جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مانتو

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه پوشش یکی از شاخصه های فرهنگ است، گفت: در جامعه ای که مانتوهای جلو باز و در کنار آن شلوارهای چسبناکی وجود داشته باشد، این پیام تجلی پیدا می کند، که حریم ها و نگاه های عفیفانه را قبول ندارم.

حجت الاسلام شیدایی، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به وضع عفاف و حجاب در جامعه، اظهار کرد: رضاخان و اطرافیانش با حضور در کشورهای اروپایی و به ویژه در ترکیه، به این اعتقاد رسیده بودند، که ایران زمانی پیشرفت خواهد کرد که از غرب پیروی کند، لذا به عنوان اولین گام، تغییر در لباس و پوشش زنان را مدنظر قرار دادند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: ریشه این تفکر، حقارت است، احساس حقارتی که رضاخان در برابر غرب داشت و هویتی به نام هویت ایرانی نمی شناخت و برای آن ارزشی قائل نبود.

وی با بیان اینکه در زمان رضاخان حجاب یکی از موانع بسیار سنگین در مقابل غربی کردن ایران به شمار می رفت، خاطر نشان کرد: رضاخان فردی مستبد بود و لذا به زور و اجبار و تحمیل کردن فرهنگ غرب، قصد تغییر فرهنگ و برداشتن حجاب را در پیش گرفت، اما در برابر این زورگویی، زنان با ایمان، آزاد، مسلمان و با فرهنگ ایرانی مقاومت کردند و برخی نیز در این راه جان خود را از دست دادند.

نگاه اسلام به حجاب

حجت الاسلام شیدانی با اشاره به اینکه نگاه اسلام به حجاب و عفاف، نگاهی کاربردی و انسانی است، تصریح کرد: شهید مطهری در کتاب های مختلف خود، به خوبی کارکردها و مصالحی که در حفظ حجاب و مفاسدی که در عدم حجاب وجود دارد بیان کرده است.

وی با بیان اینکه عقلانیت و منطق در بحث حجاب موج می زند، عنوان کرد: متاسفانه با این شرایط گوش شنوایی وجود ندارد، شاید به این دلیل است که به خوبی منطق حجاب تبیین نشده و یا خناسان و دشمنان انسانیت و دست های پشت پرده از تزریق این فرهنگ جلوگیری می کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی عنوان کرد: اسلام با حجاب این درس را به ما می دهد که در عرصه اجتماع، نگاه به زن نباید یک نگاه جنسیتی باشد، بلکه باید به عنوان فردی مطرح گردد که باری از بارهای جامعه بردارد.

حجت الاسلام شیدایی با بیان اینکه وقتی حجاب در جامعه ترویج شود، بالطبع هیجانات جنسی کاهش و کارآمدی افزایش پیدا می کند، افزود: عدم رعایت حجاب،  باعث می شود تا گناه های چشمی افزایش پیدا کند و کانون گرم خانواده را تحت تأثیر قرار دهد که در نتیجه به افزایش طلاق منجر خواهد شد.

وی ابراز داشت: هر چند آمار طلاق در ایران نسبت به کشورهای اروپایی پایین تر است، اما شرایط کنونی نیز زیبنده یک جامعه اسلامی نیست.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: حجاب در واقع احترام به زن است، زیرا یک زن با حجاب خود، به دیگران می فهماند که من یک انسان دارای مهارت، دانایی و شخصیت هستم.

حجت الاسلام شیدایی مطرح کرد: در فرهنگ غرب، زن ها به آسانی خرید و فروش شده، و در مغازه به نمایش گذاشته می شود، که این اعمال نشان از تک بعدی نگاه کردن به زن دارد، اما اسلام با این نگاه مخالف بوده و آن را اهانت به انسانیت و کرامت زن می داند.

عفّت امری درونی و حجاب امری بیرونی است

وی همچنین در خصوص وجه تمایز بین عفت و حجاب گفت: عفّت امری درونی و حجاب امری بیرونی است، ممکن است فردی حجاب داشته باشد ولی از عفت ضعیفی برخوردار باشد، اما آنچه مهم می باشد، این است که عفت به خودی خود، بر پوشش تأثیر می گذارد و این عفت درونی باعث می گردد تا پوشش بیرونی تجلی پیدا کرده و به حجاب ختم شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر عفت را تقویت کنیم، طبیعتا حجاب را تقویت کرده ایم و همچنین رعایت حجاب، عفت را تسهیل می کند.

حجت الاسلام شیدایی ادامه داد: اینکه برخی از افراد می گویند که اصل دل است و به ظاهر افراد نباید توجه داشت، طبیعتا بطلان روشنی است، زیرا هر چیزی که در درون انسان است، تجلی بیرونی دارد، ظاهر افراد کاشف درون انسان هاست و نمی شود فردی از درون عفیف باشد، اما در بیرون ظاهر مناسبی داشته باشد.

تغییر لباس به تغییر فرهنگ مبدل می شود

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر لباس به تغییر فرهنگ مبدل می شود، گفت: تغییر در لباس افرد، یکی از شیوه هایی است که غرب برای تغییر فرهنگ در ایران دنبال می کند، و در حال حاضر چادر بر سر کردن یکی از روش های مبارزه با فرهنگ غرب و هجمه های سنگینی که وجود دارد، می باشد.

حجت الاسلام شیدایی بیان کرد: غرب ابزارهای متعددی را برای تزریق فرهنگ خود به ملت ها به کار می برد که از جمله آن تبلیغات در نوع  پوشش می باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه ظاهر افراد در باطن آن ها تأثیر می گذارد، ابراز داشت: اسلام هم بر روی ظاهر و هم بر روی باطن افراد تأکید دارد، و این تأکیدات در تمامی دوران زندگی مورد توجه می باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه پوشش یکی از شاخصه های فرهنگ است، عنوان کرد: در جامعه ای که مانتوهای جلو باز و در کنار آن شلوارهای چسبناکی وجود داشته باشد، این پیام تجلی پیدا می کند، که حریم ها و نگاه های عفیفانه را قبول ندارم.

پوشش، آرامش و امنیت را در پی دارد

حجت الاسلام شیدایی در خصوص اینکه برای جلوگیری از تغییر فرهنگ ها باید چه اقداماتی صورت گیرد، گفت: جواب موشک، موشک است و جواب فشنگ، فشنگ می باشد، یعنی در مقابل هجمه های دشمنان باید مهندسی معکوس انجام داد. باید بدانیم که انسان ها فطرتاً حیا و عفاف را دوست دارند، زیرا پوشش، آرامش و امنیت را در پی دارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: شبکه پویا و نهال صدا و سیما، کلاس فرهنگی فرزندان می باشد، اما در حال حاضر انیمیشن هایی به نمایش درمی آید، که به صورت غیرمستقیم بی حجابی و زندگی با حیوانات را به فرزندان آموزش می دهد.

حجت الاسلام شیدایی گفت: وقتی می بینیم که معادلات اسلام در انیمیشن ها وجود ندارد و اغلب فرهنگ غرب به نمایش گذاشته می شود، طبیعتا آنچه در ذهن کودکان نقش می بندد، همین فرهنگ غرب است.

وی خاطر نشان کرد: باید بخش عمده بودجه فرهنگی به ساخت انیمیشن اختصاص پیدا کند، البته اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته اما طبیعتا با هجمه بسیار سنگینی که از طرف غرب وارد می شود، کافی نیست.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جوانان در فضای مجازی اقدامات بسیار خوبی انجام می دهند، اما باید بیش از پیش فعالیت داشته باشند، تصریح کرد: باید همان گونه که در صنعت موشکی، مهندسی معکوس را مد نظر قرار داده ایم، در فضای فرهنگی نیز به همینگونه اقدام شود.

در فضای فرهنگی جهان، یک حکومت نظامی وجود دارد

حجت الاسلام شیدایی عنوان کرد: متاسفانه در فضای فرهنگی جهان نیز یک حکومت نظامی وجود دارد، یعنی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی در هر منطقه ای که احساس کنند سخنانی بر علیه افکار آن ها زده می شود، حضور پیدا کرده و پایگاه نظامی فرهنگی خود را دایر می کنند، زیرا نمی خواهند حرف کسانی که با آن ها و فرهنگشان مخالف هستند به گوش دیگر کشورها برسد.

وی با اشاره به اینکه امروزه قانون منع حجاب در برخی از کشورهای اروپایی وجود دارد، ادامه داد: اجرا کردن این قانون به این دلیل است که این کشورها از حجاب وحشت دارند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی بیان کرد: ایران اسلامی توانمند است و در عرصه حجاب با تمام کشورهای غربی مخالف می باشد، لذا دشمنان نمی توانند این تفکر را تحمل کنند و حکومت نظامی فرهنگی را در دستور کار قرار داده، که پیاده نظام آن نیز همین شبکه های فارسی زبان و شخصیت هایی که خود فروخته اند، می باشند.

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به اینکه دشمنان این مرز و بوم به دنبال سکولار کردن جامعه هستند، از این رو سعی در بی اهمیت جلوه دادن حجاب در بین بانوان دارند، گفت: آمریکا با اسلامی که در برخی از کشورهای مسلمان وجود دارد مشکلی ندارد، زیرا حاکمان این کشورها توسط دولت آمریکا انتخاب می شوند لذا به فکر براندازی نیست.

وی عنوان کرد: در بحرین، عربستان و... میلیاردها دلار هزینه می شود تا این حاکمان حفظ گردند، لذا در ایران نیز به دنبال آن هستند تا با ترویج بی بندباری به دیانت، تفکر انقلاب و تفکر اصیل اسلامی ضربه وارد کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اگر تفکر حاکم  بر جامعه ای، تفکری سکولار و غربی باشد طبیعتا مقاومت و عزت کاهش پیدا می کند، گفت: جامعه ای که هویت و کرامت آن از بین برود و برای خود جایگاه و ارزشی قائل نباشد و خود را تابع و خدمتگذار غرب بداند، طعمه ی بسیار آسانی برای دیگر کشورها خواهد بود.

حجت الاسلام شیدایی در پاسخ این سوال که وضعیت حجاب امروز جامعه را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: اگر بخواهیم شرایط امروز را نسبت به آنچه مورد انتظار جامعه اسلامی است، در نظر بگیریم، باید گفت که در وضعیت خوبی قرار نداریم، اما در مقایسه با کشورهای جهان در وضعیت بسیار خوبی هستیم.

وی در خصوص نقش مردم و مسئولین در زمینه حجاب اظهار داشت: مردم در همه امور همه کاره هستند، زیرا مسئولین را نیز مردم انتخاب می کنند، اما باید در این خصوص روشن گری صورت گیرد و حجاب برای برخی از مسئولین نیز قابل هضم گردد.

نگاه حکومتی به فرهنگ، بزرگترین آسیب است

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه نگاه حکومتی به فرهنگ، بزرگترین آسیب است، خاطر نشان کرد: فرهنگ امری است که از درون می‌جوشد و این پوشش مبتنی با اقناع می باشد، و این اقناع  زمانی رخ می دهد که به یک جمعبندی کاملی از نظر علمی، فرهنگی و تربتی برسیم.

 

انتهای پیام/ط

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha