جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: تقویت و ساماندهی ارتباط طلاب با هلال احمر و نیز برگزاری دوره های کاربردی و مهارتی، یکی از نیازهایی است که باید مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار دکتر علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر کشور با تبریک هفته هلال احمر به تمام دست اندرکاران این سازمان، خاطرنشان کرد: همواره از قدردان تمام خدمات ارزشمند و مأموریت هایی که جمعیت هلال احمر در داخل کشور و عرصه بین الملل پیگیری می کند، هستیم.

آیت الله اعرافی در ادامه به ظرفیت های شهر مقدس قم اشاره نمود و خاطرنشان کرد: نگاه و رویکرد مسئولین به شهر قم باید متفاوت باشد؛ چرا که اسکان اقوام مختلف ایرانی در کنار حضور هزاران نفر از 130 ملیت جهان، ظرفیتی عظیم را برای شهر قم ایجاد نموده است.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: هر فکر و ایده ای که در قم پرورانده و تثبیت گردد، در حقیقت در کشور و به کل جهان پمپاژ خواهد شد.

آیت الله اعرافی اتصال شبکه ای حوزه های علمیه سراسر کشور با شهر قم و نشر روزانه ده ها کتاب و مجله را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: باید ظرفیت های شهر مقدس قم، برای رقم زدن ارتباطات علمی و نخبگانی با جهان، مورد توجه تمام مسئولان قرار گیرد.

وی در ادامه یاری رساندن به انسان را یکی از اصول اندیشه اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: ترسیم روابط میان مسلمانان از نظام فقهی و اخلاقی مهمی برخودار است؛ این مهم در کنار قوانین و مقررات تعاملی و معاشرتی با سایر ادیان و تمام بشریت، بدون لحاظ سطوح دینی و مذهبی، مورد توجه آموزه های الهی است.

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که حلقه های متداخل تعاملی نشان دهنده نظام فکری و انسانی بسیار دقیق علوم اسلامی است، خاطرنشا کرد: توجه به حلقه های در هم تنیده تعاملی، نشان دهنده وجهه مشترک الهی و انسانی است که دین بدان اهمیت می دهد.

وی افزود: نهادهایی مانند هلال احمر از ماموریت کلان فرا دینی و مذهبی برخوردار بوده، مورد تأکید آموزه های اسلامی و سازگار با دایره وسیع فطرت انسانی است.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که در منطق اسلام عبادت دو معنای خاص و عام دارد؛ خاطرنشان کرد: بر اساس روایات اسلامی، اگر کسی به حقیقت روح عبادات خاص دست یابد، تمام روح وجودی او تجلی آن عبادت خواهد بود.

وی با بیان این که جامعه بشری جامعه ای است که روح تکامل در آن وجود داشته باشد، افزود: ما به عنوان حوزه علمیه و جامعه المصطفی خود را نسبت به وظایف انسانی و اسلامی که بر عهده هلال احمر نهاده شده، مسئول می دانیم.

رئیس جامعه المصطفی ضمن اشاره به تدوین سند جامع 5 ساله حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: نگاه ما در همه بخش های کلان، آینده نگر، راهبردی و بر اساس اسناد کلان صورت می گیرد.

وی در ادامه نقش راهبری، هدایت گری، پیش رانی و ستادی هلال احمر را مهم ارزیابی نمود و تصریح کرد: لازم است تا هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، با فعال سازی اشخاص حقیقی و نهادهای مردمی دغدغه مند، تأثیرات عمیقی را در حوزه خدمت رسانی رقم بزند.

آیت الله اعرافی به اهمیت فرهنگ ایجاد تعامل اجتماعی اشاره نمود و یادآور شد: باید روح تعاون و تکامل را که در بسیج و جهاد سازندگی تجلی یافته، در همه عرصه ها وارد نماییم؛ این مهم نیازمند فرهنگ سازی است.

وی در ادامه با تأکید بر این که حوزه های علمیه در قبال آسیب ها و مسائل کلان کشور و عرصه بین الملل باید پاسخگو و هم مطالبه گر باشد، اظهار داشت: برگزاری همایش های متعدد در حوزه حقوق بشر، یکی از رویکردهایی است که مقالات و کتاب های ارزشمندی را رقم زد؛ این مجموعه علمی باید به صورت پرونده ای تنظیم و در حوزه مسائل فقهی و فلسفی تکمیل گردد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که عرصه تحقیق و پژوهش نیازمند فعالیت های بیشتری است، اظهار داشت: باید بنیه های فقهی، اخلاقی و فلسفی مرتبط با فعالیت ها را عمق و گسترش داد و پایان نامه ها و تحقیقات علمی را ناظر به نیازها ترسیم نماییم.

آیت الله اعرافی در پایان ضمن تأکید بر جایگاه فرهنگ سازی و ترویج رویکرد نگاه اسلامی در حوزه خدمت رسانی عمومی، اذعان داشت: تقویت و ساماندهی ارتباط طلاب با هلال احمر و نیز برگزاری دوره های کاربردی و مهارتی، یکی از نیازهایی است که باید مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha