پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بازی های کامپیوتری هالیوودی

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب تصریح کرد: سرگرم شدن بیش از حد کودکان و نوجوانان به بازی های رایانه ای ، عوارض نامطلوب جسمی و روانی برای آن ها به همراه دارد.

فائزه حسین خانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما آن طور که باید و شاید سیستم رده بندی سنی به درستی اجرا نمی شود ، چه آن که بچه های کم سن وسال ، بازی های مربوط به بزرگسال، با محتوای پرخاشگرانه و خطرناک را بازی می کنند و لذا در فرآیند بازی ،تمام خشونت خود را اعمال کرده و این مساله می تواند مشکلات روحی و روانی برای آن ها به وجود آورد.

وی افزود: البته این طور نیست که بازی های رایانه ای فقط عوارض نامطلوب داشته باشد بلکه دارای ویژگی های مثبتی چون پُر کردن اوقات فراغت و افزایش خلاقیت در درون کودکان و نوجوانان نیز هست، منتهای مراتب بحث بر سر میزان زمان پرداختن به آن ها از یک سو و خود بازی رایانه ای و محتوای آن است که دارای اهمیت بیشتری می باشد.

حسین خانی ادامه داد: به عنوان مثال بازی های فکری رایانه ای یا بازی هایی که با خلاقیت و مدیریت توأمان است ،ناخودآگاه مدیریت داشتن و خلاقیت فرد را مورد توجه قرار داده و به این وسیله زمینه رشد او را فراهم می کند.

وی همچنین با اشاره به این که عمده بازی های رایانه ای، استرس بسیاری را به شخص وارد می کند، گفت : معمولاً بچه ها دوست دارند قهرمان بازی باشند ، بنابراین زمان زیادی را به بازی اختصاص می دهند که اثرات مخربی مانند استرس، بی خوابی ،ضعف های بینایی و مشکلات ستون فقرات را برای آن ها پدید می آورد که این مساله نیازمند دغدغه مندی بیشتر والدین است.

این کارشناس مسایل رسانه ای خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت که نشستن مداوم بچه ها در پشت سیستم و انجام بازی مانع از استفاده کردن اندام ها وترشح صحیح و مطلوب هورمون ها می شود و حال آن که این اندام ها در سن رشد باید در قالب ورزش و فعالیت های فیزیکی مورد استفاده قرار بگیرند.

وی با اشاره به این که از سوی دیگر هیجان و جیغ های بلند عصبی در بچه ها به واسطه بازی ها و به ویژه بازی های خشن است، افزود: برخی بچه ها دچار تیک های عصبی می شوند یا یک قسمتی از بدن آن ها درگیر پرش های عصبی و غیر ارادی می شود.

حسین خانی همچنین گفت: بدخلقی ،بهانه گیری ، بی نظمی و خود محوری از مهمترین اثرات برخی از بازی های رایانه ای است و اساساً این قبیل بازی ها به شکلی طراحی و ساخته می شوند که فرد به عنوان یک قهرمان به صورت تک نفره احساس می کند بازی بزرگی را انجام می دهد و یا دنیا را با این بازی نجات داده است که این مورد اثر مخربی روی او دارد ، به این جهت که بچه ها خودمحور می شوند و از کار گروهی و همکاری با دیگران لذت چندانی نمی برند.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha