بــه معلــم اســت و اگــر قــرار اســت کانــون تربیتــی شــود، بایــد بــه ایــن ســمت برویــم کــه کاربرد معلــم را علاوه بر تدریس رشته و درس مورد نظر خود در قبال مسائل دینی  طلبــه محور و مساله‌گو  ببینیــم.

لازم اســت کــه ایــن مرکــز تولیــد محتــوا کنــد و برگــزاری دوره هــا نیــز بــر عهــده آمــوزش و پــرورش باشــد، هم اکنون ظرفیــت هــای زیــادی در برگــزاری دوره هــای الکترونیکــی ایجــاد کردیــم در حــال حاضــر هــزار معلــم بــه صــورت همزمان در640دوره هوشمندســازی مدرســه دشرکت دارند و این پتانسیل بسیار بالایی برای این همکاری و تعامل می باشد.

حوزه  منبع پر انرژی برای  توسعه علوم تربیتی اسلامی

این مجموعه ها در وضعیت خوبی از نظر علمی قرار دارند و ما از دستاوردهای خوب حوزه استقبال می کنیم که می تواند در توسعه علوم تربیتی اسلامی در آموزش و پرورش موثر باشد. ستاد همکاری ها، به عنوان سیاست‌گذار و تصمیم ساز می تواند این ارتباط را تقویت کند و زمینه تعامل هر چه بیشتر را در سطح مناطق و استان ها افزایش دهد.

 آن چه ما به قطع و یقین رسیده ایم این است که تحولات خوبی به لحاظ محتوایی و روشی بر اساس تحولاتی که در حوزه فرهنگ و علوم انسانی نیاز می باشد اتفاق افتاده و خوشبختانه حوزه های علمیه با شرایط روز حرکت کرده اند.این امر می تواند یک منبع پرانرژی برای نظام تعلیم و تربیت باشد که از آن برای تحرک و اجرای سند تحول استفاده کنند، این یک الزام است و انتخاب نیست ، امیدواریم این ظرفیت ها را بازبینی کنیم و ساختاری که این ارتباط را تقویت کند ایجاد نماییم.

باید با نشست های بیشتری از ظرفیت های یکدیگر مطلع شویم به ویژه از ظرفیت هایی که حوزه در زمینه اجرایی و پژوهشی دارد باید خودش را در قالب برنامه سالانه نشان دهد؛ در برنامه سالانه یک برنامه  از طریق حوزه و آموزش و پرورش داده ایم ، وقتی ارزیابی لازم را به عمل می آوریم می بینیم بقیه حوزه ها از این ظرفیت در برنامه های خود استفاده نکردند؛ از این رو باید نگاهی تلفیقی به این مسائل داشته باشیم و برای برنامه سالانه در سال 97 این نگاه تلفیقی به همه عرصه ها وجود داشته باشد تا از ظرفیت حوزه استفاده کرده باشند. ستاد همکاری ها راه زیادی تا رسیدن به هدف دارد، باید در این باره تغییر نگرش داد .

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha