شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ اجلاسیه مدیران مدارس علمیه سراسر کشور در قم

حوزه/معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به عوامل ارتقاء مدارس علمیه گفت: تقویت علمی اساتید و راه اندازی گروه های علمی و تربیتی از جمله این موارد است. تا کنون ۱۷۴ گروه علمی و تربیتی در ۹۲ مدرسه علمیه کشور به معاونت آموزش معرفی شده اند.

به گزاش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد پیش از ظهر امروز در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه  که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان اینکه بحث تحول حوزه از منویات رهبر انقلاب، مراجع و بزرگان حوزه بوده و این پرچم را مدیریت جدید به دست گرفته است،گفت: برای تحول در حوزه سهم آموزش بیش از همه است.

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه برای رشد علمی و تحول حوزه، نیازمند تعریف افق، طراحی ها برنامه و سیاست و راهبردهایی هستیم، به مهمترین راهبردها و رویکرد دوره جدید در موضوع آموزش اشاره کرد و گفت: اولین سیاست، ایجاد فضای مناسبتی برای بهره گیری از فکر جمعی و مشارکت مدارس و اساتید در امور آموزشی است. مدرسه جایی است که همه چیز در آن شکل می گیرد و خط فرمان است. باید نظر دهنده باشند.

وی عنوان کرد: سیاست دوم، ارتقاء کادر اجرایی مدارس به کادر علمی است. مدیر تنها مدیر و مجری نیست،مدیر کسی است که در سابق استاد بوده است و برای تحقق این امر باید به فکر ارتقاء علمی مدیر باشیم و قطعا با توجه به این نکات  مسائل تربیتی شکل خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به بحث پذیرش گفت: دو سیاست در این بحث در نظر گرفته شده است، سیاست بومی گزینی و استفاده از استعدادهای های بومی و سیاست دوم تلاش برای کیفی گزینی و جذب استعدادها است.

وی عنوان کرد: در بحث پذیرش کیفی، نقش مدارس علمیه بسیار مؤثر است. خیلی از افراد به بهانه واهی از تلبس فرار می کنند، این نشان می دهد این فرد از ابتد با انگیزه درستی وارد حوزه نشده است.

راه اندازی ۱۹۴ گروه علمی در مدارس علمیه

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه چه عواملی را بکار بگیریم تا به ارتقاء مدارس برسیم، افزود: تقویت علمی اساتید و راه اندازی گرو ه های علمی و تربیتی از جمله این موارد است. تا کنون 174 گروه علمی و تربیتی در 92 مدرسه علمیه کشور به معاونت آموزش معرفی شده اند.

وی  افزود :  اقدام به طراحی تقویم آموزشی در موارد گروه الف، ب و ج کردیم و هر گروهی متناسب بر وضعیت منطقه خود برنامه آموزشی را انتخاب و شروع به تحصیل می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: موضوع بعدی منابع آموزشی بدیل است، برای این امر 46 کتاب در بخش تدوین متون در نظر گرفته شده که تولید و یا از کتابهای سابق تصحیح شده است که جزء نظام های جدید است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: نکته بعدی اصلاح شیوه معدل گیری است که 4 صورت طراحی شده است و  به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی عنوان کرد: مسئله بعدی واگذاری امتحانات شفاهی پایه های 3و 6 به مدیریت های استانی و مدارس قم و واگذاری برگزاری آزمون پایه های 8 و 10 به برخی مدیریت های استانی است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: موضوع بعدی برگزاری درس خارج در استانها که تا کنون 70 تا 80 مورد بوده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: مسئله بعدی برنامه جدید آموزشی است، الان 200 مدرسه این برنامه را اجرا می کنند. برای این امر 128 ساعت دروس اقتضایی براساس نیاز منطقه تعیین شده است.

وی عنوان کرد: موضوع دیگر مدارک ایثار گران است. سالها قبل این بحث مطرح شده بود، ولی در عمل اجرا نشده بود، الان شاهد صدور مدارک هستیم که تا کنون 50 مورد بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد  به مهمترین طرح های ارائه شده که در آینده به تصویب خواهد رسید اشاره کرد و گفت: مشارکت در طراحی سطوح دو و سه جدید، مشارکت در تصمیم گیری در خصوص تعیین کتب بدیل آموزشی، مشارکت در طراحی و تدوین آیین نامه های آموزشی و دستورالعمل های مربوطه، مشارکت در کلیه طرح  های کلان و راهبردی در حوزه آموزش مانند برنامه 5 ساله اول، نظام جامع آموزش و خرده نظام از جمله این موارد است.

40/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha