جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 معصومه نصیری قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران

حوزه/ قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران، ارتقای سواد رسانه ای در کشور را از الزامات مهم مقابله با دشمن در عرصه جنگ نرم برشمرد.

معصومه نصیری در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در یادداشت اخیرشان خطاب به تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران سیما اظهار داشت: این که ده ها اندیشکده در سراسر دنیا از طریق جنگ نرم و هوشمند قصد سلطه فرهنگی بر بسیاری از ملل را دارند، بر کسی پوشیده نیست اما این که ما با علم به این مهم، کجای این مبارزه ایستاده ایم، نکته ای است که به هیچ وجه نباید از آن غافل شد.

وی با بیان اینکه جنگ نرم و ضرورت برنامه ریزی برای مواجه هوشمندانه با آن طی سال های اخیر همواره مورد تاکید بوده، افزود: جنگ نرم با پشتوانه قدرت نرم انجام می گیرد پس باید تمام ابزارهای حامل قدرت نرم را به عنوان ابزارهای چنین نبردی مورد توجه و شناسایی قرار داد؛ این ابزارها در روزگار فعلی هرگونه وسیله انتقال دهنده پیام را شامل می شود و لذا در عصر ارتباطات، انواع رسانه در زمره ابزار جنگ نرم به شمار می‏آیند.

این پژوهشگر سواد رسانه ای همچنین با تاکید بر اینکه در جنگ نرم، افکار عمومی مورد هجمه قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: در جنگ نرم خدشه بر روحیه، عزم و اراده ملت ها و.... به عنوان عوامل قدرت ملی از اهداف مهم است.

وی همچنین گفت: در جنگ نرم اثری از توپ و تانک و تسلیحات دیده نخواهد شد اما به مراتب خسارات جبران ناپذیرتری را مشاهده خواهیم کرد، بنابراین در این عرصه باید انواع تولیدات رسانه ای در راستای آگاه سازی افکار عمومی، خنثی سازی اقدامات نیروی مهاجم و اساسا اقدام به هنگام و دقیق صورت گیرد.

نصیری در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه رسانه این روزها ابزار اصلی دشمن برای جنگ نرم علیه کشورهاست، تاکید کرد: آموزش و ارتقای سواد رسانه ای به عنوان واکسنی که مخاطب را به کنشگری هوشمند و فعال در برابر رسانه تبدیل می کند، در کنار توجه به تولیدات رسانه ای، راهکار موثر مقابله با جنگ نرم دشمن است.

وی افزود: نفی "جنگ نرم تمام عیار" علیه کشور و برخورد ساده انگارانه با این مساله و فقدان استراتژی مدون و مشخص جهت مقابله با آن، بازی در زمین دشمن است و از این حیث بنده معتقدم که ارتقای سواد رسانه ای قطعاً به عبور همراه با سلامت مخاطبان از این گردنه سخت کمک خواهد کرد.

قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران، دغدغه این تشکل مردم نهاد را ارتقای مهارت شهروندان در مواجه با رسانه و انواع تولیدات آن و تربیت رسانه ای مخاطبان عنوان کرد و ابراز داشت: ارتقای سواد رسانه ای مخاطبان، بی شک نیازمند عزمی ملی است تا این مهم به عنوان نهضتی فراگیر مورد توجه و حمایت واقع شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha