چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین لکزایی گفت: در عصر غیبت شرط تشکیل حکومت توسط حاکم، علاوه بر «استحقاق» و «شریعت»، «قدرت بسط یَد» است، ما در تبیین اهداف حکومت دینی، غیر از اهداف دنیوی، بر اهداف اخروی هم نظر داریم و لذا بر دین شناس بودن حاکم تاکید داشته و برای اجرای حکوت اسلامی بهترین آدم یعنی اعلم افراد که همان ولایت فقیه جامع الشرایط است، قرار داده می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان،حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، پیش از ظهر امروز در چهارمین جلسه از سلسله سمینارهای علمی «ولایت فقیه»، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهارکرد: یکی از سؤالاتی که امروز مطرح است این بوده  که آیا می توانیم بدون سیاست زندگی کنیم و آیا می توان بدون حکومت و دولت به جامعه نظم داد.

وی با بیان اینکه پاسخ این است که تاکنون چنین چیزی در جهان اتفاق نیفتاده است، گفت: حتی مارکسیست هایی که اعتقاد به حکمومت نداشتند، در زمان به قدرت رسیدن دولتی فراگیرتر از همه تشکیل دادند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: دلیل اینکه برای نظم و اراده جامعه نیازمند حکومت هستیم، این بوده که انسان از لحظه تولد نیاز به بقا دارد. معیشت اگر برای انسان تامین نباشد، چند روز بیشتر زنده نمی ماند؛ نیازهای انسان برای بقا متنوع است ونهادهای متنوعی چون اقتصاد،خانواده ،بهداشت است.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی تصریح کرد: در راس همه نیازها، امنیت است که برای تحقق آن نیازمند ایجاد حکومت و دولت هستیم، حال این دولت می تواند مطابق با دین باشد و دین مدار و یا برمحور دین نبوده و سکولار باشد.

وی افزود: برای تشکیل حکومت بر منطق دینی و فرد حاکم سه دلیل وجود دارد، یکی استحقاق، دوم بسط یَد یعنی قدرت ایجاد حاکمیت و سوم شریعت یعنی جامع الشرایط بودن فرد است.

این محقق حوزوی عنوان کرد: دین چون برای بقای ابدی فکر می کند و دنیا را متناسب با بقای ابدی تنظیم می کند، ملتزم به قانون شریعت است، لذا اهل بیت(ع) و دیگر ائمه(ع) به هر قدرتی نمی توانند حکومت تشکیل دهند، بنابراین اغلب اهل بیت(ع) بسط ید نداشتند.

وی ابراز کرد: از منظر فقهی، پنج نوع گفتمان برای دورهای سیاسی وجود در طول تاریخ وجود  داد، نخست گفتمانی به نام تقیه، دوم اصلاح، سوم گفتمان انقلاب اسلامی و چهارم تغلب یعنی گفتمان غلبه وپنچم گفتمان آرمانی است.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اذعان کرد: بحث ما در این سلسله مباحث، بر محور بعد سیاسی ولایت فقیه و ولایت فقها بر جامعه است، چرا که هیچ یک از علما در بعد ولایت افتاء و قضاء در ولایت فقها هیچ اختلاف نظری ندارند.

وی با بیان اینکه در بحث ولایت فقیه این اشتباه است که بیان می کنند آیت الله نراقی اولین کسی است که بحث ولایت فقیه را مطرح کرده است، گفت: آیت الله نراقی اولین کسی است که بحث سیاسی ولایت فقیه را به شکل یک جا و در قالب یک رساله ارائه کرده است و جمله معروف امام راحل مبنی بر اینکه «هرآنچه برای امام واهل بیت در ولایت بوده برای ولایت فقیه هم مطرح است» در کتاب آیت الله نراقی آمده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: امام راحل در بحث ولایت فقیه ابتدا تقیه را حرام کرد، چون تقیه یعنی مبارزه پنهانی و دیگر در این زمان لازم نبود، سپس امام راحل بر سیره نصیحت یعنی گفتمان اصلاح اقدام کرد، اندیشه و عمل سیاسی امام راحل تاسال 48 در فضای اصلاحی است و از سال  48به بعد امام وارد عرصه عملی سیاسی می شود.

وی خاطرنشان کرد: در عصر غیبت شرط تشکیل حکومت توسط حاکم، علاوه بر «استحقاق» و «شریعت»، «قدرت بسط یَد» است، ما در تبیین  اهداف حکموت دینی، غیر از اهداف دنیوی، بر اهداف اخروی هم نظر داریم ولذا بر دین شناس بودن حاکم و ولایت فقیه تاکید داشته و برای اجرای حکوت اسلامی بهترین آدم یعنی اعلم افراد که همان ولایت فقیه جامع الشرایط است، قرار داده می شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha