چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام محمد رضا ضمیری - انجمن مطالعات اجتماعی

حوزه/ عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم گفت: معنویت حاصل از ماه مبارک رمضان ، عامل ایجاد و تقویت آرامش اجتماعی و از آن سو کاهش ناهنجاری ها و بزهکاری های اجتماعی است.

حجت الاسلام محمد رضا ضمیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان و دعا و مناجات و قرائت قرآن در این ماه عزیز، توأم با برکات معنوی فراوان برای روزه داران است، اظهار داشت: از جمله دستاوردهای روزه داری این است که به افزایش تقوای فردی می انجامد و در نگاه کلان، این تقوای فردی ، زمینه ساز ارتقای تقوای عمومی و اجتماعی می شود.

وی با بیان این که ماه رمضان ، تمرین سی روزه بندگی است که از برکات آن افزایش آرامش در جامعه و به تبع آن کاهش بزهکاری ها و ناهنجاری ها می باشد، افزود: روزه از جمله مهم ترین عباداتی است که کارکردهای اجتماعی و تربیتی موثری برای فرد و جامعه به همراه دارد.

عضوهئیت علمی دانشگاه پیام نور قم همچنین گفت: تمرین برای کسب تقوا و پاکدامنی مهم ترین و کاربردی ترین اثرتربیتی روزه است به این جهت که چنانچه کسی بخواهد در هرچیزی به توانایی برسد، نیاز به تمرین دارد که موفقیتش در گرو تمرین و ممارست در این راه است و روزه نیز تمرین کسب تقوا و افزایش مداوم آن در اجتماع است.

وی گفت: آدمی حقیقتاً اگر بخواهد در ایام سال روح تقوا را درخود نهادینه ودرمقابل گناه مقاومت ورزد، ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای این کار است چه آن که همه شرایط و زمینه ها مهیاست و از آن سو به تعبیر روایات ما، شیطان در طول این ماه در غل و زنجیر است.

حجت الاسلام ضمیری همچنین بیان داشت: بی شک یکی از بهترین کارها در ماه رمضان ، انجام صله رحم و دست شستن از کینه ها و کدورت هاست تا در فضایی صمیمانه و محبت آمیز بهتر بتوانیم بندگی خدا را انجام بدهیم.

وی تاکید کرد: از این حیث روزه داری صرفاً پرهیز از خوردن و آشامیدن در موعد مقرر نیست بلکه مقدمه ای است که انسان را به سمت وسویی می کشاند که روابط خود با خدا و جامعه و دیگران را بهبود ببخشد و قطعاً در این تلاش ، آثار و برکاتی برای فرد و جامعه متصور است که ما زمینه ها و شرایط آن را در دیگر ماه های سال همچون ماه رمضان مشاهده نمی کنیم.

عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم گفت: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای خودسازی و خودشناسی است که قطعاً این خودشناسی و خودسازی مقدمه خداشناسی و بهتر بندگی کردن است.

وی اضافه کرد: در واقع خودسازی و تهذیب نفس از جمله آثار مهم تربیتی و اجتماعی ماه مبارک رمضان است که انسان در این وضعیت به خود مراجعه کرده و نوعی حسابرسی از اعمال و رفتارخود پیدا می کند که اگرکسی عیوب خود را شناسایی و در مسیر اصلاح آنها بکوشد بزرگترین نعمت را در اختیار دارد و لاجرم باید قدردانش باشد.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha