پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام محمد باقر

حوزه/ یکی از مسائلی که در دوران امام باقر علیه السلام اهمیت می یابد و آن حضرت در صدد رفع آن برمی آید، فرقه‌سازی، ایجاد بدعت، راه‌اندازی نهضت ترجمه و پدیدآوردن جریان‌های انحرافی است که با ایجاد نهضت علمی به آن دست پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، هفتم ذی الحجه سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) است، یکی از مسائلی که در دوران این امام شریف اهمیت می یابد و آن حضرت در صدد رفع آن برمی آید، فرقه‌سازی، ایجاد بدعت، راه‌اندازی نهضت ترجمه و پدیدآوردن جریان‌های انحرافی است که با ایجاد نهضت علمی به آن دست پیدا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا بابایی  امام جمعه فردوس در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند ،ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر(ع) گفت: دوران امامت امام باقر(ع) فرصت مناسبی را در جهت بیان عناصر علمی، فلسفی و کلامی در تمدن اسلامی ایجاد کرد، و در واقع ایشان یک نهضت فرهنگی را پایه گذاری کردند و یک مدرسه علمی بزرگ جهت نشر مکتب اهل بیت (ع) را در مدینه تاسیس کردند.

وی با اشاره به  شرایط سخت دوران امام محمد باقر (ع) از لحاظ سیاسی تصریح کرد: در عصر امام محمد باقر(ع)، به دلیل آگاهی اذعان عمومی درباره مسئله امامت و ولایت، حکومت بنی امیه به ضعف کشیده و باعث روی کار آمدن حکومت بنی عباس شد.

امام جمعه فردوس ادامه داد: از دیرباز دشمنان از راه های مختلف سعی در ساده و بی اهمیت جلوه دادن انبیاء و اهل بیت(ع) هستند، که ثمره بخش نبوده،  امروز هم با استفاده از زیبا جلوه دادن دوری از اهل بیت(ع) و نفوذ در میان افکار مردم سعی در تخریب اعتقادات جوامع اسلامی دارند که باید با الگو گیری از معصومین در برابر این نقشه های شوم بایستیم.

نقش امام محمد باقر(ع) در نهضت عاشورا             

حجت الاسلام و المسلمین بابایی با بیان حضور امام مجمد باقر(ع) در نهضت عاشورا گفت: امام باقر(ع) در حادثه کربلا حضور داشته  و مصائب وارد شده به اهل بیت عصمت و طهارت را به خوبی مشاهده کرد و عظمت ایستادگی در برابر ظلم را از کودکی و از همان زمان از پدربزرگ خود به خوبی تجربه  کرده است.

وی ادامه داد: نهضت عاشورا در زمان امام حسین (ع)، موتور محرک تشیع از بعد حماسی بود و بعد از آن در دوران  امام سجاد (ع) به دلیل از هم گسیختگی تشیع، ایشان از طریق دعا و صحیفه سجادیه تلاش کردند تا انسجام شیعیان را برقرار کنند و امام باقر (ع) نیز پایه‌های فکری نهضت امام حسین(ع) و عاشورا را تبیین کردند و در استمرار جریان عاشورا نقش مهم و اساسی داشتند، که به شکافنده علم معروف شدند.

عظمت تشیع نتیجه تلاش های امام محمد باقر (ع) است

امام جمعه فردوس، عظمت شیعه را نتیجه تلاش های امام محمد باقر (ع) دانست و تصریح کرد:  بدون تردید عزت و عظمت امروز شیعه ثمره ی تلاش های  امام محمد باقر(ع) بود که توانستند از مکتب تشیع در برابر تهاجمات دشمن دفاع کرده، و با تربیت شاگردانی زمینه ی تبلیغ اسلام و به خصوص مکتب تشیع در سرتاسر جهان شود.

وی درپایان گفت: امروز باید راه و روش امام باقر(ع) در ابعاد مختلف زندگی مورد توجه پیروان و دوستداران آن حضرت قرار گرفته و جدا شدن از مکتب اهل بیت، همان چیزی است که دشمن می خواهند

                                        

 بنیانگذار انقلاب فرهنگی

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی شیدایی معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند،گفت: امام محمد باقر(ع) و پدربزرگوارشان بنیان‌گذاران انقلاب فرهنگی در جهان اسلام به حساب می‌آیند و در این راه زحمات بسیاری کشیده اند.

وی ادامه داد: در عصر این دو امام، زمینه ای برای گسترش اسلام ناب و معارف علوی فراهم شد که  بعد از قیام عاشورایی امام حسین(ع) و شهادت آن حضرت، امام محمد باقر(ع) و پدر بزرگوارشان توانستند  انقلاب بزرگی در گسترش و ترویج اسلام ناب و تربیت شاگردان به پا کنند و در این مسیر گرچه با سختی‌ها و رنج‌های بسیاری همراه بود ولی موفقیت‌های کم‌نظیری محقق شد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی تصریح کرد: امام محمد باقر(ع) در دوران خود به شکافنده مشکلات فکری و حل کننده مسائل معروف بودند  که با گسترش معارف و دانش در عصر خود از یک شخصیت منحصر به‌فردی برخوردار بود.

وی ادامه داد: منزلت علمی امام محمدباقر(ع)  به حدی بود که  آوازه ی آن را تمام تاریخ نویسان عالم از مسلمان و غیر مسلمان به توصیف مقام والای ایشان پرداخته بودند.

راه حل مشکلات جوانان اندیشیدن به شخصیت امام محمد باقر(ع)

این کارشناس مذهبی افزود: ما در مکتب تشیع این افتخار را داریم که امامان ما الگوهایی هستند که ذوالعبادند، به گونه ای که در تمامی ابعاد از جمله اقتصاد، سیاست علم ،آزاداندیشی  و زندگی مسالمت آمیز با گروه ها و فرقه های مختلف، همه نشان از والایی مقام ایشان در بین مردم می دهد.

وی، اوضاع کنونی را بهتر از دوران امام محمد باقر(ع) دانست و خاطرنشان کرد: اوضاع فعلی کشور ما با وجود مشکلات عدیده ای که در کشور وجود دارد به نسبت عصر امام(ع) خیلی بهتر است، چراکه در زمان ایشان با توجه به مشکلات عدیده ی سیاسی که با روی کار آمدن بنی عباس به جای بنی امیه اتفاق افتاده بود و همینطور مشکلات اقتصادی و اجتماعی و در انزوا قرار دادن امام، زمینه ای برای کمرنگ کردن پرچم اسلام را فراهم کرده بود.

حجت الاسلام و المسلمین شیدایی  افزود: امام محمد باقر(ع) با وجود همه  مشکلات با توجه به سیاست و درایت ایشان در حل مشکلات با پرورش شاگردان متعدد در زمینه ی های مختلف علاوه بر گسترش و تبیین اسلام در سرتاسر جهان، توانست مشکلات سیاسی و اقتصادی زمان خود را مرتفع کند.

این استاد حوزه با بیان مشکلات جوانان امروز تصریح کرد: با توجه به روایات، امام محمد باقر(ع) با وجود توان علمی بالایی که داشتند، باز هم به کار در مزرعه و چوپانی مشغول بودند و کار اقتصادی را عار نمی دانستند، ولی امروزه در جامعه اگر نگاهی بیندازیم، می بینیم تنبلی موج می زند و سختی کشیدن و کار با دست را کم شدن شآنیت خود می دانند .

وی ادامه داد: متاسفانه جامعه امروزی به این باورند که مشکلات تنها با نشستن در پشت میزها حل می شود و جوانان نیز به فکر نشستن به پشت میز هستند تا بتوانند گرهی از کار مشکلات مردم در بیاورند، اما اگر ما الگوی مان ائمه اطهار باشند، متوجه می شویم که همه کارها در کنار هم حلال مشکلات است و برای رفع باورهای غلط باید شخصیت ائمه را برای جوانانمان تبیین کنیم.

امام محمد باقر(ع)  زمینه ساز وحدت میان مسلمانان

این کارشناس مذهبی با اشاره به کتاب "انسان 250 ساله" خاطرنشان کرد: این کتاب توسط مقام معظم رهبری نوشته شده است و در تفکر ایشان تمام فعالیت های ائمه در یک چارچوب قرار داده شده است و برای حل مشکلات راهکار های مختلفی قرار داده اند.

وی با بیان وصیت نامه امام محمد باقر(ع) به برپایی یاد بود برای ایشان تا 10 سال بعد از رحلتشان در ایام حج گفت: امام با این کار فرصتی را فراهم کردند تا زمینه ی وحدت و یکپارچگی میان مسلمانان ایجاد شود .

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به شخصیت والای امام محمد باقر(ع) در میان اهل تسنن تصریح کرد: در کتب مطرح اهل تسنن ارزش والایی به امام محمد باقر(ع) داده شده است و در کتاب الحواعق والمحروقه منکران ایشان را بی بصیرت دانسته اند .

وی ادامه داد: امام محمد باقر(ع) همچون جد بزرگوارشان دغدغه مند به وحدت میان مسلمانان بوده اند، به گونه ای که ایشان بدون توجه به قرار گرفتن در راس حکومت با رویکرد کلی وحدت طلبی به دنبال حفظ کیان اسلام و مقابله با بیگانگان بود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha