جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مجید انصاری

حوزه/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:آیت الله هاشمی رفسنجانی به نوعی مؤسس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و با همه ظرفیت و توانایی هایی که داشت، توانست مجمع را در جای خود استقرار بخشد و تثبیت کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»،حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری پیش از ظهر پنجشنبه در همایش تقنین در جمهوری اسلامی و بررسی عملکرد آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام که در دانشگاه مفید برگزار شد، ابراز داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی از مؤثرترین رجال در پیشرفت کشور و موجب سربلندی حوزه های علمیه است.

وی  گفت: در منظومه فکری امام و نگاه ایشان به رسالت و مسئولیت دین در جامعه به خصوص بعد از استقرار نظام اسلامی، این دغدغه را داشت که مبادا دین در نگاه‌های محدود و قالب‌های پیشین و سطوح غیر کارآمد اسلام متوقف شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی از اقدامات و تاسیسات امام خمینی(ره) این بود که آرام آرام اصرار بر احکام اولیه آن هم از زاویه تنگ فقه اصطلاحی حوزه که کمتر در میدان عمل به آزمون رسیده و بارور شده بود با بحث مصلحت همراه کردند و مرحوم رفسنجانی بسیار در این خصوص پیگیری داشت و تلاش کرد راهی برای این بن بست ها بیابد.

وی با بیان اینکه بن بست شکنی و حل اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی از مهم ترین اهداف تشکیل مجمع تشخیص مصلحت است، ابراز داشت: نوعا مصوبات مجلس و برنامه های دولت ها به دلیل تغییر 4 ساله مجلس و دولت ناپایداری و عدم ثبات در آن ها وجود دارد و برای اولین بار این سیاست‌های کلی با عنوان سیاست‌های بازسازی کشور مطرح شد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری خاطرنشان کرد: در قانون اساسی سه کارکرد برای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظر گرفته شده که کارکرد اصلی آن همانطور که گفته شد بن بست شکنی و رفع اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی با در نظر گرفتن مصالح کشور و نظام است.

وی با اشاره به اینکه کارکرد دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقام مستشار عالی رهبری است و به رهبر جمهوری اسلامی مشورت می دهد، ابراز کرد: سومین کارکرد این مجمع حل معضلات نظام است که از طریق عادی قابل حل نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی به نوعی مؤسس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و با همه ظرفیت و توانایی هایی که داشت، توانست مجمع را در جای خود استقرار بخشد و تثبیت کند.

وی با بیان اینکه 37 عنوان سیاست کلی در طول ریاست ایشان در مجمع تصویب شده که راهگشا در موضوعات مختلف است، گفت: در حوزه حل اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس نزدیک به 200 مورد بوده که در 40 مورد مجمع نظر شورای نگهبان و بقیه موارد نظر مجلس را تأیید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری با بیان این که این روزها مسائلی چون مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان دوم شده، توضیح داد: طبق قانون اساسی آیین نامه مجمع تشخیص را خود مجمع تصویب می کند و در آیین نامه آمده که  در موارد اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس مجمع می تواند در همان موادی که شورای  نگهبان ایراد گرفته در صورت لزوم اصلاحی انجام دهد.

وی ادامه داد: آیت‌الله رفسنجانی براساس شاخص‌های بالای مدیریتی مانند مشورت، مطالعه بسیار زیاد، احترام و اعتماد به نظرات کارشناسی، صبر و حوصله بسیار زیاد و فضای آزاد و حریت‌اندیشی، میانه‌روی و اعتدال و حسن تدبیر به خوبی کارهای مجمع را پیش می برد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر دو خصلت میانه روی و اعتدال آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: حقیقاتا وی ملبس به لباس میانه روی و حسن تدبیر بود و به گونه ای از صبر برخوردار بود که در زمان انتخابات ریاست جمهوری که می توانست مجمع چالش زا باشد؛ اما اجازه نداد تا وارد حاشیه شود و با صبوری آن را اداره کرد.

وی بیان کرد: مصالح کشور و مردم بر هر چیزی در دیدگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی اولویت داشت و آنچه مجلس امروز دارد از تأسیسات عملی و اقدامات خوب مرحوم هاشمی است که در زمان ریاست خود بنیان گذاری کرد و مجمع تشخیص مصلحت هم اگر امروز در جایگاه شایسته خود قرار دارد ناشی از مدیریت های وی است.

حجت الا سلام انصاری با بیان  اینکه مرحوم آیت الله هاشمی نقش بزرگی در تشکیل حلقه مفقوده تقنین در کشور ایفا کرد، گفت: مجمع تشخیص مصلحت به عنوان یک حلقه مکمل در نظام تقنین کشور از یک سو و سیاست گذاری نظام از سوی دیگر نهاد مهمی است و نظام قانون گذاری ما اگر بخواهد آسیب شناسی شود چه بسا نیازد مجلس دومی باشد.

وی مطرح کرد: در منظومه فکری امام(ره) که مردم رکن و اساس تصمیم گیری هستند و مجلس محل قانون گذاری است، نباید مرجعیت مجلس در قانون گذاری تضعیف شود و باید در رأس امور باشد و عملکرد خود مجلس است که این جایگاه را حفظ می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این روزها شاهد هجمه شدید بر اصل انقلاب و شخص امام (ره) هستیم، جا دارد هم در دانشگاه و حوزه زندگی، افکار و شیوه های مدیریت و اقدامات شخصیت هایی چون آیت الله هاشمی که فرزند حوزه بود می تواند به عنوان متون  درسی در مدارس تدریس شود.

وی اظهار کرد:  زندگی، افکار و شیوه‌های مدیریتی افرادی مانند وی در مدارس و حوزه‌های علمیه تدریس شود و حوزه باید مطهری‌ها و بهشتی‌ها و هاشمی ها را تحویل جامعه بدهد و باید این افراد را معرفی و نه اینکه تخریب کنیم و با نفرت و کینه با این افراد برخورد کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha