سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
جلسه طلاب بم

حوزه/ یک کارشناس سواد رسانه ای به راهکارهای مبنایی کاهش آسیب شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: راه کار اول این است که ما باید الگوی عملی فرزندان در استفاده از رسانه باشیم؛ اگر ما خوب عمل نکردیم و یکسره پای تلویزیون و موبایل خود باشیم، فرزند ما نیز از ما یاد می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام اسماعیلی در جلسه طلاب و فضلای شهرستان بم که در مؤسسه اولوالالباب قم با موضوع کارگاه آموزشی سواد رسانه برگزار شد، اظهار داشت: رسانه به ابزاری می گویند که بتواند پیام را به دریافت کننده ای ارسال نماید که دارای سه رکن پیام، ارسال کننده و دریافت کننده است.

وی ابراز داشت: بنابر تعریف غرب، رسانه یک ابزار بوده و قسمتی از صنایع است؛ اما ما به بعد روحی انسان نیز توجه کرده و رسانه را بر اساس روح انسان نیز تعریف خواهیم کرد.

این استاد سواد رسانه با بیان این مطلب که رسانه جان و روح انسان را تسخیر می کند، خاطرنشان ساخت: امروز رسانه در اعمال و تفکرات تمام انسان ها اثرگذار بوده و شاید بسیاری از مباحث نادرست هم برای انسان ها عادی شده و ملکه ذهن او می شود.

حجت الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: تغییر لهجه و نوع سخن گفتن فرزندان، تغییر آداب اجتماعی فرزندان و بسیاری از مشکلات دیگر از جمله معضلات رسانه است که غرب و استکبار به دنبال آن می باشد.

وی به سابقه سواد رسانه ای اشاره کرد و بیان داشت: سال 1965 میلادی شخصی به نام مک لومان کتابی به نام «درک رسانه ها- توسعه ابعاد وجودی انسان» را تدوین کرد که پس از این کتاب، کلمه «سواد رسانه ای» به واژگان دنیا اضافه شد.

این استاد سواد رسانه اظهار داشت: سواد رسانه ای، سواد مواجهه هوشمندانه با رسانه هاست که «بهره گیری از فوائد و کارکردهای رسانه» و «آسیب شناسی و پیشگیری از آسیب ها» دو کارکرد این سواد برای انسان هاست.

حجت الاسلام اسماعیلی ابراز داشت: در سال 1990 میلادی، شورای اروپا در بیانیه ای تحت عنوان سند اینترنت ایمن تر برای زنان و کودکان بزه دیده و در سال 2012 سندی به نام اینترنت بهتر برای کودکان تدوین کرده تا بتوان بستر سالم تر و بهتری برای زنان و کودکان ایجاد کرد؛ اما همین اروپا که چنین سخت گیری هایی را برای مردم خود وضع می کند، شعار فضای باز رسانه، اطلاعات آزاد و ... را برای ما سر می دهد.

وی خاطرنشان ساخت: امروز دشمن با ساخت انیمیشن های مختلف کارهای مختلفی را به فرزندان ما یاد می دهد که حواس ما به این مباحث نیست؛ انیمیشنی همچون عصر یخبندان کارهایی همچون فرار از خانه و ... در آن وجود دارد که در ضمیر ناخودآگاه بچه قرار گرفته و ما با پخش این انیمیشن ها، سرباز غرب در کشور خود خواهیم شد.

این استاد سواد رسانه تصریح کرد: رسانه به صورت مستقیم با جان، روح و تربیت انسان ها سروکار دارند؛ پس طلاب و روحانیون که تربیت انسان ها، وظیفه آنهاست، باید توجه ویژه ای به مقوله رسانه داشته باشند.

حجت الاسلام اسماعیلی بیان داشت: ما باید در ابتدا سواد رسانه ای را برای خود یاد بگیریم؛ بعد از آن نوبت به خانواده ما می رسد و در ادامه به خاطر مخاطبان خود در جامعه باید این سواد را فرا بگیریم.

این استاد سواد رسانه گفت: امروز سرعت رشد و نفوذ تلفن همراه در میان مردم به این نحو است که تلویزیون پس از 17 سال به 50 میلیون مخاطب رسید؛ اما تلگرام در کمتر از 16 ماه به این عدد رسیده است که نشان دهنده نفوذ فضای مجازی است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به اصول کلی ساختار شبکه های اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: «دسترسی آسان»، «بمباران اطلاعاتی و انفجار اطلاعات»، «نفوذ تا کوچکترین و خصوصی ترین واحد اجتماع یعنی خانه و خانواده»، «اختلاط پیام صحیح و غلط و تلاش برای اقناع مخاطب به سمت مطلوب خود»، «تلاش برای اشغال وقت و ذهن مخاطب با حداکثر سرگرمی و مفسده»، «تسهیل ارتباط بین فردی»،

این استاد سواد رسانه ابراز داشت: امروز متأسفانه بسیاری از افراد استفاده کننده از فضای مجازی، استفاده درست نداشته و به صرف دسترسی آسان به این فضا، در تمام زمان، مکان و حالات در حال استفاده از این فضاست و حتی گوشی همراه به رختخواب ما نیز آمده است.

حجت الاسلام اسماعیلی خاطرنشان ساخت: امروز وضعیت ما به نحوی شده که «زگهواره تا گور تبلت و اینترنت بجوی» شده ایم که ضربه بسیاری به ما وارد کرده است.

وی بیان داشت: ما نباید بگذاریم تلفن همراه جایگزین حضور در منزل پدر و مادر خود شویم؛ امروز تسهیل ارتباط بین فردی با فضای مجازی سبب شده که فقط عکس و فیلم برای والدین خود فرستاده و در منزل آنان حضور پیدا نمی کنیم.

این استاد سواد رسانه اظهار داشت: امروز تعداد بالای پیام در این فضا سبب شده که مخاطب در درست یا غلط بودن آن توجه نداشته و سریع برای دیگران هم ارسال کند.

حجت الاسلام اسماعیلی به راهکارهای مبنایی کاهش آسیب شبکه های اجتماعی اشاره کرد و ابراز داشت: راه کار اول این است که ما باید الگوی عملی فرزندان در استفاده از رسانه باشیم؛ اگر ما خوب عمل نکردیم و یکسره پای تلویزیون و موبایل خود باشیم، فرزند ما نیز از ما یاد می گیرد.

وی با اشاره به اینکه راهکار بعدی، مدیریت است، خاطرنشان ساخت: ما باید مدیر فضای مجازی خانه و خانواده بوده و مدیریت داشته باشیم و بدانیم که خانواده ما چه مقدار از این فضا استفاده کرده و چه مطالبی را دریافت می کنند.

این استاد سواد رسانه تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم خود را از رسانه دور کنیم، باید قانون داشته باشیم؛ اولین قانون این است که در ابتدا روزانه یک ساعت استفاده از رسانه را در زندگی خود کم کنیم؛ وقتی این قانون را اجرا کنیم، متوجه خواهیم شد که چه گوهری به دست آورده ایم.

حجت الاسلام اسماعیلی بیان داشت: قانون بعدی، یک ساعت مطالعه گروهی خانوادگی است؛ وقتی این مطالعه گروهی در خانه به راه افتاد، زمان استفاده از رسانه ما کمتر شده و در نتیجه استفاده بهتری از اوقات خود خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: راهکار دیگر برای کاهش آسیب های شبکه های اجتماعی آن است که امکانات، شرایط و نمونه های جایگزین معرفی کنیم؛ به عنوان مثال می توان مهارت افزایی برای فرزندان خود ایجاد نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha