سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام مرتضی وافی/ موسسه خانه خورشید

حوزه/ این استاد فن مرثیه و خطابه گفت: روضه خوانی، مدال نوکری ما طلبه هاست که باید آن را حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی در کارگاه مهارت های تبلیغی منبر فاطمیه که با موضوع «بازخوانی مصائب الزهرا(س)، هنر مرثیه در فاطمیه» در سالن اجلاسیه مدرسه عالی دارالشفا قم برگزار شد، اظهار داشت: کتاب مصائب مطهر، روضه های علامه مطهری(ره) در دانشگاه هاست که نشان می دهد جریان مرثیه و روضه خوانی ماجرای ابزاری و حاشیه در تبلیغ و جلسات وعظ و خطابه نیست.

وی ابراز داشت: اگر تعبیری شنیدیم که مرثیه نمک روضه است، وجه شباهت آن، کم بودن روضه نیست؛ بلکه طعم منبرهای ما روضه است و مجلسی که روضه نداشته باشد، طعم ندارد.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: روضه خوانی، مدال نوکری ما طلبه هاست که باید آن را حفظ کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین وافی تصریح کرد: اولین جنس از مقاتل و شرح مصائب اهل بیت(ع)، مقاتل روایی است؛ همانند کتاب بیت الاحزان یا صدیقه شهیده که مصائب را روایت می کند.

وی بیان داشت: جنس دوم مقاتل، تحلیلی است؛ به این معنا که اگر نکته ای در تاریخ آمده، در کنار آن، نکته و توضیحی نیز آمده و رفع شبهه ای شده؛ همانند کتاب ثارالله مرحوم آیت الله عندلیب همدانی که کتاب تحلیلی است.

این استاد حوزه اظهار داشت: جنس سوم مقاتل، مقاتل ذوقی نامگذاری شده؛ مقاتل ذوقی به معنای برداشت و نتیجه گیری عالمانه از سوی شخصی که در مقاتل و تاریخ غور و کار کرده است؛ همانند کتاب خصائص الحسینیه شیخ جعفر شوشتری که از جنس مقاتل ذوقی بوده و بسیار عالمانه است.

حجت الاسلام والمسلمین وافی ابراز داشت: یکی از نکاتی که مبلغان باید به آن توجه داشته باشند، این است که روضه با مطلب مرتبط باشد؛ به این معنا که از دل همان مطلبی که برای مردم بیان کردیم، روضه درآمده تا مطلب و روضه ما با یکدیگر گره خورده و در دل مخاطب ماندگار شود.

وی با اشاره به اینکه جنس چهارم مقاتل، مقاتل ادبی است، خاطرنشان ساخت: مقاتل ادبی به متن تاریخ و روایات اهل بیت(ع) اشاره می کند و از مبلغان توقع می رود متن مقاتل را برای مستمعان بخوانند.

این استاد حوزه تصریح کرد: شعر سوگ و مرثیه از مباحثی است که باید دقت زیادی در آن شده و طلاب و فضلا در منابر خود استفاده کنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha