پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین بی آزار شیرازی

حوزه/ در تاریخ اسلام آمده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، گفت وگویی با مسیحیان نجران داشتند که به جریان مباهله انجامید. بیش از هشتادآیه سوره آل عمران برای این گفت وگو ها نازل شده است.اخلاق و ادب گفت وگو باید رعایت شود، در سراسر قرآن کریم گفت وگو به نحو جدال احسن به ما آموزش داده شده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین بی آزار شیرازی امروز در چهارمین نشست از سلسله پیش نشست های همایش بین المللی امام رضا و گفت وگوی ادیان که در دانشگاه ادیان و مذاهب در قم برگزار شد، در سخنانی گفت: این نشست که به عنوان پیش نشست همایش بین المللی امام رضا و گفت وگوی ادیان برگزار می شود در رابطه با کمیسیون خدامحوری است که به میزبانی دانشگاه ادیان و مذاهب که افتخار شهر قم است در حال برگزاری می باشد و اینکه ما در شهر مقدس قم چنین فضایی برای گفت‌وگوی ادیان فراهم کرده ایم از افتخارات جمهوری اسلامی است.

عضو شورای علمی و برنامه ریزی همایش بین المللی امام رضا و گفتگوی ادیان افزود: در تاریخ اسلام آمده که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، گفت وگویی با مسیحیان نجران داشتند و به جریان مباهله انجامید؛ بیش از هشتادآیه سوره آل عمران برای این گفت وگو ها نازل شده است .

این استاد دانشگاه بیان داشت: اخلاق و ادب گفت‌وگو باید رعایت شود، در سراسر قرآن کریم گفت وگو به نحو جدال احسن به ما آموزش داده شده ؛ در آن گفت وگو مسیحیان نجران می خواستند بدانند چطور می شود کسی که درس نخوانده، آورنده دین جدید باشد.

وی افزود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم می‌خواهند به آنها آموزه های اسلامی را بیاموزند. در آن نشست پیامبر اکرم(ص) ابتدا از مشترکات آغاز می کنند و داستان خانواده عمران را به بهترین وجه تعریف می کنند تا جایی که حضرت عیسی علیه السلام می خواهند متولد بشوند. داستان در اینجا قطع می شود و به سراغ وحی الهی می روند و در ادامه از وحی الهی به این جریان می پردازند و می خواهند به مخاطب بفهمانند همانطور که حضرت مریم بدون تماس با بشری حامل حضرت عیسی مسیح که کلمه الله هست شدند.

حجت الاسلام والمسلمین بی آزار شیرازی ادامه داد:  کلمه الله یعنی قرآن کریم هم به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بدون تماس با استادی نازل شده و همانطور که حضرت عیسی دارای معجزاتی است که سخن گفتن با مردم است، قرآن کریم هم با مردم سخن می گوید و همانطور که حضرت عیسی(ع) بیماران را شفا می داد و از غیب خبر می داد، قرآن هم همینطور است و همانطور که حضرت عیسی مردگان را زنده می کرد، قرآن هم بشریت و ملت ها را زنده می کند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: این تعبیر  که قرآن و حضرت عیسی  کلمه الله هستند، بسیار جالب است و ابن عربی می گوید: همانطور که نفس انسان اراده به ساخت کلماتی می کند و آن را القاء می نماید، کلام الهی نیز بصورت قرآن مکتوب و حضرت عیسی اراده و القا شده است.

وی با بیان این که یکی از دلایل مسیحیان برای خدا بودن حضرت عیسی، تمسک آنها به اولین آیه انجیل هست که در ابتدا کلمه بود و کلمه با خدا بود، گفت: قرآن این کلمه را تصحیح می کند و میفرماید کلمه ی خدا بود، نه اینکه کلمه خود خدا بود.

عضو شورای علمی و برنامه ریزی همایش بین المللی امام رضا و گفت وگوی ادیان افزود: تمسک آنها هم مرده زنده کردن و بیمار شفا دادن بود، امام رضا علیه السلام از این سخن جاثلیق که این سخن را ابراز داشت، می فرماید خیلی از انبیای دیگر هم مردگان را زنده می کردند، مثل حضرت ابراهیم(ع) که آن چهار مرغ را زنده کرد و حضرت موسی(ع)بعد از صاعقه ای که همراهانش در کوه تور را فراگرفت، آنها را به دنیا بازگرداند.

سخنران این نشست علمی اظهارداشت: امام رضا علیه السلام می فرماید من از عیسای شما گله دارم که کم  عبادت می کرده است. آن عالم مسیحی گفت نه بلکه حضرت عیسی بسیار اهل عبادت و روزه و نماز بوده اند. در همین جا امام رضا علیه السلام فرمودند، چطور می شود کسی که خودش خداست، خدا را عبادت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha