جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام کشوری

حوزه/ در سند ۲۰۳۰طرح هایی هم برای حوزه علمیه قم و قانون اساسی پیشنهاد شده است، اگرحوزه علمیه اطلاع دقیقی از این مسائل نداشته باشد، طبیعی است که جامعه در همه سطوح به چالش کشیده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام علی کشوری در نشست بازخوانی آرمان سوم سند توسعه پایدار 2030 که در مسجد امام حسن عسکری (ع) پردیسان برگزار شد گفت: باید برای به چالش کشیدن سند 2030 بخصوص در حوزه سلامت و بحث شهر سازی  برنامه داشته باشیم. 
وی گفت: این طرح که همه حوزه‌های حیات ما را قرار است فرا بگیرد و یا  به تعبیر خود کتابی که سازمان ملل منتشر کرده است به عنوان دگرگون سازی جامعه مواجه کند قرار است از طریق ۱۷ آرمان اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام کشوری گفت: همه ۱۷ آرمان ها برای ما اهمیت دارد و در ذیل  این ۱۷ آرمان در کشور ما،تغییراتی اتفاق می افتد، نقشه جامع شهر قم و شهرسازی از هدف یازدهم به بعد  سند2030 تبعیت می کند باید دید آیا مدل شهرسازی فعلی هدایت جامعه را به چالش خواهد کشید یا خیر؟

وی افزود: باید به این سند توسعه پایدار توجه کنیم،  ضربه این برنامه 2030 بیشتر از ضربه فرقه‌ها است، داستان حمایت از فرقه ها و اتفاقاتی که در جامعه افتاد ذیل هدف شانزدهم برای توسعه پایدار است؛ یعنی درآرمان شانزدهم در مسئله صلح مهمترین راهبرد برای ایجاد صلح از نظر سازمان ملل به رسمیت شناختن همه اعتقادات است، هرکس اعتقادی دارد می تواند آن  مباحث اعتقادی خود را تکثیر وگسترش دهد و جامعه هم باید آن را بپذیرد.

وی خاطر نشان کرد: آرمان سوم یکی از مهمترین آرمانهایی است که سازمان ملل در کل دنیا پیگیری می‌کند و آن مساله سلامت است؛ لذا کسانی که در سازمان ملل راجع به حوزه سلامت  و بهداشت صحبت می کنند ۱۳ هدف برای اجرای این آرمان تعریف کرده اند که برخی از آنها مداخلات را مقابله و برخی دیگر حوزه سلامت را دنبال می کنند.

حجت الاسلام کشوری تاکید کرد: گفته شده برای اجرای این طرح ۱۳ کار باید انجام شود تا این سلامت به دست بیاید 1- کاهش  مرگ میر مادران در سراسر جهان 2- پایان دادن به مرگ و میرهای بیماری های قابل پیشگیری در نوزادان و کودکان زیر ۵ سال 3- پایان دادن به بیماری‌های همه‌گیر یا واگیردار مانند مالاریا ،هپاتیت و بیماری های دیگر 4- کاهش تعداد مرگ میرهای ناشی از بیماریهای غیر واگیردار 5- پیشگیری از مصرف مواد مخدر و درمان سوء مصرف آن 6- کاهش بسیاری از مرگ و میرها ناشی از تصادفات جاده ای 7-تنظیم خدمات به خانواده در بحث  باروری وآموزش و اطلاع رسانی در حوزه تنظیم خانواده در برنامه های ملی کشورها  8-آموزشهای روابط جنسی وقاعده مند کردن آن 9-دسترسی به بهداشت برای همه از جمله دسترسی به دارو و واکسن.

کارشناس حوزه برنامه ریزی دینی گفت: بحث ما در این حوزه راجع به تربیت کودک است، ولی آنها  بحث سلامت  و روابط جنسی را مطرح می‌کنند و می‌گویند باید آزاد باشد و در آزادی جنسی باید آموزش داده شود تا جلوی بیماری را بگیریم.

دبیرشورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  در تبیین مورد دهم گفت: کاهش چشمگیر مرگ و میرهای ناشی ازمواد شیمیایی و آلودگی هوا تا سال ۲۰۳۰. 11-تغییر و تقویت اجرای کنوانسیون و تنباکو و کنترل دخانیات و تریاک 12-حمایت از پژوهش تولید واکسن و دارو -13می‌گویند استخدام و درمان و آموزش کادر پزشکی باید گسترش پیدا کند و تأکید کردند در کشورهای در حال توسعه واینکه ظرفیت های همه کشورها را افزایش دهیم اگر این ۱۳ کار انجام بدهیم در آینده سلامت افراد بشر اتفاق می افتد.

 وی افزود: متاسفانه ما از سازمانهایی که خودشات اعتراف می کنند بعد از چهارصد سال نتوانسته اند برای همه مردم بهداشت و رفاه عمومی تامین کنند الگو برداری می کنیم درحالیکه آنها می خواهند واکسن و دارو که در انحصار عده ای است را گسترش دهند.

وی گفت: دستگاه سلامت؛ دستگاهی باید باشد که سلامت مردم را تامین و پیشگری قبل ازدرمان کند؛ یعنی کاری کند تا مردم کمتر مریض و به پزشک مراجعه کنند نه اینکه واکسن ودارو را گسترش  وبه بیماری های واگیر وغیر واگیر سرایت دهد.


حجت الاسلام کشوری در پایان خاطرنشان کرد: حوزه علمیه  و حوزویان در حوزه سلامت، نباید تنها اخباری گری کنند  و به خواندن آیه وحدیث اکتفا نمایند، آنها منابع ما هستند، ولی باید به صورت کارآمد و تحقیقات میدانی ونمونه برداری کار را اثبات کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha