جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست خبری دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر فراخوان

حوزه/ مهلت ارسال مقالات برای دومین همایش ملی قرآن و هنر، پایان دی‏ماه ۱۳۹۷ و زمان برگزاری دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر نیز دهه اول اسفندماه سال جاری می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام سیدمحمدحسین نواب رئیس مدرسه اسلامی هنر، امروز در نشست خبری،‌با اشاره به سابقه تشکیل مدرسه اسلامی هنر گفت: در سال 1383 پیش جمعی از طلاب اهل هنر حوزه علمیه قم  در این مدرسه گردهم آمدند و با بهره­مندی از توان حوزویان هنرمند جوان و تجربه پیشکسوتان هنرشناس، به عنوان نخستین و تنها موسسه فرهنگی آموزشی برآمده از حوزه علمیه، در زمینه تبیین مبانی نظری دین و هنر، به آموزش و تربیت طلاب حوزه­ های علمیه مشغول شدند.  

حجت الاسلام نواب در ادامه با اشاره به برگزاری دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر گفت: بعد از برگزاری همایش اول در این موضوع و نتایج خوبی که به دست آمد، تصمیم گرفته شد تا دومین همایش نیز در این رابطه برگزار شود.

وی با بیان اینکه رشته هنر اسلامی باید احیا شود خاطر نشان ساخت: ارتباط خوبی با مراکز آکادمیک دنیا برقرار شده است تا بتوانیم آرام آرام رشته هنر اسلامی را احیا کنیم چرا که این رشته میراث گرانبهایی است که هم بار معنوی و هم بار فرهنگی به همراه خود دارد.

رئیس مدرسه اسلامی هنر قم افزود: تلاش می کنیم دبیرخانه همایش قرآن کریم و هنر تعطیل نشود و هر دوسال یکبار احیا شود.

در ادامه این نشست خبری حجّت‏ الاسلام علیرضا قائمی‏ نیا دبیر علمی دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر، به تشریح محورهای همایش پرداخت و گفت: "هنر و زیبایی در قرآن و حدیث" که شامل مفهوم شناسی واژگان زیبایی(جمال، حسن، زینت، ...) در قرآن، مؤلفه‏ های زیبایی با توجّه به توصیف قرآن از بهشت، زیبایی طبیعت و جهان خلقت از منظر قرآن، زیبایی در تفاسیر قرآن (با تأکید بر تفاسیر روایی) و هنرها(شعر، قصّه، هنرهای تجسّمی، معماری و ...) در قرآن می باشد اولین محور است.


وی در تشریح دومین محور گفت: "ادراک و فهم زیبایی قرآن"  که شامل تأثیر اعجاز قرآن در تجربه زیبایی‏ شناختی آن، تأثیر اعتقاد به کلامِ خداوند بودنِ قرآن در تجربه زیبایی‏ شناختی آن، قرائت قرآن به مثابه اجرا و نسبت آداب قرائت با تجربه زیبایی‌شناختی می باشد دومین محور این همایش است.


دبیر علمی دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر خاطر نشان ساخت: "قرآن در هنرها" شامل دستگاه‌های موسیقایی قرائت قرآن،خوشنویسی قرآن(کتابت و کتیبه‌نویسی)، تذهیب و کتاب‏ آرایی قرآن، تصویرسازی قصه‌های قرآن و قرآن در هنر معاصر سومین محور این همایش است.


حجت الاسلام قائمی نیا در تبیین محور بعدی این همایش گفت:  "قرآن و نظریه‏ های ادبی" جدید شامل روایت‏ شناسی و قرآن ،ریخت‏ شناسی قصّه‏ های قرآن ، نشانه‏ شناسی قصّه‏ های قرآن، قرآن و نقد ادبی جدید  و تصویر هنری در قرآن محور چهارم این همایش می باشد و همچنین "دراماتورژی و جنبه‏ های نمایشی قرآن" نیز محور ویژه همایش ملی قرآن کریم و هنر می باشد.

وی در پایان گفت: مهلت ارسال مقالات پایان دی‏ماه 1397 و زمان برگزاری دومین همایش ملی قرآن کریم و هنر نیز دهه اول اسفندماه 1397 می باشد.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha