جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام نادر رنجبر

​حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) قروه ویژگی ها و صفات بارز رسول اکرم (ص) را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام نادر رنجبر، در مراسمی که به مناسبت سالروز وفات رسول خدا (ص) و شهادت امام حسین مجتبی(ع) در مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان قروه برگزار شد، اظهار داشت: رسول خدا(ص) به عنوان یکی از برگزیده ترین انسان های عالم، دارای ابعاد شخصیتی خاصی بودند که همین ویژگی ها بود که مقام نبوت را به ایشان دادند.

حجت الاسلام نادر رنجبر ادامه داد: اولین و مهمترین خصیصه رسول خدا، خوش نامی وی در بین قبیله و حتی سرزمین عربستان بود، تا جایی که همه وی را به عنوان محمد امین می شناختند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر نزدیک به  4 دهه قبل از نبوت در بین قبیله قریش زندگی کرده بود، افزود: زندگی حضرت محمد (ص) خالی از دورویی و صفات زشت و حالات ناپسند بود، وی نزد همه فردی صادق و امین به حساب می‌آمد و همین عامل باعث شد که وقتی پیامبر بعدها رسالت خود را ابلاغ کرد،‌ مشرکان شخص او را تکذیب نکردند بلکه آیات را منکر می‌شدند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) قروه اظهار داشت: از سوی دیگر پیامبر خدا در قبیله ای رشد و نمو یافته بود که در بین سایر قبایل عرب از جایگاه بالایی برخوردار بود و همین امر موقعیت رسول خدا (ص) را تضمین و تثبیت می کرد.

حجت الاسلام رنجبر در ادامه سخنان خود بیان داشت: یکی دیگر از ویژگی های خاص و بی نظیر رسول خدا (ص)، اخلاق نیکو و پسندیده وی با دیگران بود. قرآن کریم درباره رفتار و اخلاق پیامبر اکرم می فرماید:«تو بر اخلاقی بزرگ و گرانمایه تکیه داری».

وی تصریح کرد: در تاریخ آمده است که رسول خدا در بیشتر زمانها خاموش بود و جز در حد نیاز سخن نمی‌گفت. هرگز تمام دهان را نمی‌گشود، بیشتر تبسم داشت و هیچ‌گاه به صدای بلند نمی‌خندید، چون به کسی می‌خواست روی کند، با تمام تن خویش برمی‌گشت. به پاکیزگی و خوشبویی بسیار علاقه‌مند بود، چندان‌که چون از جایی گذر می‌کرد، رهگذران پس از او، از اثر بوی خوش، حضورش را درمی‌یافتند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) قروه گفت: حضرت علی علیه السلام درباره ویژگی رسول خدا می فرمایند: «هر کس بدون آشنایی قبلی او را می‌دید هیبتش او را فرامی‌گرفت. هر کس با او معاشرت می‌کرد و با او آشنا می‌شد دوستدار او می‌گردید، پیامبر نگاهش را میان یارانش تقسیم می‌کرد و به هر کس به‌اندازه مساوی نظر می‌افکند و «هرگز رسول خدا با کسی دست نداد که دستش را از دست او بردارد جز آنکه آن طرف ابتدا دستش را بکشد».

این استاد حوزوی در ادامه با اشاره به اینکه صفات بارز رسول اکرم (ص) بسیار بیشمار است و در این جلسه بیان یکایک آنها هرگز نمی گنجد، گفت: از دیگر صفات بارز رسول خدا؛ زهد ایشان بود.

حجت الاسلام رنجبر با اشاره به اینکه رسول خدا زندگی زاهدانه ای داشتند، اظهار داشت: خوراک وی از منزل و اثاث و لباس نیز زاهدانه بود.‌ای بسا ماه‌ها می‌گذشت که در خانه وی برای طبخ، آتش نمی‌افروختند، غذایش همه خرما و نان جو بود. هیچ وقت دو روز پیاپی غذای سیر نخورد. وی یک روز دو بار سیر از سفره برنخاست.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) قروه اظهار داشت: از دیگر صفات بارز و ارزنده رسول اکرم (ص)، آراستگی و نظم ایشان بود که توجه همه را جلب کرده بود. پیامبر اکرم در زندگی خود بسیار تابع نظم و مقررات بودند و برای هر کار و هر عملی به صورت دقیق برنامه ریزی می فرمودند.

وی تصریح کرد: همچنین هیج کس در طول عمر و حیات رسول خدا، وی را ژولیده ندید، پیامبر اکرم (ص) همیشه موی سر را صاف می‌کرد و شانه می‌زد و نه تنها برای خانواده خود بلکه برای یارانش نیز خود را می‌آراست. ایشان در مسافرت هم به نظم ظاهری خود توجه داشتند و پیوسته پنج چیز را با خود همراه داشت؛ آیینه، سرمه دان، شانه، مسواک و قیچی.

حجت الاسلام رنجبر در پایان سخنان خود بیان داشت: لذا با توجه به این صفات بارز که از رسول اکرم (ص) نقل شد، همه ما به عنوان امت وی باید صفات و خصایل نیکوی این بزرگوار را چراغ راه خود قرار دهیم تا در زندگی دنیوی و اخروی خوشبخت و سعادتمند شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha