سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست اخلاقی براتعلی حق شناس

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع «ارتباط با خود جهت تهذیب نفس» شناس» با حضور کارکنان و طلاب در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام براتعلی حق شناس از اساتید حوزه، در نشست اخلاقی با موضوع «ارتباط با خود جهت تهذیب نفس» شناس»  در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان، با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: انسان باید برای تهذیب نفس اعمالی همچون خوف، جهد، ریاضت، طلب صدق، مهربانن و ... را انجام دهد.

وی با اشاره به پنج راهکار برای تحمل اذیت و آزار دیگران، افزود: به عنوان نمونه در اذیت همسایه اولین مرحله فرو بردن خشم است که خداوند در آیه 134 آل عمران می فرماید: «الکاظمین الغیظ» .

حجت الاسلام حق شناس، دومین راهکار را عفو و گذشت بیان کرد و گفت: خداوند در قرآن می فرمایند «والعافین عن الناس» که همان فرو بردن خشم و عفو و گذشت از آزار دیگران است.

این استاد حوزه سومین مورد تحمل اذیت ها را احسان بیان کرد و ادامه داد: خداوند در ادامه همین آیه محسنین را مورد لطف خود قرار داده است؛ یعنی پاداش تحمل اذیت همسایه حب و دوست داشتن خداوند است.

وی در پایان، چهارمین و پنجمین راه را با استناد به آیه 199 سوره اعراف كه می فرماید: « خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ»، تذکر و بازگو کردن عیب به فرد بیان کرد و گفت: در اين مرحله پس از عفو و احسان به فرد، او را به دست برداشتن از اذیت توصیه کند و در نهایت اگر این مراحل چهارگانه را انجام داد و تاثیری در او نداشت از آن فرد اعراض و دوري کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابراهیم IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    مراحل عالی است چون از متن دین است مخصوصا من مرحله پنجم دوری و اعراض را به شخصه تجربه کرده ام بسیار موثر است
    • سمانه IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      0 0
      کاش خدا جوابشون بده