سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تکروی ترامپ زنگ خطر را در اروپا به صدا درآورد

تصمیم یکجانبه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان توام با کناره گیری «جیمز متیس» وزیر دفاع ایالات متحده، اروپا را پریشان احوال کرده و درخواست ها در این قاره برای استقلال راهبردی از واشنگتن را افزایش داده است.وال استریت ژورنال در ادامه این گزارش آورد: مقام های اروپایی نگرانند که ایران و روسیه خلا ناشی از کاهش حضور آمریکا را (در سوریه) پر کنند و همچنین اختلاف رو به رشد در ائتلاف ترانس - آتلانتیک (آمریکا و اروپا) را مورد توجه خاص قرار می دهند.دیپلمات های اروپایی همچنین از بابت تصمیم آمریکا، احساس خیانت و عهدشکنی می کنند، زیرا اروپا بیش از آمریکا با تهدیدهای تروریستی، موشکی و آوارگان مواجه است.خروج نظامیان آمریکا از افغانستان، نیروهای اروپایی را در معرض خطر بزرگ تری قرار می دهد، زیرا بسیاری از دولت های اروپایی که تحت فشار واشنگتن بر شمار نیروهای خود در این کشور افزوده اند، اکنون احتمالا تعهدات خود را در زمینه تامین نیروی انسانی در افغانستان، مورد ارزیابی مجدد قرار می دهند.بسیاری در اروپا اعتبار خاصی برای جیمز متیس به عنوان ژنرالی بازنشسته و حامی پروپا قرص ناتو و اروپا قائل بودند و کناره گیری وی در اعتراض به تصمیمات ترامپ در مورد سوریه و افغانستان، کشورهای اروپایی را دلسرد و سرخورده کرده است.

 

ترامپ با تعطیلی دولت چراغ اقتصاد را خاموش کرد

پس از آن که اعضای کنگره آمریکا نتوانستند بر سر تامین مالی ساخت دیوار مرزی با مکزیک به توافق برسند، دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا دستور تعطیلی محدود دولت را صادر کرد.تعطیلی محدود دولت آمریکا دارای تبعات گسترده‌ای بر بازار کار و اقتصاد این کشور خواهد بود به گونه‌ای که از ۱۲ ردیف بودجه‌ای آمریکا، تنها بودجه برای ۵ ردیف دفاعی، سلامت و خدمات انسانی، آموزش، امور کهنه سربازان و انرژی پرداخت شد و بودجه سایر نهادها از جمله نهادهای مرتبط با کشاورزی، بازرگانی، حمل و نقل و توسعه شهری تا زمان بازگشایی دولت به حال تعلیق در خواهد آمد.در زمان تعطیلی دولت فدرال، ۴۲۰ هزار کارمند دولتی باید بدون پرداخت حقوق به کار خود ادامه دهند و یا به مرخصی بدون حقوق بروند که در این میان، پرداخت حقوق و مزایا به ۹۵ درصد کارکنان ناسا، ۸۶ درصد کارمندان اتاق بازرگانی و ۸۳ درصد کارکنان وزارت خزانه‌داری آمریکا به حالت تعلیق در خواهد آمد.تنها در طی سال جاری میلادی، دولت فدرال آمریکا ۲ بار تعطیل شده بود که در ماه ژانویه ۳ روز و در ماه فوریه یک روز به طول انجامید. این برای نخستین بار از سال ۱۹۷۹ میلادی است که دولت آمریکا در نیمه شب تعطیل می‌شود. طولانی ترین مدت تعطیلی دولت آمریکا مربوط به تعطیلی ۲۱ روزه در دسامبر ۱۹۹۵ و تعطیلی ۱۸ روزه سپتامبر ۲۰۱۳ بوده است.

 

تب پولی جلیقه زردها در فرانسه فروکش کرد

تب اعتراض جلیقه زردها در فرانسه که پاریس را در چند هفته گذشته متشنج کرده است، روز شنبه با آغاز تعطیلات کریسمس، اندکی فرو نشست.به عنوان نمونه، کاخ ورسای در خارج از پاریس، در روز پس از فراخوان جلیقه زردها برای تظاهرات در این قصر معروف، بسته شد.یکی از دلایل از تب و تاب افتادن اعتراضات در فرانسه، امتیازاتی است که «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه به معترضان داده است.پرداخت اضافه کاری عاری از کسر مالیات و ثابت نگه داشتن قیمت برق و گاز در زمستان سال جاری از جمله این امتیازات است.براساس این گزارش، بیشتر شهرهای فرانسه به ویژه پاریس متحمل هفته ها اعتراضات جنبشی سراسری موسوم به جلیقه زردها بوده که اعتراض شان به تدریج به خشونت گرائیده است.مجموع رشد اقتصادی فرانسه در سال 2018، یک ونیم درصد پیش بینی می شود که از رقم یک و شش درصدی ماه اکتبر (مهر - آبان) و رقم دو و سه درصدی سال گذشته کمتر است.

 

پکن-پاریس منهای ایران شد

به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران، تحریم‌های داخلی مانند مقررات سخت و پیچیده، باعث شده کشورها مسیر کوتاه ایران را دور زده و مسیرهای جایگزینی را پیدا کنند و اگر روال همین طور ادامه یابد، ایران از خط آهن پکن-پاریس حذف خواهدشد. راه‌آهن را می‌توان یکی از ایمن‌ترین و ارزان‌ترین مسیرهای انتقال بار و مسافر در تمام دنیا دانست. از همین رو توسعه ریلی در اکثر کشورهای دنیا در اولویت قرار گرفته است. چین نیز در تلاش است تا به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، از این روش برای صادرات کالاهای خود به دو قاره بزرگ آسیا و اروپا استفاده کند، دو قاره‌ای که 69 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده و بزرگ‌ترین بازار جهان به شمار می‌روند.چین با این هدف طرح خط آهن پکن-پاریس را در دستور کار قرار داده که از آن به‌عنوان خط آهن جاده ابریشم نیز یاد می‌شود. نکته مهم این است که ایجاد جاده ریلی ابریشم این امکان را برای ایران و خاورمیانه فراهم می‌کند تا از موقعیتی ژئوپلیتیک به منطقه‌ای ژئواکونومیک تبدیل شده و از مزیت‌های اقتصادی آن بهره‌مند شوند.

 

چین آنروا را نجات داد

دولت چین از کمک 2.3 میلیون دلاری به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی «آنروا» خبر داد.آژانس آنروا در بیانیه ای اعلام کرد که در پی فراخوان فوری این نهاد جهت جمع آوری کمک برای اراضی اشغالی فلسطین، دولت چین 2.3 میلیون دلار به این آژانس کمک کرده است.آژانس آنروا از کمک های چین به این نهاد تقدیر و تشکر کرد.آنروا تأکید کرد که این کمک ها صرف بسته های غذایی برای نزدیک به یک میلیون آواره فلسطینی طی دو ماه آینده خواهد شد.گفتنی است آژانس آنروا در پی قطع کمک های مالی آمریکا، با بحران مالی بی سابقه ای مواجه است.

 

ناجا درگاه شرط‌بندی را بست

مطابق با آمارهای رسمی، ۳۵۴۰ پایانه متعلق به ۳۱۳۴ پذیرنده که در سایت‌های قمار مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت، غیرفعال شدند و ۷۳۴ کد ملی در فهرست سیاه قرار گرفت.پایش و انسداد سریع درگاه‌های پرداخت اینترنتی فعال در سایت‌های قمار، شرط‌بندی و سایر مصادیق مجرمانه همواره در دستور کار شبکه پرداخت کشور بوده اما پس از اوج‌گیری فعالیت این سایت‌ها به بهانه برگزاری جام‌جهانی فوتبال در تابستان گذشته، هماهنگی‌های جدیدی میان بانک‌مرکزی، دادستانی، پلیس فتا، وزارت اطلاعات و سایر نهادهای مرتبط صورت گرفت که نتیجه این هماهنگی‌ها چابکی بیشتر شبکه پرداخت الکترونیک در برخورد با درگاه‌های پرداخت اینترنتی فعال در سایت‌های غیرقانونی بود. رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در این باره گفت: به منظور مبارزه با قمار و شرط‌بندی و جلوگیری از کلاه‌برداری عاملان دایرکننده قمارخانه‌های مجازی، همکاری‌ و تعاملاتی میان پلیس فتا، دادستانی کل کشور و سیستم بانکی با پیگیری بانک مرکزی شکل گرفته که نتایج بسیار خوبی در جلوگیری از هدررفت سرمایه‌ها و افزایش فعالیت این‌ سایت‌ها داشته است. بر همین اساس طبق تازه‌ترین آمار واحد نظارت بر شبکه شاپرک از ابتدای سال جاری تا ۲۵ آذر ماه مجموعا ۳۵۴۰ پایانه متعلق به ۳۱۳۴ پذیرنده که از درگاه‌های ثبت شده به نام آن‌ها در سایت‌های قمار و... سوءاستفاده می‌شد، غیرفعال شده و ۷۳۴ کد ملی نیز در فهرست سیاه قرار گرفته‌است.بر همین اساس طبق تازه‌ترین آمار واحد نظارت بر شبکه شاپرک از ابتدای سال جاری تا ۲۵ آذر ماه مجموعا ۳۵۴۰ پایانه متعلق به ۳۱۳۴ پذیرنده که از درگاه‌های ثبت شده به نام آن‌ها در سایت‌های قمار و... سوءاستفاده می‌شد، غیرفعال شده و ۷۳۴ کد ملی نیز در فهرست سیاه قرار گرفته‌است.

 

اتحادیه اروپا برای «قرآن اروپایی»  بودجه میلیاردی بست

اتحادیه اروپا «مرسدس گارسیا ارینال»، محقق و مورخ اسپانیایی، را مکلف به تحقیقی درباره تاریخچه قرآن کریم در مناطق مسیحی اروپا کرده و بودجه‌ای ۱۰ میلیون یورویی برای تحقق این هدف اختصاص داده است.این تحقیق که «قرآن اروپایی» نام گرفته است، شش سال به طول خواهد انجامید و مورخ اسپانیایی مکلف به اجرای این طرح بر تحقیق درباره نشر، تفسیر، ترجمه و استفاده از قرآن در اروپا از قرون وسطا تا عصر روشنگری متمرکز خواهد بود.مرسدس گارسیا ارینال در این باره گفت: هدف از این تحقیق شناخت چگونگی نفوذ قرآن، که نماد ملتی بیگانه (غیراروپایی) بوده، درتاریخ فکری و فرهنگی کشورهای اروپایی است.وی افزود: بسیاری از اروپایی‌ها معتقدند که اسلام پس از جنگ جهانی دوم و با تفکیک امپراطوری‌های استعماری وارد اروپا شد.این مورخ اسپانیایی تأکید کرد: نخستین ترجمه لاتین قرآن به قرن دوازدهم میلادی برمی‌گردد و دو فرقه فرانسیسکن و دومینیک، از فرقه‌های مسیحیت، در آن زمان آن  را برای انقلاب علیه اسلام به کار بردند.وی یادآور شد: آن‌ها تلاش کردند به مسلمانان تلقین کنند که محتوای قرآن مطالبی دروغ (اکاذیب) و تناقضات است.عصر روشنگری جنبشی فکری و فلسفی در تاریخ تفکر غرب بود که از میانه‌های سده هفدهم آغاز شد و تا پایان سده هجدهم ادامه داشت. این جنبش انقلاب‌های عظیمی را در علم و فلسفه به وجود آورد که در نهایت باعث از میان‌ رفتن کامل جهان‌بینی قرون وسطایی شد.

 

شیر رام نشد

باوجود تصویب ستاد تنظیم بازار و تاکید چندباره مدیران و مسئولان ذیربط مبنی بر کاهش قیمت محصولات لبنی، در عمل، خبری از کاهش قیمت ها نیست. باگذشت نزدیک به دو هفته از تصویب و ابلاغ مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار درباره قیمت های جدید محصولات لبنی و شیر خام، هنوز ارقام اعلام شده در مصاحبه های دبیر انجمن صنایع لبنی، روی محصولات توزیع شده در مغازه ها نقش نبسته و به نظر می رسد تولیدکنندگان علاقه دارند تا آخرین حد ممکن از یکی از بندهای مصوبه استفاده کنند.به گفته رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی، پس از اعلام ابلاغیه، به کارخانه ها فرصت داده شده تا با رعایت دوره قرنطینه کالا، خود را با شرایط بازار تطبیق دهند.همچنین اجازه داده شده است محصولاتی که قبل از ابلاغ مصوبه، مهر قیمت خورده و توزیع شده اند، با همان قیمت های قبلی فروخته شوند.

 

استرالیا گاز ایران را جا گذاشت

یک کارشناس انرژی گفت: استرالیا با پیشی گرفتن از قطر به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز مایع در دنیا جایگاه خود را بهبود داده در حالیکه ایران راهبردی برای گسترش نفود در بازارجهانی گاز ندارد.ایران دومین دارنده­ ذخایر گاز طبیعی با ۱۸ درصد از ذخایر گاز دنیاست اما با وجود داشتن ذخایر عظیم، سهم قابل توجهی از بازار گاز جهان در اختیار ایران نیست. در حال حاضر تنها صادرات گاز ایران به کشورهای ترکیه و عراق است که سهمی کمتر از ۲ درصد صادرات گاز جهان را در  اختیار ایران قرار داده است.وی با اعلام اینکه استرالیا به تازگی با پیشی گرفتن از قطر به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز مایع در دنیا جایگاه خود را ارتقا بخشیده است، ادامه داد: قطر نیز دیگر صادر کننده بزرگ ال ان جی، همانند استرالیا به دلیل محدود بودن صادرات از طریق خط لوله با توسعه واحدهای مایع سازی خود سهم خود را از بازار گاز دنیا تثبیت کرده است.متاسفانه فقدان راهبرد مناسب در صادرات گاز موجب عقب ماندگی کشور از رقبا در این بازار شده است. به نحوی که در سال‌های اخیر نه تنها صادرات گاز پیشرفت قابل توجهی نداشته بلکه حتی قراردادهای قطعی صادرات همچون خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان در این زمینه معطل مانده است. بدین منظور اولویت بندی گزینه‌های صادرت گاز و تبیین راهبرد تجارت گاز کشور امری ضروری است.

 

آمریکا برق عراقی ها را معاف کرد

وزارت خارجه آمریکا به عراق، برای ادامه پرداخت بابت خرید برق از ایران، معافیتی ۹۰ روزه از تحریم‌های ایران اعطا کرد.دولت ترامپ در ماه نوامبر تحریم‌های جدیدی را بر علیه ایران وضع کرد اما به برخی از کشورها معافیت‌هایی اعطا کرد تا بتوانند تقاضای انرژی خود را تامین کنند.به گفته سخنگوی وزارت کشور آمریکا، واشنگتن در حال مذاکره با عراق است تا وابستگی این کشور به گاز ایران را قطع کند و استقلال انرژی آن را افزایش دهد.

 

بودجه بازهم ذخیره ارزی را برد

شرایط خاص حاکم بر بودجه ۱۳۹۸ موجب شد تا سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی بار دیگر در خلاف مسیر قانونی قرار گیرد و ۱۴درصد از منابعی که باید ذخیره می‌شد در اختیار دولت گذاشته شود. در این بین گرچه تاکید بر این است که سهم نفت در بودجه سال آینده کم شده ولی در واقعیت کاهش وابستگی چندانی به نفت انجام نشده و ارز متعلق به صندوق بار دیگر به بودجه اضافه شده است.با این حال بار دیگر شرایط خاص اقتصادی و بین المللی موجب شده تا با کاهش درآمدهای نفتی و به تبع آن کاهش منابع در اختیار دولت، بار دیگر سهم ذخیرا ارزی از محل نفت مورد اشاره قرار گرفته وکاهش پیدا کند و صرف بودجه عمومی دولت شود.

 

آمریکا تجارت جهانی را تهدید به رکود کرد

مارک وانهوکلن سفیر اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی طی سخنرانی در نشست این سازمان درباره سیاست‌های تجاری آمریکا گفت: نظام تجارت بین‌الملل دچار بحران جدی شده و آمریکا منشا این بحران است.وی در این سخنرانی به شدت نسبت به سیاست اعمال تعرفه و همچنین رویکرد حمایتگرایانه واشنگتن در حوزه تجارت انتقاد کرد.آمریکا مدت‌هاست که می‌گوید ساختار سازمان تجارت جهانی باید اصلاح شود و مدعی است که در قالب قوانین این سازمان با آمریکا در حوزه تجارت بین‌الملل به صورت ناعادلانه برخورد می‌شود.آمریکا همچنین تهدید کرده است در صورت ادامه این روند از سازمان تجارت جهانی خارج خواهد شد.در حالی که چندین شکایت نسبت به سیاست‌های حمایتگرایانه آمریکا توسط دیگر کشورها به سازمان تجارت جهانی ارائه شده است اما به نظر می‌رسد خود این سازمان نیز در بحران موجودیت به سر می‌برد چرا که سران گروه 20 اخیرا توافق کردند که ساختار آن را اصلاح کنند.در نشست گروه 20 در آرژانتین سران کشورهای جهان اعلام کردند که این سازمان نیازمند تغییر و بهبود است تا بتواند به ایفای نقش خود در نظام تجارت بین‌الملل ادامه دهد.

 

داووس در برابر روسیه عقب‌نشینی کرد

مجمع جهانی اقتصاد از موضع قبلی خود در قبال تعدادی از فعالان اقتصادی روس عقب نشینی کرد و اعلام کرد: آنها به اجلاس امسال دعوت خواهند شد.پیشتر مجمع جهانی اقتصاد از احتمال دعوت نشدن برخی فعالان اقتصادی روسیه برای شرکت در اجلاس داووس خبر داده بود اما پس از این اقدام مسکو مجمع جهانی اقتصاد را تهدید کرد که آن را بایکوت خواهد کرد.آلویس زوینگی در بیانیه مجمع جهانی اقتصاد آمده است:‌روسیه در اجلاس این مجمع در ماه ژانویه که به صورت سالانه در داووس سوئیس برگزار می‌شود؛ حضور خواهد داشت.آلویس زوینگی مدیر اجرایی مجمع جهانی اقتصاد گفت: از اینکه مسکو قرار است هیأتی بلندپایه دولتی و بازرگانی خود را به داووس بفرستد، خوشحال است.وی ادامه داد:‌خوشحالم که پس از گفت‌وگو با تمام طرف‌ها و با در نظر گرفتن شاکله قوانین بین‌المللی و با حمایت قاطع دولت سوئیس ما شاهد حضور سران سیاسی و نمایندگان تجاری کشورهای گروه 20 در داووس خواهیم بود.آلویس زوینگی همچنین تاکید کرد:شخصیت‌های روسی که از سوی غرب تحریم شده‌اند نیز در این اجلاس شرکت خواهند کرد و تمام اقدامات لازم برای تضمین حضور آنها بر مبنای شرایط قانونی کنونی اتخاذ شده است.پیشتر مجمع جهانی اقتصاد به طور ضمنی از احتمال عدم حضور شخصیت‌های روس که از سوی غرب و آمریکا تحریم شده‌اند، در اجلاس داووس سخن گفته بود.

 

مرغ از تخم مرغ پیشی گرفت

عظیم حجت اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.وی با اشاره به اینکه مرغ در برخی خرده فروشی‌ها با نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به بالا عرضه می‌شود، افزود: با توجه به تاخیر عرضه مرغ در ابتدای هفته، هر کیلو مرغ در برخی نقاط با قیمت ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود.حجت با اشاره به دلایل گرانی مرغ در روز‌های اخیر در بازار بیان کرد: افزایش هزینه‌های تولید دلیل اصلی بالا رفتن قیمت تمام شده تولید و نرخ فروش مرغ در خرده فروشی هاست.عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی برای فروش هر کیلو مرغ مورد تایید ما نیست، گفت: با توجه به قیمت فروش مرغ زنده، هم اکنون هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌ها نباید با نرخ بالای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به مصرف کننده عرضه شود.گفتنی است؛ هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۲ هزار و ۴۰۰، توزیع درب واحد‌های صنفی ۱۲ هزار و ۶۰۰ و خرده فروشی ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان است.همچنین نرخ هر کیلو سینه با کتف ۲۰ هزار، سینه بدون کتف ۲۱ هزار و فیله مرغ ۲۳ هزار تومان است.این در حالی است که قیمت تخم مرغ به خاطر واردت پایین آمد.

 

سومین میراث کشاورزی جهانی از ایران در سازمان فائو به ثبت رسید

بنابر اعلام فائو، سومین میراث کشاورزی جهانی از ایران در سازمان فائو به ثبت رسید.این دستاورد مهم با پذیرش مدارک، مستندات و دفاعیه‌های ارائه شده در اجلاس اخیر گروه مشاوران علمی (SAG) دبیرخانه میراث‌های مهم کشاورزی جهانی (GIAHS) در مقر سازمان فائو در شهر رم حاصل شد. این ثبت با پایلوت روستای سنو شهرستان گناباد استان خراسان رضوی صورت گرفت.وزارت جهاد کشاورزی این ثبت جهانی را به تمامی زعفران‌کاران، فعالان زنجیره ارزش زعفران و جامعه کشاورزی کشور تبریک گفته و آن را نشانه‌ای از پیوند عمیق مردم منطقه با اصول بهره برداری پایدار از منابع آب و خاک در گذر تاریخ می‌داند.ثبت میراث‌های کشاورزی مهم جهانی (GIAHS) ابتکار عمل سازمان فائو بوده که از سال ۲۰۰۲ آغاز گردیده است. هدف از این ابتکار عمل، شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی است.از میان هزاران درخواست واصله از کشور‌های مختلف، پیش از این فقط پنجاه و چهار درخواست در کل جهان موفق به عبور از فرآیند سخت گیرانه نظام ثبت فائو گردیده بودند که از کشورمان نظام کشاورزی مبتنی بر قنات در کاشان در سال ۱۳۹۳ و نظام تولید انگور ملایر در سال ۱۳۹۷ به عنوان اولین و دومین میراث کشاورزی مهم جهانی از کشورمان نیز در میان این فهرست قرار دارند.

 

قاچاق طلای سفید را هم تهدید کرد

عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز واردات بی رویه پنبه و قاچاق پوشاک را یکی از فاکتور‌های مهم در کاهش تولید داخل برشمرد و گفت: بی توجهی به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و اعمال سیاست‌های نادرست موجب شد تا توسعه کشت پنبه و حمایت از پنبه کاران مغفول بماند.به گفته وی نبود حمایت دولت و رقابت پذیری در تولید محصولاتی همچون پنبه موجب شد تا کشاورزان به سمت و سوی کشت دیگر محصولات روند.بیابانی غفلت از بخش تحقیقات را یکی دیگر از عوامل نابودی خودکفایی در تولید پنبه دانست و افزود: بی توجهی به موضوع تحقیقات، عدم ورود واریته‌های مناسب و با کیفیت و‌همچنین ورود آفات و بیماری‌ها را در بخش زراعت پنبه به همراه داشته است.قائم مقام‌خانه کشاورز ادامه داد: اگرچه کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی در سال‌های نه چندان دور صادرکننده طلای سفید بودند، اما مسائلی نظیر پایین بودن قیمت تضمینی، کاهش میزان بهره وری در هکتار، واردات بی رویه پنبه و قاچاق پوشاک موجب شد تا ایران در تولید و صادرات طلای سفید ناکام بماند.وی در پایان تصریح کرد: طی چند سال اخیر کشاورزان در پی مدیریت کارآمد و اعمال سیاست‌های مناسب اتحادیه پنبه کاران، مجددا نسبت به کشت محصول رغبت پیدا کردند.

 

تیر بانک مرکزی به هدف خورد

طی سال‌های گذشته، تعداد زیادی دستگاه پوز به‌ صورت غیرقانونی، از کشور خارج‌شده و در اختیار دلالان ارزی قرارگرفته است و این افراد تراکنش‌های مالی خود را به‌ وسیله همین پوزها انجام می‌دهند. در واقع، تا قبل از بخشنامه بانک مرکزی، دلالان خارج از کشور به ‌وسیله همین کارت‌خوان‌ها، اقدام به خریدوفروش ارز در مبالغ بالا می‌کردند که این امر منجر به افزایش تقاضای دلار در خارج از مرزها و به تبع آن ایجاد التهاب در بازارهای داخلی کشور شد؛ اما اکنون اعمال بخشنامه محدودیت تراکنش‌های کارتی بانک مرکزی، موجب محدود شدن فعالیت پوزهای خارج از کشور شده و به بازار ارز داخلی ثبات بخشیده است.در مقابل این اقدام بانک مرکزی در محدود کردن تراکنش‌های بانکی، دلالان بازار ارز به اجاره حساب‌های افراد روی آورده‌اند تا از این طریق بتوانند همچنان در فضای غیرشفاف اقدام به تراکنش‌های سوداگرایانه خود در حجم بالا کنند. این عکس‌العمل سوداگران نشان می‌دهد اجرای بخشنامه بانک مرکزی آن‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده است، بنابراین باید گفت اهداف بانک مرکزی در مبارزه با سوداگران بازار ارز محقق شده است.

 

سقوط قیمت‌ها به خودرو رسید

گزارش قیمت خودرو حکایت از کاهش ۱ تا ۴ میلیون تومانی قیمت تعدادی از خودروها در بازار دارد.در معاملات امروز خرید و فروش خودرو پژو206 صندوق‌دار با قیمت 73 میلیون تومان ، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 61 میلیون و 500 هزار تومان،  پژوپارس TU5 با قیمت80 میلیون تومان، پژو405 GLX  با قیمت 57 میلیون تومان به فروش می‌رسد.همچنین سمندال‌ایکس با کاهش یک میلیون تومانی با قیمت 60 میلیون تومان، پژو207 اتوماتیک با کاهش 500 هزار تومانی قیمت 115 میلیون و 500 تومان، پراید 111 با قیمت 38 میلیون و 400 هزار تومان، پراید 131 با قیمت35 میلیون و 400 هزار تومان، پژو پارس با قیمت 71 میلیون تومان معامله می‌شود.سمند EF7 نیز با افزایش یک میلیون تومانی با 62 میلیون و 500 هزار تومان، پژو2008 با کاهش یک میلیون و 500 هزار تومانی با قیمت 237 میلیون تومان و مزدا 3 با کاهش 4 میلیون تومانی با قیمت 278 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

طلای سیاه دوباره سقوط کرد

قیمت‌های نفت دوباره سقوط کردند تا تمام سود به دست آمده در جلسه دیروز را از دست بدهد و به افت این هفته خود که با تشدید نگرانی از عرضه مازاد و چشم‌انداز ضعیف اقتصاد جهان کلید خورده بود، ادامه دهند.قیمت هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، تا ساعت ۱۱:۳۴ به وقت تهران، با سقوط ۱.۰۷ دلاری یا ۲.۲۲ درصدی به ۴۷.۱۰ دلار رسید؛ این درحالی است که این شاخص در معاملات دیشب، توانسته بود ۹۶ سنت جهش کند.قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۱.۱۳ دلار یا ۱.۹۷ درصد سقوط کرد و بیشتر جهش ۲ درصدی دیشب خود را خنثی کرد.شی جیارویی، تحلیل‌گر ارشد نفتی در شرکت مشاور جی‌ال‌سی، می‌گوید: بهبود قیمت‌ها در روز چهارشنبه، عمر کوتاهی داشت. سرمایه‌گذاران به سرعت توجه خود را دوباره به داده‌های اساسی بازارهای نفت معطوف کردند که شامل نشانه‌های بیشتری از کند شدن نرخ رشد اقتصادی جهان در سال آینده، رکورد زدن تولید نفت و کاهش اعتماد به عزم اوپک برای محدود کردن عرضه، است.اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که میزان ذخایر نفتی این کشور، کمتر از حد انتظار و ۲.۴ میلیون بشکه کاهش یافته است؛ این سومین هفته پیاپی کاهش ذخایر نفتی آمریکا محسوب می‌شود.

 

افت بورس برنگشت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات با کاهش ۳ هزار و ۶۳ واحدی به رقم ۱۵۶ هزار و ۸۳ واحد رسید.براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات با کاهش ۳ هزار و ۶۳ واحد به رقم ۱۵۶ هزار و ۸۳ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن ۳۲۵ واحد افت کرده و به رقم ۲۶ هزار و ۶۳۶ واحد رسید.ارزش روز بازار بورس اوراق بهادار تهران به ۵۹۲ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از یک میلیارد برگ بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۱۰۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴۴۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۸۹۰ واحد افت کرده و به رقم ۴۵ هزار و ۳۷۲ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۲۲۹ واحد عقب نشست و به رقم ۱۸ هزار و ۷۵۹ واحد رسید.شاخص آزاد شناور با کاهش ۳ هزار و ۳۳ واحد به رقم ۱۶۷ هزار و ۵۴۸ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افت ۲ هزار و ۴۷۳ واحد به رقم ۱۱۴ هزار و ۲۸۳ واحد رسید.و شاخص بازار دوم بورس با کاهش ۵ هزار و ۵۲ واحد به رقم ۳۱۴ هزار و ۳۳۴ واحد رسید.

 

فرانسه توتال را برای رشوه نفتی محکوم کرد

دادگاهی در پاریس شرکت نفت و گاز توتال را به‌دلیل پرداخت رشوه به مقامات دولتی در سال ۱۹۹۷ با هدف کسب قراردادهای نفت و گاز در ایران به پرداخت ۵۷۳ هزار دلار معادل ۵۰۰ هزار یورو جریمه محکوم کرد.توتال متهم شده ۳۰ میلیون دلار رشوه تحت پوشش قرارداد مشاوره پرداخت کرده تا قرارداد توسعه میدان گازی پارس جنوبی در ایران را بدست آورد.دو دهه پس از پرونده رشوه سال ۱۹۹۷، شرکت توتال در سال ۲۰۱۷ نخستین غول نفتی بود که پس از برچیده شدن تحریم‌های قبلی علیه تهران، به ایران بازگشت و قراردادی را برای توسعه فاز ۱۱ پروژه پارس جنوبی امضا کرد. اما پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه تهران از سوی واشنگتن، توتال به‌دلیل واهمه از مجازات آمریکا از این پروژه کنار کشید.کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در سال ۲۰۱۳ هم توتال را به نقض قانون ضدفساد و پرداخت ۶۰ میلیون دلار رشوه به واسطه‌ها برای کمک به کسب قرارداد توسعه میدان‌های نفت و گاز سیری آ و ای متهم کرد. سهام توتال در بازار بورس نیویورک عرضه می‌شود. این شرکت قبول کرد برای حل و فصل این پرونده، ۳۹۸ میلیون دلار پرداخت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha