جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
معلم

حوزه/ هنوز هم در روزگار ماشینی که ایثار رنگ باخته، انسان های فرشته صفتی به نام «معلم» پیدا می شوند که الفبای مهربانی را بخش می کنند.

تبریز - خبرگزاری «حوزه» :

در روزگار ماشینی که محبت و ایثار کمیاب شده، انسان هایی هنوز هستند که انسانیت و محبت و ایثار را به ما یادآوری می کنند، انسان های فرشته صفتی به نام «معلم» که الفبای گذشت و بخشش بی منت را بخش می کنند.

نقش و رسالت «معلم» در تربیت اسلامی منحصر به فرد است و در خصوص ویژگی‌‌های اخلاقی، اهمیت جایگاه و نقش و خطیر بودن وظیفه ‌ای که بر عهده دارد تاکید فراوانی شده و احادیث و روایات و نظریات فراوانی در این باب وجود دارد؛ از همین رو، در آیات و روایات و در دیدگاه اندیشمندان اسلامی نقش معلم به‌ عنوان الگوی اخلاق در امر آموزش مطرح شده و جایگاه ویژ‌ه‌ای دارد.

جمعی از ائمه جمعه استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری، جایگاه و نقش تاثیرگذار معلم در جامعه را تشریح کرده و به گوشه ای از مشکلات این قشر اشاره کرده اند.

معلمان حق بزرگی بر گردن آحاد جامعه دارند

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی عضو خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه اجتماعی معلم گفت: معلمان به عنوان تربیت دهندگان نسل آینده، حق بزرگی بر گردن همه آحاد جامعه دارند و باید ارج نهاده شوند.

امام جمعه مراغه با بیان اینکه معلمان پرورش دهندگان بزرگان، دانشمندان و علما در گذشته و حال این مرز و بوم هستند، ادامه داد: معلم با پرورش علمی، فرهنگی و اجتماعی نسل ها، در حقیقت جامعه و مردم را از گرداب های مختلف جامعه نجات می دهند.

به گفته پورمحمدی، گاهی سخنی از یک معلم، استاد یا عالمی می تواند سرنوشت ساز بوده و مسیر زندگانی هر فردی از اجتماع را تغییر دهد.

وضعیت حقوق و معیشت معلمان تاسف بار است

حجت الاسلام شیخ مصطفی باقری بنابی امام جمعه بناب نیز با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و همچنین بزرگداشت مقام معلم اظهار داشت: همچنان در حق فرهنگیان کم لطفی های زیادی شده و این کم لطفی ها نیز ادامه دارد؛ در هیچ دولتی در خصوص آموزش و پرورش گام های اساسی برداشته نشده است و دلسوزی نمی شود.

وی تصریح کرد: هر دولتی که روی کار آمده، وزیر آموزش و پرورش با آن ها معامله کرده است در حالی که قشر شریف معلم از هر جهت در مظلومیت و محرومیت زندگی می کند.

حجت الاسلام باقری بنابی یادآور شد: معلمی که راننده سرویس دانش آموزان شود، وا اسفا و یا وقتی معلمی که برای دریافت کاغذ مورد نیاز کلاس دست نیاز به سوی دانش آموزان دراز می کند، تعلیم و تربیت زیر سئوال می رود.

امام جمعه شهر بناب سپس اظهار امیدواری کرد: مسئولان که روی صندلی وزارت و وکالت تکیه کرده اند، این پیام های ناگوار را درک کرده و در جهت رسیدگی به اصلاح وضعیت معیشت معلمان گام های اساسی بردارند.

سقوط و صعود جامعه با علم و فرهنگ

گرچه به ظاهر معلم یک کلاس با تعدادی دانش ‌آموز سر و کار دارد اما هر دانش ‌آموز یا دانشجو، عضو خانواده و شهروند جامعه است و آموخته‌ های او به طور مستقیم به خانواده و جامعه منتقل می شود.

هر معلم باید بداند دنیای امروز از شهروندانش چه می ‌خواهد و چنین شهروندانی را چگونه می ‌توان بار آورد یا تربیت کرد، به این ترتیب روشن می ‌شود که در حوزه فرهنگ عمومی، معلم بیشترین و سنگین ‌ترین مسئولیت‌ ها را به عهده دارد و معلم پس از والدین سرمشق همه جانبه کودکان و نوجوانان است.

امام جمعه مرند در این باره ابراز داشت: اگر علم آنطور که دین و قرآن میخواهد در جامعه پیاده شود قطعا بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

حجت الاسلام علی نعمت زاده با اشاره به اینکه سقوط و صعود هر جامعه ای وابسته به علم و فرهنگ است، افزود: فرهنگ صحیح همانند هوای پاک می باشد که اگر وجود نداشته باشد انسان دچار مشکل خواهد شد.

وی با تاکید بر ارزش اخلاق در تعلیم و تربیت تصریح کرد: نتیجه آموزش لزوما پرورش نیست اما لازمه پرورش همان آموزش است لذا اهمیت آموزش بسیار زیاد است.

حجت الاسلام نعمت زاده گفت: اگر نیروی فرهنگی دچار مسائل زودگذر شوند و تحت تاثیر برخی جریانات قرار گیرند هم خود و هم دیگران دچار آسیب خواهند شد لذا افق و جایگاه معلمی را باید بزرگ دید و از مسیر اصلی خارج نشد.

معلمان باید وارد صحنه اصلاح جامعه شوند

در ادامه امام جمعه میانه تصریح کرد: معلمان باید پدرگونه وارد صحنه اصلاح جامعه شوند تا از برکت و خروجی آن بهره برده شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص)، پدر تعلیمی را برترین عنوان پدری عنوان و بیان کرد: پدر تعلیمی کسی است که به انسان حیات معنوی بخشیده و او را پله پله در رسیدن به هدف خلقت و ارزشها، عروج می دهد.

وی با تاکید بر رفع دغدغه های رهبر فرزانه انقلاب، دانش آموزان را افسران جنگ نرم خواند و تاکید کرد: این افسران علاوه بر سالم نگه داشتن خود، رسالت بزرگی در سالم سازی جامعه دارند و معلمان نقش اساسی و تاثیرگذار در تربیت این افسران جنگ نرم دارند.

حجت الاسلام محمدی با ابراز تاسف از پایمال شدن حقوق و حرمتها در جامعه، آن را دسیسه ای از سوی دشمن برای دستیابی به منافع خود دانست و اظهار داشت: معلمان نقش اصلی را در اصلاح این وضعیت می توانند داشته باشند.

تکریم معلم تکریم انبیاست

همچنین حجت الاسلام علی رحیمی امام جمعه هشترود، شغل معلمی را افروختن چراغ حیات بخش هدایت و دانایی در دل و جان انسان ها دانست و گفت: تکریم معلمان همانند تکریم انبیا است، معلمان در نزد خدا از منزلت خاصی برخوردار بوده و این شغل متفاوت تر از سایر شغل هاست.

به گفته امام جمعه هشترود، شغل معلمی قابل ارزش گذاری نیست و کسی نمی تواند برای منزلت معلم، ارزش مادی تعیین کند.

حجت الاسلام رحیمی افزود: تجلیل از مقام معلم، تجلیل از صفات پاک انسانی است، چرا که معلم آنچه را آموخته، بی ‌منّت و بی ‌توقع با شور و شوق به دیگران یاد می دهد و در دوران طلایی زندگی نقش تاثیرگذاری ایفا می کند.

وی گفت: بی ‌تردید راز ماندگاری و عظمت معلمان در ذهن و قلب مردم همانا خلوص و صفای باطن آنهاست و قطعا جوشش چشمه ‌سارهای زلال پویندگان راه سعادت و تکامل بشری حاصل مجاهدت‌ های معلمان و مربیان فرزانه ‌ای است که امانت‌ دار انسان‌ ها هستند.

با همه این تفاسیر، بزرگ‌ ترین سرمایه هر معلمی با وجود همه سختی ‌ها و مشکلات و مرارت ‌ها وظیفه انسانی و اخلاقی دینی بوده که همین امر باعث برجسته شدن این شغل شده است.

 

گزارش: بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha