جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام صحت قول

حوزه/ حجت الاسلام صحت قول گفت: روحانیت علاوه بر معلم بودن، نقش تربیتی و پدرانه را نیز در طول تاریخ بر عهده داشته، و به همین دلیل است که روحانیت مرجع و سنگ صبور مردم شناخته شده اند.

حجت الاسلام احمد نیکی صحت قول، مدیر کل امور فرهنگی و دبیر شورای مرکزی بررسی آسیب های اجتماعی در سازمان تبلیغات اسلامی کشور در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اظهار کرد: در سال 1392 ، 186 طرح در شورای اجتماعی کشور به تصویب رسید که دو طرح، پایگاه های فرهنگی و اجتماعی و همچنین طرح شورای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روستا به سازمان تبلیغات اسلامی اختصاص داشت.

وی افزود: در رابطه با پایگاه های فرهنگ و اجتماعی پس از پذیرفتن طرح توسط مقام معظم رهبریبه صورت پایلود در سه استان انجام شد، که پس از موفقیت در هفت استان دیگر نیز اجرایی شد.

مدیر کل امور فرهنگی تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه این طرح تا پایان سال در 15 استان دیگر نیز اجرایی خواهد شد، خاطر نشان کرد: طرح شورای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روستا در مرحله تدوین قرار دارد و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

حجت الاسلام صحت قول تصریح کرد: بر اساس اطلاعات ۱۶ دستگاه شورای اجتماعی کشور، موضوعات فرهنگی، اجتماعی و امنیتی، موضوعاتی است که بیشتر مد نظر قرار دارد، لذا طی تفاهم نامه ای که با وزارت  کشور منعقد شد، سازمان تبلیغات موظف شد در اقدامات فرهنگی، فقط حوزه پیشگیری را مدنظر قرار دهد و دیگر دستگاه ها در حوزه درمان کار کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با بررسی هایی که در وزارت کشور توسط اساتید دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران صورت گرفته است، مهمترین عواملی که می تواند مردم را از آسیب های اجتماعی دورکند، دین، نقش دین و رویکرد دینی عنوان شده است.

دبیر شورای مرکزی بررسی آسیب های اجتماعی در سازمان تبلیغات اسلامی گفت: با توجه به آخرین نظر سنجی که در خصوص عام گرایی و وظیفه شناسی اقشار تاثیر گذار جامعه، توسط وزارت کشور صورت گرفته، اساتید دانشگاه، روحانیون و معلمان از جمله اقشاری هستند که در بین مردم از مقبولیت و مطلوبیت برخوردار هستند.

حجت الاسلام صحت قول با بیان اینکه با توجه به تحقیقات انجام شده، روحانیون همچنان در بین مردم از نفوذ و تأثیر بالایی برخوردار هستند، ابراز داشت: این موضوع در جلسه وزارت کشور مورد تأیید همگان قرار گرفت، و مقرر شد در مناطقی که آسیب پذیری آن ها بالاست و دارای سکونت گاه های غیر رسمی  هستند، روحانیون قدرتمندی حضور پیدا کرده و برنامه های خود را در راستای کاهش آسیب های اجتماعی اجرا کنند.

وی با بیان اینکه نقش روحانیت به عنوان راهنما و معلم دین، از زمان غیبت کبری امام زمان(عج) شروع شده، و در حال حاضر ادامه دارد، عنوان کرد: روحانیت علاوه بر معلم بودن، نقش تربیتی و پدرانه را نیز در طول تاریخ بر عهده داشته، و به همین دلیل است که روحانیت مرجع و سنگ صبور مردم شناخته شده اند.

مدیر کل امور فرهنگی تبلیغات اسلامی کشور یادآور شد: اگر اکنون نقش پدر بودن روحانیت در جامعه کاهش یافته، به این دلیل می باشد که توقعات از روحانیت بالا رفته است.

حجت الاسلام صحت قول ادامه داد: با توجه به این موضوعات، طرحی در دستور اجرا قرار داده ایم که این نقش پدرانه را احیا کنیم، که اگر به درستی صورت گیرد، مردم می توانند خود را به صحنه اصلی جامعه که صیانت از تمام باورها و ارزش های جامعه است برسانند.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل پایگاه‌های مردمی، آشنایی مردم از اتفاقاتی است که در اطرافشان به وقوع می پیوندد، خاطر نشان کرد: هدف دیگر این پایگاه ها، خود باوری است، یعنی چگونه این ملت می تواند، بزرگترین کارها را در جریان انقلاب انجام دهد.

دبیر شورای مرکزی بررسی آسیب های اجتماعی در سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: با توجه به توانی که در مردم وجود دارد، می توانیم با خودباوری و تکیه‌ی بر استعدادهای نهان خود، کارهای بزرگی انجام دهیم.

حجت الاسلام صحت قول گفت: پیشگیری مقدمه ای بر خود باوری است، و باعث می‌شود انسان در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به این باور و اعتقاد برسد که دیگر موضوعات را نیز می توان، با رویکرد دینی و طرح های مشارکتی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بزرگترین مسئله نظام جمهوری اسلامی را آسیب های اجتماعی عنوان کرده اند،  ادامه داد: طی چند سال گذشته، آموزش های خود اشتغالی در خانه، مدنظر قرار گرفته است.

مدیر کل امور فرهنگی تبلیغات اسلامی کشور افزود: از حضور طلبه های جوانی که احساس تکلیف کرده و حاضرند در طرح های سازمان تبلیغات اسلامی کشور مشارکت کنند، با آغوش باز استقبال می کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha