جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امر به معروف

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: دشمنان به دنبال آن هستند که اسلام جدیدی در ایران به وجود آورند پس اگر مشکلات جزئی را برطرف نکنیم مشکل جدّی به وجود می آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، امربه‌معروف و نهی از منکر در فرهنگ متعالی اسلام از جایگاه و اهمیتی والا برخوردار است و وسیله‌ای راه گشا و نویدبخش برای بقا و تعالی مکتب اسلامی می‌انجامد.

امر به معروف و نهی از منکر که همچون عطری دل انگیز است تا سعادت و سلامت فرد و جامعه در زندگی را تعالی بخشد.

بی درنگ، اگر این فریضه به درستی اجرا و احیا شود، هم بهشت را به زمین می‌آورد و هم زمینان را به بهشت می‌برد و درست به همین دلیل است که این فریضه، در آموزه‌های اسلامی در صدر دیگر فرایض واقع‌شده و در قرآن، ملاک برتری امت اسلامی بر دیگر ملت‌ها معرفی‌شده است.

اما باید دانست که هرچند امربه‌معروف و نهی از منکر فریضه‌ای بزرگ است و همگان وظیفه‌دارند یکدیگر را به معروف‌ها واداشته و از منکرها بازدارند، ولی بی‌تردید، جدیت در انجام این فریضه، مبتنی بر اصلی اساسی به نام قدرت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا عبادی در دیدار با اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان فردوس اظهار داشت: همه می دانند در اموری که مربوط به دنیا می شود، پیشگیری مقدم بر درمان است.

وی افزود: اگر در بدن زخمی ایجاد شود یا میکروبی نفوذ کند ابتدا دریک نقطه است اما کم کم به کل بدن سرایت می یابد و این موارد در مسائل سیاسی هم اینگونه است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر در مقابل نفوذ سیاسی دشمن ایستادگی نکنیم، مانند اقدامات حزب بعث در هشت سال دفاع مقدس باید هزینه آن را بدهیم.

دشمن به دنبال ایجاد اسلام جدید در ایران است

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بابیان اینکه دشمنان از چند سال پیش در کشور نفوذ کرده اند،خاطرنشان کرد: آن ها به دنبال آن  هستند که اسلام جدیدی در ایران به وجود آورند پس اگرمشکلات جزئی را برطرف نکنیم مشکل جدی به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه تا هر زمان میکروب دربدن یا انسان های فاسد در دنیا باشند باید با آن مبارزه کنیم افزود: اگرجوانها و زنان فاسق شوند آنگاه در جامعه بی حکومتی و بی غیرتی رواج پیدامی کند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه کسانی که به ملت  کردند، چگونه می شود به آنها اعتماد کرد ادامه داد: در اسلام هیچ اثری مقدس تر و مهم تر از امر به معروف و نهی از منکر نیست و پیشگیری ها همیشه باید از خانواده ها و کلاسهای ابتدایی آغاز شود.

احیای امر به معروف و نهی از منکر نیاز امروز جامعه است

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا بابایی در دیدار اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان فردوس با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت:  فریضه فراموش‌شده امر به معروف و نهی از منکر از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و همچون نوری برای روشنایی بخشیدن به ظلمات و تاریکی‌های عالم است

وی ادامه داد: کاربردی و عملی کردن این فریضه فراموش شده، نیاز امروز جامعه است و همگان در این راستا وظیفه و رسالت سنگینی بر عهده دارند و باید با اطلاع‌رسانی‌های لازم زمینه‌ساز توسعه و ترویج این فریضه مهم شویم.

امام جمعه فردوس با اشاره به برنامه های راهبردی تصریح کرد:نماینده ستاد اقامه نماز در این شهر فعالیت‌های خوبی داشته و تاکنون 200 نفر در راستای برنامه های امربه معروف و نهی از منکر آموزش دیده اند.

وی با بیان اینکه در راستای رسالت امر به معروف و نهی از منکردر مکان‌های خاصی حضور یافته ایم گفت: خواهران ستاد نماز جمعه از بانوان محجبه در بازار تشکر و قدردانی کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین بابایی تذکر لسانی طلاب در مدارس، اردوهای کویرنوردی تفکیک شده، چاپ کتابچه‌های نماز، جلوگیری از خام فروشی و فروش سنگ حجر را از دیگر فعالیتهای انجام شده این ستاد برشمرد و افزود: لوازم التحریر با شکلهای زشت در بازار ممنوع و کالای داخلی ترویج شده است.

وی ادامه داد: در مجموع همکاران این ستاد با وحدت نظر کارها را پیش برده و از مشاوران شهر دعوت به همکاری شده است.

کارشناس علوم دینی احیای امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان افزایش نظارت عمومی ضروری دانست و بیان کرد: دشمنان اسلام در بخش‌های مختلف به ویژه فضای مجازی علیه کشور برنامه‌ریزی کرده و با توطئه‌ها و هجمه‌های مختلف در صدد آسیب زدن به نظام هستند که در عرصه کنونی جنگ امروز ما با دشمنان، جنگ فرهنگی است.

وی عنوان کرد: قیام امام حسین (ع) نشانگر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر است که در نهایت از ارزشمندترین دارایی خود گذشتند تا حق را احیا و سرمایه‌های اسلام را زنده کنند، اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراموش شود، نام و یاد خدا فراموش و تضاد طبقاتی در جامعه حاکم می‌شود.

دشمن بدنبال تضعیف اعتقادات مردم هستند

فرمانده سپاه فردوس در این جلسه گفت: هدف دشمن تضعیف اعتقادات مردم است که نمونه بارز آن را در پروژه‌های مختلف مشاهده می‌‌کنیم.

سرهنگ ماشاءالله محمودی با اشاره به اینکه نفوذ دشمن در بخش اقتصادی مشهود است تصریح کرد: می‌خواهند اشرافی‌گری را در بین مردم ترویج کنند.

فرمانده سپاه فردوس با بیان اینکه برای هر چیزی وزارتخانه وجود دارد گفت: برای امر به معروف و نهی از منکر هم باید وزارت خانه در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی همچون ژنو شهری امن به حساب می آید و البته اگر بخواهیم امر به معروف و نهی از منکر را عملی کنیم باید برای آن وقت گذاشت.

سخن پایانی

در این میان آنچه مسلم است ،انسان موجودی اجتماعی است و سرنوشت هر فردی با سرنوشت دیگران گره‌خورده به‌گونه‌ای که هر فردی در جامعه، هم از رفتار دیگران متأثر می‌شود و هم بر دیگران تأثیر می‌گذارد بنابراین هر فرد علاوه  بر اصلاح نفس، باید در اصلاح دیگران نیز بکوشد، چراکه بی‌توجهی به رفتار دیگران، نوعی بی‌اعتنایی به سرنوشت خویش است و اگر فساد و آلودگی فراگیر شود و جامعه را به ورطه تباهی سوق دهد، او نیز از این خطر مصون نمانده و آتش فساد، دامن او را خواهد گرفت.

باید در نظر داشته باشیم که جامعه ی امروزی ما همانند کشتی است که سرنشینان آن از سرنوشتی واحد برخوردارند و اگر فردی کشتی را سوراخ کند و آب در آن نفوذ کرده و غرق شود، نه‌تنها فرد خطاکار که تمامی سرنشینان آن غرق خواهند شد که این همان نشان از اشاعه برخی فرهنگ نادرست در جامعه است که تنها باید از طریق امر به معروف و نهی از منکر جلوگیری شود.

گزارش: مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha