جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام شهریاری

حوزه/ امروز با بکارگیری فناوری اطلاعات در قوه قضائیه ثبت بیشتر پرونده های قضایی در فضای مجازی انجام می شود و این کار توانسته برکاتی چون تسریع ثبت شکایات، رسیدگی به پرونده و عدم حضوری مردم در مراکز خدماتی قوه قضائیه را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگارخبر گزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین شهریاری، مشاور رئیس قوه قضائیه در حوزه فناوری اطلاعات، پیش ازظهر امروز دردیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی، گفت: از زمان ریاست آیت الله آملی لاریجانی بر قوه قضائیه، توجه خاصی به موضوع مرکز آمار و فناوری اطلاعات شده و با راه اندازی این مرکز بسیاری ازمشکلات در ثبت پرونده ها و شکایت رفع شده است.

وی افزود: امروز با بکار گیری فناوری اطلاعات در قوه قضائیه ثبت بیشتر پرونده های قضایی در فضای مجازی انجام می شود و این کار توانسته برکاتی چون تسریع ثبت شکایات، رسیدگی به پرونده و عدم حضوری مردم در مراکز خدماتی قوه قضائیه را به همراه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری گفت: با راه اندازی سامانه خدماتی قضایی بسیاری از فرایندهای قضایی حذف شده و از مراجعه حضوری مردم به دفاتر دادگاه و دادسرا جلو گیری شده، چون این دفاتر خدماتی همه فرایندهای قضایی را انجام می دهند، این کار برکاتی به همراه داشته که ازجمله تسهیل در کارها و ثبت و ضبط دقیق پرونده است.

مشاور رئیس قوه قضائیه در حوزه فنآوری اطلاعات بابیان اینکه بیش از 80 قلم اطلاعاتی را می توان از روی پرونده ها استخراج کرد، عنوان کرد: این کار آن قدر دقیق انجام می شود که با ثبت آن حتی می توان گفت کدام جرم در کدام شهر و به وسیله کدام شخص صورت گرفته است.

وی اظهارداشت: در سال 96 بالغ بر 5 و نیم میلیون پرونده قضایی غیر تکرار در دستگاه قضایی وارد شد که از این تعداد هر کدام به صورت میانگین سه بار در سه دوره بررسی می شوند که امروز با شمردن مراحل متکثر، بالغ بر 16میلیون پرونده در هر مرحله ای که تکراری ها را بشماریم، می رسد. همه این مراحل به وسیله رایانه امکان رصد، ثبت و پی گیری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری بابیان اینکه تمام آرای قضایی دراین پرونده ثبت و قابل رصد است، گفت: این رایانه ها مانند دوربینها عمل می کنند و جلوی بسیاری از تخلفات و فسادها را در رسیدگی به پرونده ها، شکایات، و حتی مراحل قضاوت قضات را می گیرند.

مشاور رئیس قوه قضائیه در حوزه فنآوری اطلاعات بابیان اینکه این قوه در اقدام دیگر با استفاده از فنآوری اطلاعات توانسته جلوی نقل و انتقال از شهری به شهری را بگیرد، اظهارداشت: الان به کمک ویدئو کنفراس می توان فعالیت های قضایی انجام داد. این نشان می دهد که فنأوری اطلاعات چه آثاری خوبی برای این قوه به همراه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری بابیان اینکه در مجموع 45 هزار نقطه متصل به کامپیوتر در دستگاه قوه قضائیه وجود دارد، اظهارداشت: در هر نقطه ای ثبت و ضبط می شود و آمارها کنترل و رسیدگی می شود.

مشاور رئیس قوه قضائیه در حوزه فناوری اطلاعات با بیان این که دفتر خدمات قضایی 4سال راه اندازی شده، گفت: با کمک این طرح بسیاری از خدمات که در داخل دادگاه بوده به این مرکز منتقل شده، در این مرکز خیلی سریع شکایات مردم و دادخواستها ثبت و رسیدگی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری بابیان اینکه اکنون 400 دفتر در کشور وجود دارد و قرار است تا پایان سال به هزار مرکز خدماتی برسد، افزود: یکی دیگر از اتفاقات مهم در این دستگاه، سامانه ابلاغ های الکترونیکی است. تا کنون از 16 میلیون پرونده، بالغ بر 40 میلیون ابلاغ برای مردم صادر شده است.

مشاور رئیس قوه قضائیه در حوزه فناوری اطلاعات اظهارداشت: در حال حاضر 70 درصد ابلاغها به صورت الکترونیک به دست صاحبان می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری گفت: یکی دیگر از خدمات راه اندازی سامانه ثبت نام الکترونیک است که تا کنون 10 میلیون شهروند ایرانی در آن ثبت نام کرده اند. در این طرح افراد در دسترس قوه قضائیه هستند و هر موقع قوه قضائیه بخواهد می تواند آنها را احضار کند.

مشاور رئیس قوه قضائیه در حوزه فناوری اطلاعات اظهارداشت: این کار باعث شده که در گذشته 60 درصد ابلاغ ها که به دست صاحبان نمی رسید، جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری گفت: درحال حاضر50 طرح الکترونیک در قوه قضائیه انجام شده است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha