چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عباس عربیان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: حوزه هاي علميه و روحانيت، از عناصر مهم و اصلي مولّد فرهنگ در كشور محسوب مي شوند و رفتار و کنش این قشر عظیم از جامعه، همواره به عنوان حجت شرعی محسوب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین عباس عربیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: امروز در هر کشوری از جهان، نهاد و یا سازمانی متولی امور فرهنگی است، در برخی از کشورها شاید بیش از یک سازمان متولی امور مذکور باشند.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه ایران از دوران کهن از پیشینه فرهنگی عظیمی برخوردار بوده است و با ورود اسلام حوزه فرهنگی این مملکت تبلور جدیدی پیدا کرد، گفت: امروز فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی با هم ادغام شده و یک فرهنگ قوی، منسجم و... پدید آورده است که طلایه دار سایر فرهنگها در دنیاست.

وی در ادامه سخنان خود افزود: در میان حوزه های علمیه به عنوان کانون های فرهنگی و مذهبی، نقش بسیار مهم و حساسی در فرهنگ سازی در جامعه اسلامی برعهده دارند، لذا با توجه و التفات به این ضروریات، باید گفت که نقش حوزه ها و مدارس علمیه برای ارتقا بیشتر فرهنگ اسلامی بسیار مهم و حیاتی است.

حجت الاسلام والمسلمین عربیان اظهار کرد: حوزه هاي علميه و روحانيت، از عناصر مهم و اصلي مولّد فرهنگ در كشور محسوب مي شوند و رفتار و کنش این قشر عظیم از جامعه، همواره به عنوان حجت شرعی جامعه محسوب می شود.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه حاملان و امانتداران دین خدا هستند، گفت: حضرت علی(ع) درباره اهمیت جایگاه حافظان و امانتداران دین خدا می فرمایند: «خدايا، ضرورت است كه در زمين تو حجتهايي باشد كه يكي پس از ديگري بر خلقت فرود آيند، تا آنها را به دينت هدايت سازند و علم تو را به آنها فرا دهند تا بدين طريق مواليان تو را از تفرقه و پراكندگي نجات دهند.»

اين استاد حوزوی تاکید کرد: در طول عمر40 ساله از انقلاب اسلامی همواره نقش حوزه های علمیه، علما، روحانیون و طلاب در پیشبرد اهداف عالیه انقلاب انکارناپذیر است، زیرا حوزه های علمیه در عصر کنونی که به نوعی عصر تبادل و تضاد فرهنگها و ادیان محسوب می شود، به خوبی توانسته اند که شعائر دینی اسلام به ویژه مذهب حقه شیعه را حفظ و صیانت نمایند.

حجت الاسلام عربیان در ادامه سخنان خود گفت: با این حال در عصر کنونی وظیفه دیگری بر دوش حوزه های علمیه در جهان اسلام قرار گرفته است و آن مقابله با جریانات منحرف و نیز دفاع از حریم و حرمت دین رسول خدا(ص) می باشد.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان تصريح كرد: امروز دفاع از دین در مقابل جریانات و نحله های منحرف که توسط دشمنان به وجود آمده اند نه تنها وظیفه ای مبرهن و بدیهی برای حوزه های علمیه است، بلکه در این مسیر حوزه های علمیه و روحانیون می توانند اقدام به فرهنگ سازی نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین عربیان خاطرنشان کرد: امروز با وجود این همه هجمه های دینی، عقیدتی و التقاطی باید گفت که حوزه های علمیه رسالت بزرگ دفاع از حریم دین را برعهده دارند.

این استاد حوزوی در ادامه با اشاره به اینکه اجرای احکام و دستورات دینی یکی دیگر از وظایف حوزه ها و مدارس علمیه می باشد، افزود: امروز حوزه های علمیه باید بتوانند زمینه های پیاده سازی احکام الهی را در جامعه فراهم آورند و این وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان در پایان گفت: امام خمینی (ره) درباره اهمیت حوزه های علمیه می فرمایند: « خلاصه كلام اينكه ما بايد بدون توجه به غرب حيله گر و شرق متجاوز و فارغ از ديپلماسي حاكم بر جهان در صدد تحقق فقه عملي اسلام برآييم و الاّ مادامي كه فقه در كتاب ها و سينه علما مستور بماند، ضرري متوجه جهانخواران نيست.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha