پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
خدمت رسانی روحانیون به زائران اربعین حسینی در مرز چذابه

حوزه/ مدرسه علمیه سیدالشهداء(ع) خرمشهر همچون سال‌های گذشته، میزبان زوار اربعین حسینی است و آن دسته از کاروان‌ها و طلابی که مایل‌اند از مسیر شلمچه وارد عراق شده و به عتبات و عالیات مشرف شوند، می‌توانند در این مدرسه اسکان یافته و ماشین‌های خود را تا پس از زیارت اربعین در حیاط مدرسه پارک کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، این روزها مردم خوزستان به دو دسته تقسیم شده‌اند! دسته اول آن‌هایی که راهی طریق الحسین(ع) شده‌اند و دسته دوم، آنانی که وظیفه میزبانی و خادمی زائران کوی عاشقی اباعبدالله(ع) راه به عهده گرفته‌اند.

در میان خادمین و میزبانان زائران طریق الحسین(ع)، طلاب و روحانیون نقش پررنگی دارند، به‌خصوص آن‌هایی که در شهرهای مرزی خوزستان ساکن شده‌اند. به همین دلیل اغلب روحانیون خرمشهری در شهر مانده و به زوارالحسین(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.

اما در این بین، برآن شدیم تا گوشه‌ای از خدمات مدرسه علمیه سیدالشهداء(ع) خرمشهر را شرح دهیم؛ پس خبرنگار خبرگزاری «حوزه» مستقر در پایانه مرزی، گفتگویی با حجت الاسلام نصر حمادی، مدیر مدرسه علمیه سیدالشهداء انجام داده است که آن را در ادامه می‌خوانید.

سؤال: با سلام و عرض خدا قوت، لطفاً در خصوص مجموعه اقداماتی که پیرامون استقبال از زائران حوزوی طریق الحسین(ع) انجام دادید، توضیح دهید!؟

بسم الله الرحمن الرحیم

حوزه علمیه سیدالشهداء(خرمشهر، همچون سال‌های گذشته، میزبان زوار اربعین حسینی است و آن دسته از کاروان‌ها و طلابی که مایل‌اند از مسیر شلمچه وارد عراق شده و به عتبات و عالیات مشرف شوند، می‌توانند در این مدرسه علمیه اسکان یافته و ماشین‌های خود را تا پس از زیارت اربعین در حیاط مدرسه پارک کنند.

بحمدلله مدیریت مدرسه و جمعی از طلاب جهادی، زمینه را برای پذیرایی و اسکان کاروان‌ها به‌ویژه در زمان برگشت زائرین مهیا کرده‌اند؛ چراکه در زمان برگشت با توجه به خستگی شدید مسافرین، احتمال بروز حادثه وجود دارد و ما روحانیون تلاش می‌کنیم با ایجاد امکانات رفاهی، مسیر برگشت را برای زوار آسان کنیم.

در سال گذشته، به جمعیتی بالغ‌بر یک هزار نفر خدمت‌رسانی کرده و وسایل نقلیه‌شان را در پارکینگ مدرسه جانمایی کردیم.

امسال نیز با بسیج گسترده امکانات و نیروها، تا امروز آماری در حدود هزار نفر در مدرسه اسکان یافته و خودروهایشان را در پارکینگ مخصوص خودروهای زائرین اربعین، قرار داده‌اند.

سؤال: در این ایام با توجه به اینکه همه استعداد حوزه معطوف خدمت‌رسانی شده، آیا درس و بحث‌های طلاب انجام می‌شود؟

خوشبختانه بله. برنامه حوزه بدین‌صورت است که صبح‌ها کلاس طلاب تشکیل‌شده و به‌صورت هم‌زمان آن دسته از طلابی که کلاس ندارند، مشغول خدمت‌رسانی و اسکان زائرین هستند.

البته شیفت بندی‌هایی انجام شده که دیگر هیچ زائری بدون اسکان نماند! در هیچ ساعتی از شبانه‌روز.... پس خدمات حوزه علمیه سیدالشهداء(ع) خرمشهر به زائرین اربعین حسینی، به‌صورت 24 ساعته بوده در هر ساعتی که مسافرین مراجعه کنند، از آن‌ها پذیرایی و استقبال می‌کنیم.

سؤال: با توجه به اینکه پایانه مرزی شلمچه، تنها گذرگاه عبور اتباع غیر ایرانی به کربلای معلی است، آیا طرحی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی-تبلیغی در موکب‌ها و پایانه مرزی دارید؟

از جمله فعالیت‌هایی که کمبود آن در سال‌های گذشته، به شدت احساس می‌شد، خلأ فعالیت‌های فرهنگی-تبلیغی بود؛ به همین دلیل در سال جاری، با انسجام خوبی مبلغان را سازمان‌دهی کرده و در موکب‌ها و تکیه‌های منتهی به پایانه مرزی شلمچه، مستقر کرده‌ایم.

سؤال: چه برنامه‌هایی برای زوارالحسین(ع) در مدرسه علمیه داشتید؟

فعالیت‌هایی که مبلغان و طلاب در طول مدت خدمت‌رسانی انجام می‌دهند، در مرحله نخست، اقامه نماز جماعت اول وقت است.

همیشه این مسئله ما را آزار می‌داد که چرا در هنگام اذان، نماز اول وقت، در مسیر چند کیلومتری پایانه مرزی تا ایستگاه ترانزیت مسافرین، برگزار نمی‌شود؛ به همین دلیل با تعدادی از روحانیون، موفق شدیم کلیه موکب‌های مسیر منتهی به ایستگاه ترانزیت را پوشش تبلیغی دهیم و امروز، نماز اول وقت و جماعت توسط روحانیون اقامه می‌شود.

در مورد زائرین غیر ایرانی نیز، باید تصریح کنم که انصافاً حوزه علمیه خرمشهر میزبان خیل کثیری از مشتاقان غیر ایرانی و حتی غیر مسلمانی بود که برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی، راهی مرز شده بودند.

سؤال: حال و هوای آن‌ها چگونه بود!؟

خداروشکر مدرسه علمیه، امروز میزبان زوار افغانستان بود. حقیقتاً با مشاهده شور و اشتیاق آن‌ها برای پیوستن به جمیعت میلیونی مشتاقان اباعبدالله الحسین(ع)، جانی دوباره در وجود ما شکل گرفت. از سینه‌زنی جانانه افغانی‌ها گرفته تا اقامه نماز جماعت چند ملیتی، همه از سوژه‌هایی بود که خستگی را از تن و جان ما بیرون آورد.

کلام آخر....؟

نکته حائز اهمیت پایانی که باید به آن اشاره کنم این است؛

ازآنجایی‌که دشمن در سال جاری، تلاش کرده تا بین دو ملت ایران و عراق و حتی مسلمانان تفرقه ایجاد کند، یکی از محورهای تبلیغی روحانیون، تبلیغ این‌گونه وسایل برای زوار است تا خدایی نکرده در آن‌سوی مرز، شاهد اتفاقی ناخوشایند نباشیم و همواره این نکته را به مردم و زائرین منتقل کرده‌ایم که هر ایرانی به‌مثابه یک سفیر فرهنگی است که پیام‌آور وحدت و برادری می‌باشد.

 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha